Mibe kerül egy franchise hálózathoz csatlakozni?
Nemzetközi viszonylatban a független vállalkozók 70 százaléka megy tönkre az indulást követő öt éven belül, miközben a franchise átvevők mindössze 7-8 százaléka kényszerül üzlete bezárására. Dr. Mandel Katalin, a Dakexpo Kft. franchise-tanácsadója a rendszerben rejlő lehetőségekre, illetve azok költségeire hívja fel a figyelmet.
Franchise-szerződés |
A megállapodásnak célszerű térnie: - a név, márka-név haszná-latára, közös meg-jelenésre az eladóhelyiségekben és/vagy a szállítójárműveken, - a know-how átadására, - egy folyamatos szakmai, kereskedelmi segítségnyújtásra, támogatásra, a szerződés teljes idejére. |
A franchise-átvevőnek általában számolnia kell a belépési díjjal, valamint a beruházási tőkeigénnyel (teljes befektetés), ami szektoronként, rendszergazdánként valamint országonként is jelentős eltérést mutat.
A teljes beruházási tőkeigény magában foglalja az üzlet beindításához szükséges befektetéseket is. Ilyenek lehetnek az üzlethelyiség megszerzésére, kialakítására, valamint az induló árukészlet megszerzésére fordított összegek is.
A franchise-rendszer további működése során felmerülnek egyéb, a rendszergazda számára fizetett díjak, a royalty (forgalmi jutalék), valamint a központi reklámköltséghez való hozzájárulás. Ezek a díjak az éves árbevételnek mindössze néhány százalékát teszik ki. Az anyagi beruházás mellett elengedhetetlen egy hosszú távú üzleti terv, a kölcsönös érdekeltség, s nem utolsósorban lojalitást is elvár a felektől.
Az induláshoz célszerű olyan tevékenységi területet választani, amely illeszkedik személyes képességeinkhez, illetve nem haladja meg anyagi kapacitásunkat sem.
Az előkészítés 3 legfontosabb szakasza:
1. kiválasztani a vállalkozó számára legmegfelelőbb szektort,
2. biztosítani a finanszírozást,
3. kiválasztani a megfelelő munkatársakat.
Ajánlott a piacon lévő franchise-partnereknél tájékozódni, további információkat beszerezni a számunkra tetszetős franchise-hálózatról. Ha már tudjuk, hogy melyik az a franchise-vállalkozás, amelyhez szeretnénk csatlakozni, érdemes kikérni franchise-tanácsadó véleményét is. Ők csinálnak egy előzetes szűrést a partnerek igényeinek megfelelően. Ezek a konzultációk hasznosak lehetnek a jelöltek számára akkor is, ha nem rájuk esik az általuk kiszemelt hálózat választása.
Aki franchise-ajánlatokat olvas, legyen mindig kritikus. Nézze meg, mi az, ami már megvalósult, amire már tapasztalati adatok vannak és mi az, ami tulajdonképpen csak terveket és elképzeléseket tartalmaz. A franchise-átvevőnek nagyon sok esetben nem kell az adott területen szakértőnek lennie, sokkal inkább a jó szervezői, kereskedelmi és vezetői képességekkel kell rendelkeznie, hiszen ő egy vállalkozást fog irányítani.
A külföldi hálózatok többsége a mester-franchise jog átadásával exkluzivitást a kiválasztott partnernek, aki ezáltal felel a teljes magyarországi franchise-hálózat kiépítéséért. Másik példa az amerikai Subway gyorsétterem láncnál is jól bevett gyakorlat: nem ad el mester franchise-jogokatak, ezért kizárólag franchise-partnerként lehet csatlakozni.
Sorozatunk következő részében pedig a franchise-rendszergazda szemével elemezzük e hálózat előnyeit és buktatóit.
dr. Mandel Katalin
franchise-tanácsadó