2006. szeptember. 04. 11:20 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 04. 11:38 Vállalkozás

Iskolapadból franchise-hálózatba?

Friss diplomások gyakran indítanak franchise-vállalkozást, a gyors meggazdagodás reményében. Csatlakozni egy jól ismert márkájú hálózathoz, folyamatosan terjeszkedő – holtbiztos lehetőségnek tűnik, de a buktatókkal kevesen számolnak előre.

Fontoljuk meg a következő tanácsokat, mielőtt  csatlakoznánk bármilyen a franchise-hálózathoz:

1. Nagy szerepe van a vezetői képességeknek!

A friss diplomások többsége zavarba jön, amikor alkalmazottakat kell felvennie, mivel kevés a  munkatapasztalata. A zöldfülű franchise-átvevőnek célszerű megfigyelnie, főnöke hogyan tartja a kapcsolatot munkatársaival, ügyfeleivel. Érdemes öszeállítania egy listát azokról a munkahelyi problémákról, melyeket felismer, meghallgatnia kollégái véleményét  az ideális  főnök vezetői képességeiről,  és arról, hogy milyen változást látnának szívesen a cégnél.

2.  Vállalkozni csak időkorlát nélkül szabad!

Az üzlet sikerre viteléhez nemcsak anyagiak, de kellő idő is szükséges. Ha valaki kgondolkodik azon, hogy csatlakozzon-e egy franchise-hálózathoz, tudnia kell ez egy hosszú távú terv. Hamar kiábrándulnak a franchise-ból  azok, akik nem bírják kivárni, amíg a rendszer proftot termel.

3. Mélyvízbe ugrás helyett a szamárlétrát kell megmászni!

Mielőtt a franchise-átvevő eldönti, hogy csatlakozni szeretne egy hálózathoz,  célszerű ott  alkalmazottként elhelyezkednie. Alkalmazottból vezetővé vagy vezetői asszisztensé válni gyors folyamat is lehet  egy kis vállalkozásoknál. A vezetői pozíció olyan betekintést nyújt az üzlet mindennapi működtetés rejtelmeibe, ami a leghasznosabb tapasztalat lehet egy vállalkozás sikerre viteléhez.

A franchise-hálózat indítása tehát mindenképpen megfontolandó kezdés egy fiatal számára,  az Egyesült Államokban számos fiatal csatlakozik franchise-hálózathoz a diploma megszerzése után.  Magyarországon még nem jellemző ez a tendencia, de valószínűleg néhány éven belül a friss diplomások lesznek a franchise-hálózatok számára az egyik célcsoport a terjeszkedésben.