2006. május. 17. 14:20 Utolsó frissítés: 2006. május. 17. 15:06 Vállalkozás

Mitől profi az e-mail marketing? - III. rész

Melyek azok az apró, de nem jelentéktelen hibák, amelyeket gyakran elkövetnek a hírlevél-kiküldők? Milyen finom módszerekkel növelheti a kattintások számát és válhat profi e-mail marketingessé? Csepregi Balázs, a hvg.hu internet-marketing szakértője az alábbi tippekkel szolgál.

Cikksorozatunk harmadik részét azoknak a profi hírlevél-küldőknek ajánljuk, akik tovább szeretnék csiszolni technikájukat és javítani átkattintási és eladási eredményeiket. Mielőtt az alábbiak közül bármelyik taktikát alkalmazni kezdené, elemezze ki részletesen eddigi e-mail kampányainak eredményeit, hogy ezzel javíthasson eredményein.

„További információkért vegye fel velünk a kapcsolatot” – ezzel a mondattal gyakran találkozunk reklámlevelekben. A legtöbb hírlevélküldő automatikusan odabiggyeszti ajánlata végére ezt a felszólítást és természetesnek veszi, hogy aki élni akar a levélben leírt lehetőséggel az fel is veszi a kapcsolatot a céggel. Pedig ez a mondat egyáltalán nem motiválja semmire az olvasót - hatására egyáltalán nem is érzik a cselekvés szükségességét. Egy ilyen felhívásra csak azok a vevők fogékonyak, akik már eleve meg akarták vásárolni a kínált terméket.

Az értékesítési levelekben alkalmazott motiválás egy másik fajtája, amikor a feladó személyes adatok megadásáért cserébe olyan utalványt, vagy ingyenes ajándékot ajánl fel, hogy a címzettek közül szinte mindenki azonnal él a lehetőséggel. Sajnos ezzel a módszerrel csak az adatbázisban lévő nevek száma emelkedik, hisz itt az ingyenes bónusz megszerzése készteti cselekvésre az olvasókat, akik közt valódi minőségi vásárlójelölt csak elvétve akad.

Mit kell tenni a minőségi érdeklődőkért? (Oldaltörés)

• Napjainkban a cégtulajdonosok vagy döntéshozók túlterheltek ahhoz, hogy minden rájuk váró e-mailt és egyéb anyagot elolvassanak. A paradoxon azonban az, hogy ezek az emberek mégis folyamatosan tanácsokat és tippeket gyűjtenek, hogy képezzék magukat. 

• Az Ön által kiküldött ajánlatnak tehát segítőkész, releváns és hasznos információkat kell tartalmaznia. Mindemellett elfogulatlanul és természetes módon kell kapcsolódnia az olvasók érdeklődési köréhez. Nem utolsó szempont azonban, hogy az értékesítési levélnek el is kell adnia az Ön termékét.

• Magyarázza el pontosan az olvasóinak, hogyan kell kiválasztaniuk a megfelelő eszközt, ami majd segíti őket a jó eredmények elérésében. A levél végén olvasói gondolatban még meg is köszönik a segítségét, amiért megvehetik a termékét.

• Fontos, hogy figyelemfelkeltő címet adjon az anyagának, és a tárgy-mező tartalmát is kellően vonzóvá tegye. Egy jó cím meghatározza a cikk további sorsát: ha nem elég érdekes, ki sem nyitják majd olvasói az e-mailt.

Olvasóból vásárló (Oldaltörés)

Ez a téma nyilvánvalóan mindenkit foglalkoztat, aki el akar adni valamit direkt e-mail kampányok segítségével. Minden hírlevél-küldő fő célja, hogy olvasóiból előbb vagy utóbb vásárlók legyenek (vagyis megtörténjen a konverzió).  Miként növelhető a konverziós arány?

• Készítsen egy jobb ajánlatot

Ha eddig még nem tett ilyet, ajánljon fel ingyenes termékmintát levelében, de csak azoknak küldje el, akik valóban fel is tudják használni. Egy szuper ötlet vagy ajánlat nem jelenti azt, hogy az összes listáján szereplő személynek meg kell kapnia. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, fontos ismernie olvasóinak érdeklődési körét, foglalkozását, előzetes vásárlási adataikat. (Ha ezeknek nincs birtokában akkor minél előbb szerezze be a megfelelő hírlevélkezelő szoftvert, melynek segítségével pontosan nyomon követheti olvasói viselkedését az Ön által küldött e-mail megnyitásának pillanatától.)

Tehát legyen megfelelő a lista és célzott az ajánlat. Ez növeli a reagálási arányt. Egy hatásos ajánlat elkészítéséhez elsőként fel kell térképeznie üzlete helyzetét – hogy meg tudja határozni, mi az a legnagyobb akció, amelyet még megengedhet magának.

• Legyen kreatív az ajánlata

Ha attól fél, hogy egy rendkívül kedvezményes ajánlat azt sugallja a kemény munkával felépített cége hírnevéről, hogy szolgáltatásai mégsem a legkiválóbb minőségűek, akkor gondoljon ki egy másik ellenállhatatlan akciót.
  
Nem csak az ingyenes minta vagy az árengedmény az egyetlen lehetőség, amivel megnyerheti vevőit. Ha például Ön büszke cégére és technológiájára, akkor hívja meg egy elegáns cégbemutatóra leendő vevőit, ahol elmagyarázhatja, hogy miért az Ön vállalata a legjobb az adott iparágban. Így erősítheti cége hírnevét, hisz a jelenlévők saját szemükkel láthatják a szolgáltatások minőségét. Nem kell majd attól sem tartania, hogy a későbbiekben a visszájára sül el fogadás résztvevőinek kiküldött árengedményes ajánlat. Természetesen ez csak egy a számtalan lehetséges kreatív ötlet közül.

Amikor az ajánlatot kidolgozza, ne csak a költségeket nézze, hanem számítsa ki azt is, hogy hosszú távon mennyi bevétele lesz a listán szereplőkből. Ne egyszeri eladásra koncentráljon, hanem a hosszú távú ügyfelek szerzésére. Legyen kezdeményező és tervező marketinges.

Tartalmi és formai kritériumok (Oldaltörés)

• Tesztelje hírlevelei szövegeit

Minden szövegírón nyomás van, hogy rövid szövegeket kell írnia. Ez az elvárás azon az előfeltételezésen alapszik, hogy az olvasók biztosan nem szánnak időt egy szöveg elolvasására ha az hosszú. Azonban a rövid leveleknél könnyen előfordulhat, hogy megválaszolatlanul hagynak bizonyos kérdéseket, melyek miatt kényelmetlenül érezheti magát az olvasó és nem tud tovább lépni.

• Tesztelje le mi az ideális szöveghossz egy értékesítési levélben.

Egy weboldalon a legfontosabb alapszabály, hogy legyen elérhető minden információ, mert ami hiányzik azt az olvasó nem tudja beszerezni, mint ahogy egy boltban tenné amikor megkérdezi az eladót. A végére pedig kiderülhet, hogy pontosan a hiányzó információ lett volna szükséges vásárlási döntése meghozatalához.

• Gondolja át jobban a kiküldendő információkat

Az előző kiküldött levelében található információk – mennyire releváns, tartalmaz-e valódi értékes információt, mennyire segítette egy adott probléma megoldását stb. - nagyban befolyásolják az olvasót, hogy megnyissa-e az újabb levelet amit ugyanúgy az Ön cégétől kap. 

• Képzelje bele magát olvasója helyzetébe

Ha Ön egy szórakoztató tv műsort néz és még ha csak pár percre is, de kellemes élmény éri, akkor bizonyára ezt a típusú műsort máskor is nézni fogja. De gondolja csak el hányan és mennyi ideig dolgoznak egy ilyen műsor elkészítésén?

Az interneten ugyanez a helyzet. Fontos, hogy hírlevele olyan élményt nyújtson az olvasók számára, hogy legközelebb is szívesen nyissák ki. Nyugodtan legyen vidám hangvételű a fogalmazása. Gondolja bele magát olvasói helyzetébe és úgy álljon neki hírlevele elkészítésének. 

• Legyen minél interaktívabb a hírlevele

Mind designban mind a tartalmát illetően. Késztesse cselekvésre az olvasókat, annak érdekében, hogy megtudjanak bizonyos információkat. Sokkal jobban fognak Önre emlékezni, ha időt és energiát kellett szánniuk bizonyos információk kiderítésére, mintha csak simán a levelét olvasnák.

Az esettanulmányok ereje (Oldaltörés)

Az esettanulmányok rendkívül erőteljes hatású marketing eszközök és hihetetlenül nagy mértékben segítik az eladást is. Az esettanulmány egy sikertörténet ami részletesen elmondja, hogy segített az Ön cége egy konkrét ügyfelének a különleges eredmények elérésében.

Egy ilyen tanulmányban mindig fontosak a részletek: például hány darab terméket adott el az ügyfél, miért választotta az Önök termékét. Figyeljen arra, hogy kihangsúlyozza a szövegben: az Ön szolgáltatása segítségével érte el az ügyfél a kimagasló eredményeit. Egy jó esettanulmány erősíti a cégét és eloszlatja a kételyeket a termékeivel kapcsolatban. Ha lehetősége van rá, készítsen esettanulmányokat ügyfelei eddigi eredményeiről és küldje el leendő vevőinek.

A legtöbb hírlevél küldő cég nem tiszteli meg a feliratkozóit azzal, hogy megfelelő információt küld a számukra. Begyűjtik a feliratkozók e-mail címeit, majd tömegesen küldik az információkat. Azt gondolják, hogy az olvasók majd önkiszolgáló módon kiválogatják, ami nekik szükséges. Ezzel a módszerrel csak vesztegetik az olvasók idejét.

A másik hiba, hogy a legtöbb cég túl gyakran küld leveleket az olvasóinak. A hírlevél szövegét nem szerkesztik meg pontosan, az olvasók érdeklődési körének megfelelően, hanem teletűzdelik reklámokkal. Talán ezzel indokolható, hogy a HTML levelek megnyitási rátája zuhan és a TEXT levelek használata kezd előtérbe kerülni a profi e-mail marketingesek körében. Ha el akar adni olvasóinak, akkor feltétlenül használja fel az előzetesen mért adatokat ajánlata elkészítéséhez.

A megfelelő szoftverek segítségével pillanatok alatt csoportosíthatja vásárlóit előzetes vásárlási történetük szerint. Tervezze meg értékesítési ajánlatait a mérőszámok segítségével. Ezek nagyban segítenek abban, hogy kampányai valóban célzottak legyenek és konverziós rátája valamint ügyfeleinek száma is ténylegesen növekedjen. A témában további információkat a www.internet-marketing.hu oldalon talál.

Csepregi Balázs

 A cikkel kapcsolatos kérdéseit tegye fel a hvg.hu fórumán!