Mennyi idő alatt térül meg egy franchise-befektetés?
Azt ugyan nem lehet pontosan tudni, hogy a magyar vállalkozások hány százaléka működik franchise rendszerben, és azt sem, hogy a hazai gazdaságban milyen erőt képviselnek ezek, de már egyáltalán nem marginális e vállalkozási forma helyzete Magyarországon. Mi kell ahhoz, hogy egy franchise-hálózathoz csatlakozzunk?
Az átvevői hajlandóság is magas, és nagyon sok, nemzetközi porondon már bizonyított franchise hálózat érdeklődik hazánk iránt és keres partnereket Magyarországon. „Körülbelül egy évvel ezelőtt éreztük, hogy szinte robbanásszerűen megugrik a franchise-vállalkozások száma. A szövetség körülbelül 800-ról tud, ebből 600 biztosan működik. Különösen sikeresek a kávézó-, a bútor- és lakberendező-, illetve a női kiegészítő termékeket forgalmazó láncok. Nagy lehetőségeket rejt még a piac, hiszen például az ingatlanforgalmazás mindössze 30 százaléka zajlik irodákon keresztül, és a fodrászláncok is hiányoznak a palettáról. Párizsban szinte már nincs is független fodrászat. Hazánkban is az várható, mint ami a francia fővárosban már természetes: csupa ismerős hazai és nemzetközi márka várja majd mind a kereskedelemben, mind a szolgáltatásban a fogyasztókat” – állítja dr. Mandel Katalin.
Működőképes know-how
Aki úgy dönt, hogy egy már bizonyított franchise rendszerhez csatlakozik, nagyon sok előnnyel indulhat neki vállalkozásának. Hiszen egy bejáratott szisztémát vehet át, így megtakaríthatja a kezdő vállalkozások buktatóit. A franchise lényege, hogy a rendszer minden tagja ugyanolyan szolgáltatásokat és árukat kínál. Még csak azonos üzletnagyság sem szükséges, hiszen – mint például a Coop hálózat esetén is tapasztalható – különböző típusokra eltérő mutációk dolgozhatók ki úgy, hogy az alapkoncepció ugyanaz marad. Sokan azért vállalkoznak franchise rendszerben, mert igénybe vették és elégedettek voltak egy adott szolgáltatással, s úgy gondolják, ők is kipróbálják.
A szövetség főtitkára azonban arra figyelmeztet, hogy olyan területen érdemes vállalkozni, amelyben valamilyen szinten – nemcsak vendégként – jártasak vagyunk. S hogy mi szükséges ahhoz, hogy valaki franchise-átadó lehessen? Mindenképpen kell egy levédett, a tulajdonában lévő márkanév. A franchise-szerződést két önálló vállalkozó köti, minimum olyan – többségében 3-5 éves – időtartamra, amely alatt várhatóan megtérül a befektetés. Az átadónak rendelkeznie kell egy olyan kézikönyvvel, amely tartalmazza mindazt a tudást, know-how-t, amitől működőképes a szisztéma. Ezt az átvevőnek meg kell kapnia.
Hogyan érdemes mérlegelni? Olvassa el itt!