2007. február. 15. 14:10 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. február. 15. 14:41 Vállalkozás

Tippek franchise-kézikönyv elkészítéséhez

Egy jól megszerkesztett és összeállított franchise kézikönyv segít a magasabb profit elérésében. Mikor érdemes összeállítani és mi a szerepe a kézikönyvnek a hálózatok működésében? Olvassal el a Dakexpo tanácsait!

Azért is szükség van kézikönyvre, mert ennek alapján könnyebb teljesíteni azokat a feltételeket, amelyeket az együttműködési megállapodásban kötött ki a két fél. A megállapodás feltünteti a kötelezettségeket – a kézikönyv pedig lépésről-lépésre végigvezet azon az úton, amelyet az átadó kijelölt az átvevő számára.

Mikor érdemes megírni a kézikönyvet?

Mivel a kézikönyv a teljes franchise program-tevékenység felépítésére vonatkozó tervezésben segítséget nyújt, először ennek kell elkészülnie. Ha már megvan a kész üzemeltetési kézikönyv, ennek birtokában felkészülten láthatunk hozzá a rendszer kiépítésének. Amennyiben újonnan franchise-zá alakított üzletről van szó, elfogadható, hogy a franchise kézikönyvet fokozatosan állítsák össze, hiszen egy új rendszer esetén a működés közben szerzett tapasztalatok segítenek a rendszer fejlesztésében és tökéletesítésében. Általában egy franchise vállalkozás 12-18 hónapig kísérleti rendszernek minősül, így a kézikönyvet is kísérleti jelleggel lehet összeállítani. Amint a rendszergazda elégedett a franchise működésével és a vállalkozás már nem csak elméletben, hanem gyakorlatban is működik, akkor a kézikönyvet át lehet szerkeszteni, kiegészíteni és végleges kiadásként publikálni.

Mi a kézikönyv szerepe?

Egy franchise kézikönyv elsődleges szerepe, hogy támogassa egy üzleti vállalkozás működését, hogy segítségével a vállalkozásban dolgozó emberek munkáját megkönnyítse. Tartalmaznia kell azokat az alapvető információkat, amelyek leírják azokat azokat az eljárásokat, amelyek a rendszer működtetéséhez szükségesek. Szintén tartalmaznia kell a lehetséges árutárolási, raktározási előírásokat. Útmutatóként kell szolgáljon azokra az esetekre, ha valami hiba vagy probléma lép fel a rendszerben, és ezeket a hibákat az átvevő már nem képes kezelni. Tájékoztatnia kell az esetleges szervizelés részleteiről, szakember elérhetőségeiről, számlázási körülményekről és feltételekről. Fel kell sorolnia azokat a a franchise működtetéséhez hozzátartozó személyeket és elérhetőségeikkel (cím, telefonszám, e-mail cím, stb.) együtt. Alapvető fontosságúak azok az ismeretek, amelyek magát a franchise-t határozzák meg, illetve amelyek egységessé teszik a rendszerben foglalt egységeket. Az egység arculatának meghatározása szempontjából alapvető információk, díszítés, feliratozás, logo; a lehetséges termékek beszerzésének paraméterei ( beszállító, termékskála, minőségi és mennyiségi szabályok); ajánlott árképzési mutatók; a személyzetet illető kikötések, kiválasztásuktól a felkészítésükig, egyenruha, időbeosztás, szerepkörök; promóció és marketing akciók, annak minden kidolgozott részletével; az egység nyitvatartási beosztása, napra és órára lebontva.

Mi a franchise tanácsadó szerepe?

A franchise tanácsadó legfőbb szerepe az, hogy tanácsaival és meglátásaival irányítsa, vezesse azokat a személyeket, akik egy szakember tanácsai alapján szeretnék a legjobb döntést hozni, mielőtt elkötelezik magukat egy üzlet mellett. Alapvetően azért vannak, hogy az átvevőt támogassák a franchise project sikerre vitelében. A tanácsadónak úgy célszerű tanácsot adnia, hogy megtalálja az ügyfele számára legmegfelelőbb utat a döntéshez, figyelembe véve az üzlet profilját, a követelményeket, az összes anyagi szempontot és nem utolsó sorban az átvevő jelölt adottságait és képességeit. A másik oldalról viszont figyelembe kell vennie a rendszergazda érdekeit és igényeit is.

http://www.daxexpo.com