Hol van a franchise kánaánja?
Az Egyesült Államok vezető szerepe megkérdőjelezhetetlen a franchise hálózatok terén. Az amerikai eredetű franchise-márkák közül közel 500 képviselteti magát a világ más részein is. Melyek ezek?
A legnagyobbak a Subway 17 ezer egységgel (Magyarországon 21), a McDonald’s 11 ezer üzlettel (nálunk kb. 100), vagy a hazánkban még kevéssé ismert Jani King a maga 9600 boltjával. A Curvest viszont a magyarok is jól ismerik: világszerte 8000, itthon pedig 5 egysége működik.
Sokak szerint a franchise mint fogalom Amerikában született, és azóta is dinamikusan fejlődik. Egy felmérés szerint a 2000-2006-os időszakban a szektor létező 18 ágazatából 17 jelentős növekedést mutatott. Az egyetlen kivételt a nyomtatóipar jelentette. Ez alatt az időszak alatt a működő franchise-egységek száma 283 ezerről 316 ezerre nőtt.
A legdinamikusabb ágazat a gyorséttermeké a maga 33 900 egységével. Ám a többi területen is impozáns fejlődést tapasztalhatunk. A különböző céges vagy privát takarítóvállalatok, vagy az ingatlanhálózatok szintén szép eredményeket tudnak felmutatni. Ez utóbbi ágazatban az említett időszak 43 százalékos fejlődést hozott.
Forrás: www.franchiseportal.hu