Munkahelyi diszkrimináció Magyarországon - körkép 1.
Miközben senki sem vitatja az „egyenlő munkáért egyenlő bért” igény jogosságát, a gyakorlatban számos példája van a munkahelyi diszkriminációnak. A bírósági perek száma ennek ellenére elenyésző. Az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz eddig beérkező 1000 panaszból 22 határozat, s mindössze egyetlen jogerős ítélet született. A többi vajon vaklárma volt? Sorozatunk első részében a nőkkel, melegekkel és idősekkel kapcsolatos eseteket vettük sorra.
© sxc.hu |
Munkaügyi perek |
A Munkaügyi Bíróságon 4091 peres ügyet 15 kategóriába sorol a hivatalos statisztika. Ebből 3 tartozik az 1/1 kategóriába, vagyis amikor diszkrimináció miatt nyújtotta be a keresetet a felperes. Közülük valójában egy az, amely ide sorolható, tájékoztatta a hvg.hu-t dr. Handó Tünde, a Munkaügyi Bíróság elnöke. Ebben egy fegyveres szervhez felvételét kérő személy indított pert hátrányos megkülön-böztetése miatt. Bár érvényes erkölcsi bizonyít-vánnyal rendelkezik, de évekkel korábban büntető eljárást indítottak ellene. E körülmény miatt nem vették fel. |
A bérkülönbségért elsősorban a területi vezetőt hibáztatja, mert neki szerinte már egy hónap után meg kellett volna emelnie a fizetését. Jogorvoslatért az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult, amely az eddigi legmagasabb összegre, egymillió forintra bírságolta a céget.
Ogl József, a cég vezérigazgatója azonban fellebezett, az ügy hátterében indokolatlan bosszúhadjáratot gyanít. Nem kevésbé okolja a történtekért a lassan már kétéve működő hatóság "bizonyítási vágyát.
A nevét elhallgatni kívánó panaszos elmondta, öt éve alkalmazott a kft.-nél, a határozat megszületése óta azonban nem engedik dolgozni.
© sxc.hu |
A tipikus női szakmák esetén – például tanító – akár 35-40 százalék is lehet a különbség, s ennek egyenes következménye, hogy a nők nyugdíja is kevesebb lesz. Pedig – a statisztikai adatok szerint - legalább 10-15 évvel tovább élnek, mint a férfiak.
A munkaadók általában drágábbnak tartják a nők foglalkoztatását, főleg mert többletköltséget jelentenek a gyermekvállalással kapcsolatos kifizetések. Az ENSZ munkaügyi szervezetének, az ILO-nak egyik kutatása azonban kiderítette: a közhiedelemmel szemben a vállalatok nem járnak rosszul nők alkalmazása esetén: átlagosan - a fentiekkel együtt is - csak mintegy egy százalékkal kerül többe a cégeknek a nők alkalmazása a férfiakénál.
Tilos a terhességi teszt |
Tilos a munkavállalót terhesség megállapítására irányuló vizs-gálat elvégzésére, illetve erről szóló igazolás bemutatására kötelezni, kivéve, ha erre a munkaköri alkalmasság vizsgálata és véleményezése körében, jogszabály előírása alapján kerül sor. |
© sxc.hu |
Ahhoz, hogy Magyarország teljesíteni tudja a lisszaboni stratégiában meghatározott célokat, s ennek megfelelően 2010-re 55-ről 60 százalékra növelje a foglalkoztatott nők arányát, a gyermekellátó rendszert is át kell alakítania – állítják a szakemberek. Ezt szolgálná a Nemzeti Cselekvési Program és a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) is, melyek előírják például a bölcsődék számának növelését. Az NFT-ben kitűzött célok megvalósításához politikai akarat kell – válaszolt a hvg.hu kérdésére Pető Andrea, a Közép-Európa Egyetem (CEU) egyetemi docense. A jogkövetés nem tökéletes, a jog presztízse meglehetősen alacsony, a döntéshozók pedig egyelőre inkább retorikailag elkötelezettek a nemek közötti egyelőtlenségek felszámolása iránt - tette hozzá.
Gátolja az egyenlő bánásmód elterjedését az is, hogy Magyarországon még mindig részt vehetnek állami tenderen, közbeszerzésen azok, akik diszkriminációs eljárás alatt állnak, miközben az uniós tagországokban ez a kettő kizárja egymást. Hasonlóképpen, a férfiakat itthon nem ösztönzik arra, hogy GYES-re menjenek: mindössze öt nap fizetett szabadság jár az apáknak, ha gyermekük születik. Ezzel szemben a skandináv országokban három hónap illeti meg őket. Svédországban pedig jó pár éve már azt is bevezették, hogy az anyák addig nem vehetik igénybe a gyerekek után járó támogatást, amíg az apa legalább két hétig nem marad otthon a gyerekkel. A legutóbbi felmérések szerint Magyarországon az apáknak mindössze 2 százaléka hajlandó GYES-re menni, ezért a szülés előtt állók gyakran kénytelenek letagadni, hogy gyereket szeretnének.
© sxc.hu |
Jogi úton kevesen követelnek elégtételt, félnek az ilyesfajta perektől, hiszen nyilvánosságot kap legbelső magányügyük, amire várhatóan nem úgy reagál a társadalom, mint a legtöbb nyugati országban. Az EBH–hoz eddig egyetlen beadvány érkezett homoszexuálisokat érintő, - nem munkahelyi, hanem bevándorlási - diszkrimináció gyanúja miatt; az ügyet jelenleg is vizsgálja az Idegenrendészeti Hivatal.
Nem teremtett precedenst a meleg ügy |
A Habeas Corpus Munkacsoport idén tavasszal indított eljárást az Egyenlő Bánásmód Hatóság előtt szexuális orientáció miatti diszkrimináció ügyében - mondta a hvg.hu-nak Spronz Júlia igazgató. Tudomásuk szerint ez volt az első ilyen eset. Ügyfelüket, a homoszexualitását nyíltan vállaló férfit szexuális irányultsága miatt diszkriminálta az egyik pénzintézet. Csoportjában egyedül ő nem részesult prémiumban, illetve határozott idejű munkaszerződése lejárta után, újabb határozott idejű munkaszerződést kötöttek vele. Az eljárást elveszítette, ezután nem akart bírosághoz fordulni. "Az eredménytől függetlenül mindenesetre nagy csalódás volt számunkra a hatósag eljárása, mivel korábban azt feltételeztük, hogy a bíróságtól pont az különbözteti meg ezt a közigazgatasi szervet, hogy empatikusan kezeli az ilyen ügyeket. Érzékeny a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok speciális helyzetére, a sajatos eljárási technikákban járatos, képzett ügyintézők járnak el, de nem ezt tapasztaltuk" - panaszolta az igazgató. |
Az Egyenlő Bánásmód Hatóság eddigi mérlege: összesen 1000 kérelemből 22 elmarasztaló határozat, 14 egyezség, s egy jogerős ítélet. A többi ügyet a hatóság elutasította vagy továbbította más hatáskörrel bíró közigazgatási szervhez. „Sokan minden sérelmet hátrányos megkülönböztetésként élnek meg, mert nincsenek tisztában a diszkrimináció fogalmával. Erről csak akkor beszélhetünk, ha az illetővel a törvényben felsorolt személyiségi jegyekkel összefüggésben másként bántak, mint a vele összehasonlítható helyzetben lévő más emberekkel” – indokolta az elutasítások magas számát Demeter Judit elnök. Sokszor előfordul azonban, hogy megfelelő bizonyítékok hiányában nem sikerül igazolni az összefüggést a sérelem és a védett tulajdonság között – ismerte el.
Próbaper |
Hiába van többezer hirdetés, amely kizárja lassan már a 35 év felettieket, mégsem indul per ezekeben az ügyekben. A Munkaügyi Minisztérium néhány éve próbaperben tesztelte milyen bírói döntés születne ilyen esetben. A Profi élelmiszerlánc kizárólag 25-35 év közötti férf alkalmazottakat keresett. Egy 35 év feletti hölgy vállalta a kísérletet, hogy jelentkezik a hirdetésre. Az ügyvéd nem a munkaügyi, hanem a rendes bíróság előtt perelt, mivel alkotmányos jogai is csorbultak. A bíróság szerint a jogsértés már a hirdetés feladásával megvalósult. Az ítélet nem alkalmazott szankciót, csak a jogsértést állapította meg, igaz a felperes nem kért kártérítést. |
A média két hónappal ezelőtt szenzációként tálalta, hogy az egyik utazási iroda elbocsátotta három, 50 év körüli női alkalmazottját, s helyükre fél éven belül 30 éves munkatársakat vett fel. A hatóság félmillió forintra büntette a céget, amely fellebbezett. A történet nem egyedi, az életkoruk miatt diszkriminált nők kálváriájában az egyedüli kuriózum, hogy ez az első, s idáig egyetlen hátrányos megkülönböztetés miatt indult bírósági per, amelyet a sértettek nyertek, s így még néhány százezer forintos kártérítést is megítélt nekik a magyar bíróság. Egyikük azonban – mint a hvg.hu megtudta – továbbra is a szóban forgó utazási iroda kötelékében dolgozik, ezért nem vállalta a nyilvánosságot.
© sxc.hu |
A legkirívóbb példákat a multinacionális cégek produkálják, létszámleépítésre hivatkozva küldik el a „korhatár feletti” alkalmazottaikat, hogy a helyükre fiatalabbakat vehessenek föl. Ha a munkavállaló a diszkrimináció ellen bírósághoz fordul, akkor nyíltan vállalnia kell a konfliktust, az esetleges megaláztatást (volt)munkáltatójával szemben. Előrelépés, hogy az esélyegyenlőségi törvény kimondja, a munkaadónak kell bizonyítania, hogy nem diszkriminatív módon járt el, s így nem a sértettnek kell további kényelmetlen procedúrákon keresztül megyőznie a bíróságot arról, hogy hátrányos megkülönböztetés történt.
Sorozatunk következő részében a romák és fogyatékkal élők munkaerőpiaci integrálására mutatunk néhány alternatívát.