Milyen kiadásai lehetnek a franchise-hálózathoz csatlakozóknak?
Az alábbi felsorolásból kiderül, hogy pontosan milyen díjakat tartalmaz a teljes befektetési összeg vagy például, hogy mit mit jelenthet a royalty.
A teljes befektetés, s a belépési díj mértéke függ a hálózat elterjedtségétől, a rendszergazda előírásaitól és saját elképzeléseinktől is. A franchise-átadó létrehozott egy működő rendszert és kialakított egy márkatudatosságot. A márkanév, a know how használatáért, illetve a termék és szolgáltatás értékesítési jogáért cserébe a rendszergazda belépési díjat kér, ami 2 millió forinttól 20 millió forintig terjed általában. Az induló franchise-rendszerek esetében a belépési díj gyakran alacsonyabb, míg a már bevezetett, ismert hálózatoknál.
Ha könyvelőt vagy jogászt bízunk meg, hogy átnézze a rendszergazda pénzügyi kimutatásait, az üzleti tervet vagy a franchise-szerződést akkor ezzel a költséggel is számolnunk kell. A jogász abban is segíthet, ha a franchise-rendszer működtetéséhez szükséges egy vállalat, Kft. vagy más jogi személy létesítése.
A rendszergazda az átadott gépekre, berendezésekre gyakran biztosítási kötelezettséget ír elő, ezért ha alkalmazottaink is vannak, élet- és balesetbiztosítást is kell kötnünk. Két-három évig eltarthat, mire profitot termel az üzlet, ezért már a tervezési fázisban kalkulálnunk kell a dolgozók bérezésével.
Ha teljesen fel kell építenünk egy üzletet, a költségek egyértelműen magasabbak lesznek. A legtöbbször azonban csak egy létező üzlethelységet kell berendeznünk, hogy megfeleljünk a rendszergazda előírásainak. Ehhez berendezési tárgyakra és eszközökre, bútorokra, világításra, szellőztetésre, dekorációra, jelzésekre és pihenőszobákra lesz szükségünk. Néhány rendszergazda ragaszkodik ahhoz, hogy saját építészeivel, belső építészeivel dolgozzunk. Ez azonban jelentősen növelheti a kiadásainkat, hiszen ilyen esetben a külföldi hálózatoknál az anyagbeszerzést is külföldről kell megoldanunk. Az építési illetve berendezési díjat általában tartalmazza a teljes befektetés összege, melyet a legtöbb franchise-rendszergazda feltüntet a hálózat internetes portálján is.
További költségek:
• Bérleti díj és kaució
Ezeket a díjakat az átvevőnek, kell fizetnie, ha üzlethelységét béreli. Néhány rendszergazda 5-10 éves bérleti szerződést, esetleg saját tulajdonú ingatlant ír elő az átvevőnek a franchise-szerződésben .
• Felszerelés- és programfejlesztés
Néhány rendszergazda előírja a rendszeres és megtervezett felszerelés- és programfejlesztéseket.
• Forgalmi jutalék
A royalty lényege, hogy az átvevő nemcsak belépéskor fizet díjat a rendszergazdának, vagy a mester partnernek, hanem rendszeresen, általában havonta, forgalmi jutalékot kell fizetnie . Ez a díj az átvevő teljes forgalmának 4-8 százaléka szokott lenni. Emellett előfordul, hogy a royalty összegéről az átadó és az átvevő előre megegyezik egy adott összegben a franchise szerződés keretein belül.
• Hirdetési díjak
A legtöbb rendszergazda előírja átvevőinek, hogy járuljon hozzá a hirdetési alaphoz, amelyből a nemzetközi illetve a helyi hirdetési kampányokat, reklámokat és más promóciókat fizetik. Ez rendszerint a forgalom 3-8 százalékát teszi ki. Induló, kis egység számmal müködő hálózatok esetében alkalmi, egyedi hozzájárulásokkal finanszírozza az átvevő és a rendszergazda közösen a reklámköltségeket.
dr. Mandel Katalin
Forrás: http://www.dakexpo.hu