Hogyan lépjen a franchise-vállalkozás nemzetközi porondra?
Gyakran felmerül a kérdés, hogy miért célszerű egy franchise-hálózatnak nemzetközi fronton is terjeszkednie. Mi a kulcsa az eredményes és költséghatékony piacra lépésnek?
Először is helyesen kell felmérni a nemzetközi keresletet. Érdemes megvizsgálni a célországban működő konkurenciát, és átlátni, hogyan működnek ők a piacon és miben lesz más a mi koncepciónk az ottani változatokhoz képest. Nagyon fontos megismerni ezeket az információkat mielőtt tárgyalásokba kezdünk egy mester-átvevő jelölttel. Ha kiválasztottuk a célországot vagy -országokat, egyszerre legfeljebb hármat-négyet, kezdjük is el a márkanév levédését, nehogy valaki megelőzzön, „ellopva” a mi ötletünket.
Az értékesítés megkezdése előtt célszerű megtalálni a legalkalmasabb cégformát a mester-átvevő működéséhez. Majd keressünk olyan szektorokat, ahonnan az átvevő-jelöltek érdeklődhetnek. Ezen belül is érdemes olyan cégeket keresni, akik már franchise-rendszerben működnek, hiszen gyakran könnyebb egy céget megtanítani egy adott koncepció működtetésére, mint teljesen nulláról betanítani azt.
Milyen gyakorlati lépések szükségesek a nemzetközi értékesítéshez:
1. Bővítsük a weboldalt nemzetközivé (több nyelven olvasható; nemzetközi vonatkozások; stb.) és indítsunk el egy mester-franchise rovatot. Ez a legolcsóbb, leggyorsabb és legteljesebb módja a nemzetközi szintű értékesítésnek. Adjunk hozzá egy rovatot, amelyik a koncepciónk nemzetközi lehetőségeiről. Mihelyt elkezdenek beérkezni a megkeresések, legyünk felkészülve azok kezelésére és feldolgozására. Írjunk egyszerű választ benne az alapvető követelményekkel, amik ahhoz szükségesek, hogy egy cég mester-átvevő lehessen. Tudassuk velük egyértelműen, mekkora a becsült indulási költség. Ez nagyon hatékony szűrő arra, hogy ne vesztegessünk időt az anyagi szempontból komolytalan jelöltekre.
2. Kapcsolódjunk mértékadó nemzetközi honlapokhoz. Az olyan oldalak, mint a franchise.com, franchisedirect.com, franchise.org és a vezető magyar oldal, a franchiseportal.hu mind-mind kiváló, költség-hatékony lehetőséget nyújt a koncepciónk profi, franchise-környezetben történő terjesztéséhez. Ezek az oldalak nagyszámú nemzetközi érdeklődőt vonzanak.
3. Látogassunk el nemzetközi kereskedelmi kiállításokra. Szerte a világban évente több hasonló rendezvénnyel találkozhatunk, amelyek nagyszámú mester-átvevő jelöltet vonzanak a határokon túlról is. Ilyen rendezvény a Dakexpo Kft szervezésében évente lebonyolított Magyar Buybrand Show és Nemzetközi Franchise Kiállítás is.
4. Lépjünk kapcsolatba franchise-tanácsadó irodával. Ezek az irodák a franchise hálózattal kapcsolatos tevékenységekre koncentrálnak. Kiváló piacismerettel rendelkeznek a helyi és nemzetközi viszonyokat illetően, illetve a lehetséges jelöltek és a terjeszkedő hálózatok tekintetében.
Irodaválasztás szempontjai
- Tagja-e valamilyen színvonalas franchise szövetségnek? (Még jobb, ha egy nemzetközi szövetség tagja az adott iroda, mint például az IFCN-nek (Nemzetközi Franchise Tanácsadók Szövetsége). Ezek a szövetségek szigorú normát követelnek meg tagjaiktól.
- Kérjünk referencialistát azokról a cégekről, akik számára már találtak mester-átvevőt a régióra.
- Érdeklődjünk a folyamatok és források felől, amikkel majd a mi javunkra tudnak szolgálni a közvetítés alatt.
A nemzetközi porondra lépés következő mozzanata a médiamegjelenés nemzetközi kiadványokban. Annak ellenére, hogy a franchise nyomtatott sajtóban történő értékesítése visszaesett az utóbbi néhány évben, a legtöbb országban adnak ki franchise magazinokat. Ha megtaláltuk a megfelelő mester-átvevő jelölteket, érdemes megkövetelni az átvevőktől, hogy számunkra céginformációt és -beszámolót biztosítsanak, illetve titoktartási szerződést írjanak alá.
A fenti adatok és információk beérkezéséig ne adjunk részletes tájékoztatást a koncepcióról. Vegyük rá a jelöltet, hogy részt vegyen egy nyílt napon a franchise-rendszer központjában, ahol személyesen ismerkedhet meg a rendszer elemeivel és működésével. Találkozhat az ügyvezető igazgatókkal, illetve láthatja a hálózatot működés közben. Koncentráljunk az adott országra és tervezzük meg a marketing-stratégiánkat a régió sajátosságainak megfelelően. Bizonyosodjunk meg róla, hogy a márkanév tekintetében nem ütközünk problémákba.
http://www.dakexpo.hu