Hét tévhit a franchise-hálózatokkal kapcsolatban
Mi a hét leggyakoribb tévhit egy franchise-hálózattal kapcsolatban? Erről beszélt Bordás Gergő, egy magyar franchise, a Gekko képességfejlesztő hálózat tulajdonosa.
Közismert tény, hogy a franchise mint vállalkozási forma egyre népszerűbb Magyarországon, és sokszor stabilabb hátteret biztosíthat egy vállalkozáshoz, mint ha önálló üzletbe kezdenénk. Azonban a franchise önmagában még nem jelent garanciát a sikerhez. Bordás Gergő, a Gekko franchise-hálózat alapító tulajdonosa elmondja, szerinte mi a hét leggyakoribb és legsúlyosabb tévhit a franchise-zal kapcsolatban.
1.) Keveset kell dolgozni.
Ha napi 8 óra munka soknak tűnik, ne vágjunk franchise üzletbe! A franchise nem jelenti azt, hogy keveset kell dolgozni, pláne azt nem, hogy valami más mellett ön ezt el is tudja még intézni. Lehetséges olyan franchise-üzlet, amely valóban nem igényel többet napi néhány óra munkánál, de a Gekko például nem tartozik ezek közé, ahogy a legtöbb más franchise-vállalkozás sem.
2.) Nincs főnököm!
A franchise-hálózatot működtető vállalkozó nem a maga ura. Itt nemcsak egy munkaviszony a tét, hanem annál sokkal nagyobb. De ha korábban soha nem álltunk alkalmazásban, nehezen viseljük a kötöttségeket, vagy az alárendelt szerepet egy hierarchiában - nagyon alaposan fontoljuk meg, bele kívánunk-e vágni bármilyen franchise üzletbe!
3.) Keveset kell beruházni.
Ez az egyik legnagyobb téhit. A franchise hálózatba lépés gyakran a vállalkozó összes pénzét, olykor még kölcsönök felvételét is igényli. Egy franchise rendszerben bizonyos beruházásokra rákényszerítheti az egész franchise-érdek. És a sajátja is: ha nem ruház be, csődbe megy! Beruházás nélkül nincs üzlet, nincs siker.
4.) Nincs kockázat.
Hatalmas a kockázat. A franchise a kockázatot sok szempontból csökkenti, de bizonyos szempontból még növeli is. Például amiatt, hogy bizonyos beruházásokra kötelez. Összességében tehát, mint bármilyen üzleti vállalkozás esetében, az üzleti kockázat minden esetben magas, és ez a kockázat teljes mértékben a miénk, senki másé. Nekünk kell mérlegelnie, hogy mekkora kockázatot kívánunk vállalni a remélt siker érdekében, és reálisan fel kell mérnie a kudarc lehetőségét is. Gondolja át, mit fog tenni, ha az üzlet nem sikerül! Kizárólag annyit kockáztasson, amennyit elveszíteni hajlandó - mert senki nem garantálja, hogy nem fogjuk elveszíteni. Ha rettegünk az üzleti kockázattól, nem nekünk való a vállalkozók élete - és erre a franchise sem gyógyír.
5.) Végre megvalósíthatóak a saját elképzelések!
Ez nem az a műfaj, ahol a vállalkozó megvalósíthatja a saját elképzeléseit. Egy igen gyakori irreális elvárás a franchise rendszergazdával szemben, hogy az átvevők véleménye alapján a koncepciót hajlandó legyen megváltoztatni. Különösen az új csatlakozók érzik úgy, hogy erre jogot is formálhatnak, valamiféle demokratikus döntéshozatali procedúra keretein belül. De a franchise nem így működik, a szerződésekben nem ez áll, hanem az, hogy az átvevő mindenben precízen követi a rendszergazda útmutatásait.
A franchise egy rendkívül rugalmatlan szervezet, nem alkalmazkodik a rendszergazda igényeihez. Sok tekintetben még egy hagyományosan működő multinacionális nagyvállalatnál is rugalmatlanabb - hiszen bizonyos értelemben éppen rugalmatlanságra épül. Azt tanácsoljuk, hogy mielőtt egy franchise-hoz, előzetesen mérje fel, hogy mindenben azonosulni tud-e azzal, ahogy az működik, mert nem fog tudni rajta változtatni. Fontolja meg, hogy elégedett-e a rendszergazda korábbi döntéseivel, mert a szerződés megkötését követően is a rendszergazda fog döntéseket hozni az üzletet illetően.
6.) Nincs stressz.
Stabil családi háttér, jó egészségi állapot hiányában a stressz elviselhetetlenül magas. Nem elég, ha képesek vagyunk a vállalkozással járó általános stresszt kezelni, plusz nyomást gyakorolha ránk a rendszergazda, ráadásul az ügyfelek elvárásai sokkal magasabbak, mint egy átlagos vállalkozással szemben.
7.) Nem rajtunk múlik a siker.
Egy franchise-üzlet biztosan kudarcra ítélt, ha a vállalkozó nem képes tartósan, kivétel nélkül minden kötelezettségének száz százalékban megfelelni. A franchise nem oldja meg a problémáinkat. Ha egy alkalmazott kilép,nekünk kell elvégeznünk a papírmunkát, és pótolnunk a munkaerőt. Ha rossz döntéseket hozunk, az új alkalmazott (is) károkat fog okozni nekünk. Ha a fal koszos lett, újra kell festenie. Ez is kötelező. A franchise nagyon részletesen definiál egy utat, amit végig kell járnunk. Ha nem tesszük meg, vagy nem mindenben szóról-szóra pontosan ugyanúgy teszi meg, a kudarc nem kerülhető el hosszú távon. Minden franchise rendszergazda szerződéses kötelezettsége egy mintaegységet - pontosan az előírások szerint - üzemeltetni, ahogyan azt a Magyar Franchise Szövetség is előírja etikai kódexében. Így a gyakorlatban is láthatjuk, hogyan valósul meg a know-how a való életben, az elvárások és előírások teljesíthetők-e. A rendszergazda hibája: ha a know-how-t nem dokumentálja, azt nem bocsájtja a rendelkezésünkre, nem segít az előírások értelmezésében, nem üzemeltet mintaegységet, vagy az rosszul üzemel.
Legfontosabb tanács, hogy ne meneküljünk franchise-ba!. Ha már 15 vállalkozásunk ment csődbe, valószínűleg ez sem működik majd. A franchise nem gyógyszer, nem megoldás, csak egy üzleti modell - sem több, sem kevesebb.
Forrás:
www.franchiseportal.hu