2007. január. 18. 19:05 Utolsó frissítés: 2007. január. 19. 10:47 Franchise

Tíz végzetes hiba, amit a franchise-hálózatok elkövetnek

A franchise, mint üzletforma nem érdemtelenül válik egyre sikeresebbé az üzleti életben. Nagy biztonságot jelenthet egy franchise-hálózathoz tartozni, de rengeteg munkával jár üzemeltetni azt. Mi a 10 leggyakoribb hiba, amelyet a hálózatok elkövetnek?

A már bevezetett, ismert márkanév, amellyel nem kevés reklámköltséget „spórolhatunk meg”, a hálózat által nyújtott biztonság és a számos előny, amivel egy franchise együtt jár, sokakban azt a hamis illúziót kelthetik, hogy semmit sem kell tenniük a hálózatért.

1. Az átvevők nem megfelelő kiválasztása. Ha a rendszergazda nem fordít kellő időt, energiát és figyelmet a koncepciója átvevőjének megismerésére, leinformálására, akár kellemetlen meglepetések is érhetik. 

2. Az egyes egységek nem kellő alapossággal történő ellenőrzése. A mester átadó nem követi a koncepció minőségének megtartását, sajnálja az időt az egységek látogatására, az esetlegesen szükséges korrekcióra.
  
3. Az átvevőt illetően a szakképzettség hiánya. Nem biztos, hogy a lelkesedés pótolhatja a megfelelő szakképzettséget. Ez nyilván a nagyobb technikai vagy szakmai felkészültséget kívánó hálózatokra vonatkozik.
 
4. A helytelenül felmért piac. Az átvevő nem megfelelően mérte fel a megcélzott piacot a kereslet szempontjából, és nincs a termékére akkora kereslet, mint amekkora beválthatná a vállalkozásához fűzött reményeit.

5. Konkurencia figyelmen kívül hagyása. Könnyen tönkreteheti helyzetünket a piacon, ha  nem térképeztük fel a megcélzott környéket a konkurencia tekintetében, hiszen egy már eleve telített piacra nehezen tör be újonnan érkezett koncepció.

6. A forgalmi jutalék helytelen megállapítása. A túl magasan megállapított royalty nagy terhet róhat az átvevőkre, és amennyiben a royalty havi fix összeget jelent, akkor könnyen kerülhet mínuszba az átvevő, ha nincs meg a rendszeres elegendő bevétele ezt ellensúlyozandó.
 
7. A belépési díj helytelen kialakítása. A rendszergazda nem a körülményeknek megfelelően szabja meg a belépési díj mértékét. Ekkor vagy egyáltalán nem talál vevőt koncepciójára, vagy pedig az átvevő rögtön a hálózat indításakor teljesen kivérezhet anyagilag és nem marad tartaléka a későbbiekben esetleg felmerülő kiadásokra.

8. A rendszergazda nem nyújt megfelelő szintű képzést, nem rendelkezik kézikönyvvel, így az átvevő úgy érzi, nem kapta meg azt a know-how-t és tudást, amire a rendszer kiválasztásakor számított. Ne feledjük: egy "húzós" név még nem jelent automatikusan sikert, ha nincs mögötte érdemi tudás. 
 
9. A belépés után a rendszergazda az átvevőt magára hagyja, nem viselkedik partnerként az esetlegesen felmerülő problémák megoldásában, gyakorlatilag kivonul az átvevő életéből. 

10. A beszállítók előnytelen megválasztása. Komoly anyagi veszteséget okozhat a hálózatnak, ha akár megbízhatatlan, a határidőket nem teljesítő, vagy éppen túlzottan magas áron működő beszállítókkal dolgoztatunk. 

http://www.dakexpo.com/