Dinamikus diszkontok
Felgyorsult a diszkontok piaci részesedésének növekedési üteme. Ugyanakkor a ACNielsen piackutatócég által vizsgált élelmiszereknél a legnagyobb forgalmú kategóriák közül nyolcnál a hazai tulajdonban lévô láncoké a legnagyobb piaci részesedés a tavalyi adatok szerint. Ez a két leginkább szembeötlô jelenség az FMCG kereskedelemben.
A diszkont 20, a hazai tulajdonban lévő lánc 12, a hipermarket 11 százalékkal nagyobb értékben adott el élelmiszert tavaly, mint egy évvel korábban. A top 12 kategória közül a diszkont csatornában nyolcnak emelkedett legnagyobb mértékben a forgalma. Kiemelkedik közülük – 20 százalékot meghaladó bôvüléssel az ásványvíz, a gyümölcslé, a húskészítmény és a sajt. A diszkontok terjeszkedésével párhuzamosan megfigyelhetô a kereskedelmi márkás termékek további térnyerése. Mivel a kereskedelmi márkákat általában az alacsony árszegmensben kínálják, piaci részesedésük mennyiségben jóval nagyobb, mint értékben.
Mennyiségben 39 százalék a kereskedelmi márkák részaránya a kereskedelmi forgalomból a Nielsen által mért élelmiszer és háztartási vegyi áru kategóriákból a tavalyi második félévben. Értékben viszont a felénél is kevesebb, 17 százalék. Figyelemre méltó, hogy a kereskedelmi márkás termékek piaci részesedése – az álltalunk mért kategóriákban – volumenben változatlan maradt, míg értékben egyértelmû növekedést regisztráltunk.
Itt is kulcsszerepet játszanak a diszkontok, amelyekben a saját márkás termékek részaránya a mennyiségi értékesítésben közeledik az 50 százalékhoz.
További részleteket itt olvashat!
SZALÓKY TÓTH JUDIT,
a Nielsen igazgatója