2008. július. 01. 09:20 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. július. 01. 12:45 Vállalkozás

Vámosi-Nagy: kellenek a multik?

A nemzetközi nagyvállalatok térnyerése évtizedek óta működő gyakorlat. Hazánkban, amely nyitott gazdaságú ország, különösen az utóbbi húsz évben figyelhetjük meg terjeszkedésüket. A gazdaság globális kiszélesedésének végrehajtói. Ez a folyamat alapvetően értékeket hordoz. Ez akkor is igaz, ha bizonyos kísérő jelenségek „nem szimpatikusak”.

Az itt tevékenykedő nagy cégek túlnyomó többsége multinacionális vállalkozás. Lehet őket szeretni vagy nem szeretni, de tény, hogy az ország nemzeti össztermékének több mint a felét adják. Sok ezer mikro – és kisvállalkozás tartozik beszállítóik közé. Közvetlenül munkahelyeket hoztak, s a mai napig hoznak létre, közvetve talán még többet. Termelési - , munka – és kereskedelmi magas kultúrát valósítanak meg, a magyar gazdaság fejlődésének meghatározói, alappillérei. Nem véletlen, hogy minden ország keresi a multik kegyét, és sok mindent megtesz annak érdekében, hogy letelepedjenek a gazdaságba.

Támogatásokat adnak, képzést biztosítanak, adókedvezményt nyújtanak. Így tettük ezt mi is, elsősorban a társasági adóban és az iparűzési adóban. Ezek a kedvezményezési lehetőségek erősen szűkültek az európai csatlakozáskor. Az iparűzési adókedvezmények tavaly futottak ki, a társasági adókedvezmények 2011-ben.
Azért maradtak még kedvezményezési formulák, amelyek kiállták az európai – elsősorban versenyjogi – előírásokat. A kamat-kedvezmény, a kutatás-fejlesztés, vagyis a K+F normák, bizonyos befektetési, beruházási kedvezmények, a fejlesztési kedvezmény a profitadóban. A beruházásoknál a milliárdos tőkeinvesztíció alapfeltétel, így jobbára a multiknak szól.

A cikk folytatását elolvashatja az Adózónán!

hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.