Milliós küldeményeket hagytak el a postaóriások?
Nagy nemzetközi hírnévnek örvendő fuvarozó társaságok, a TNT és a FedEx kivételesen értékesebb csomagot vesztettek el, mint hitték. A VAT'son Magyarország Kft. kézbesítetlen küldeményei állítólag milliókat tartalmaztak. Mindkét eset egy évvel ezelőtt történt, de a számlát azóta sem rendezték az érintettek. A VAT'son, a jogi gyakorlattól eltérően következményi kárt követel, a TNT hitelrontási pert fontolgat, a FedEx pedig nem nyilatkozik.
Mint mondta zsákutcában érzi magát, mivel nem lát jogi lehetőséget ügyfelei kártalanítására, akik többmilliós áfától estek el a szakmában nemzetközi márkának számító küldeménytovábbító vállalatok hibájából. Nem beszélve a közreműködésért járó, a két esetben együttesen egymillió forintnyi jutalékról, amelynek egy éven belüli kiesése is nyilvánvaló kárt okoz egy három fős cégnek.
A VAT’son ugyanis külföldi áfa-visszatérítésekkel foglalkozik, amelyeknek elengedhetetlen feltétele, hogy megbízói eredeti bizonylatait küldje el az adóhatóságoknak, ahol a papírok alapján minden esetet külön bírálnak el. A hvg.hu kérdésére, hogy miért nem készült közjegyző által hitelesített másolat az eredeti példányokról, Dankó Péter elmondta: az oldalankénti közel 1400 forint tetemes összegre rúgna több száz oldalas küldemény esetén. Ez pedig már önmagában megkérdőjelezné a működés költséghatékonyságát.
Mindkét fuvarozó vállalat vezető gyógyszergyártók iratait vesztette el. Elsőként a TNT Express Worldwide Hungary kft.( TNT) a múlt tavasszal, decemberben pedig a Flying Cargo Hungary Kft. (FeDex) esett ugyanebbe a hibába. A csomagok eltűnésének körülményei eddig ismeretlenek. Dankó Péter szerint a TNT helyzetét még az is „súlyosbítja”, hogy a futárok állítólag az üres és szemlátomást sérült borítékot kézbesítették.
Az ügyvezető igazgató az arcátlanság tetejének tartja, hogy miközben eljuttatták hozzá a felbontott csomagról készült digitális fényképet, írásban szólították fel az elhagyott küldemény kézbesítési díjának megfizetésére. Hatósággal és követelésbehajtással fenyegetőztek, ráadásul 30 nap helyett indokolatlanul 60 napos késedelmet jelöltek meg. Nem kevés okot szolgáltattak ezáltal akár egy rágalmazási per indítására, amit azóta is fontolgatok – meséli felháborodottan.
Csak a címzett vette már észre, hogy a boríték üres és felhasadt a ragasztás mentén. Az ügyvezető ezért három variációt tart lehetségesnek: „A legvalószínűbb, hogy a repedés felbontáskor keletkezett. Az sem kizárt, hogy a ragasztóanyag elöregedett, s elvált a hossztengelye mentén. Már a szortírozó rendszerbe is így kerülhetett be, ahol a nyomásnak köszönhetően kicsúszott a tartalma." Jánosi nem hiszi azonban, hogy a szóban forgó dokumentumok pótolhatatlanok lennének. „Egyszerűen csak arról van szó, hogy a károsult meg se próbálta újra beszerezni az elveszett bizonylatokat, pedig a kibocsátó minden bizonnyal reprodukálta volna azokat, a tőlünk kapott igazolásért cserébe” – állítja az ügyvezető.
A VAT’son Magyarország Kft. tehát nemhogy csökkentette volna kárait, még furcsa módon a szerződés szerint járó 10 dollár kártérítést sem igényelte. Azóta viszont folyamatosan zaklatja a céget, pedig a vállalt kötelezettségeken túl felajánlottuk a pótolt dokumentumok ingyenes kiszállítását is, amivel a mai napig nem élt. „Az általa követelt kártérítés azonban irreális, s tudomásom szerint nincs a világon egyetlen olyan fuvarozó társaság sem, amely 8600 forintos szállítási költségért korlátlan felelősséget vállalna" - véli Jánosi.
Az ügy egy év alatt odáig fajult , hogy megeshet a fuvarozó vállalat bepereli a VAT’sont hitelrontási kísérlet miatt. A hvg.hu kérdésére Járosi Márton elmondta: az ügy visszhangja nem jelent negatív reklámot a TNT-nek, még akkor sem, ha a cég kivételesen nem teljesítette a szolgáltatását a tőle megszokott módon.
Dankó Péter ugyanakkor erőteljesen kifogásolja, hogy a jogszabályban lefektetett kártérítés alig fedezi a papír előállítási költségét. Sajnálatos ténynek tartja, hogy a nemzetközi jogszabályok mentesítik a fuvarozó cégeket a következményi károk megfizetése alól. Érthetetlen, hogy nem jelent különbséget a kártérítés során, ha egy életmentő gyógyszer kézbesítésének hiánya egy ember halálát okozza (következményi kár), vagy ha megérkezik a gyógyszer, de hibás a csomagolás (közvetlen kár). „Ennek megfelelően tehát ugyanannyi kártérítést kaphatok egy nem kézbesített, ám pótolhatatlan dokumentumért, mint például egy elszakadt, viszont kézbesített számláért." Dankó Péter tisztában van azzal is, hogy balszerencséje mások számára valószínűleg csak sportértékkel bíró küzdelem. Célja, hogy a jogalkotás eme hiányosságára felhívja a figyelmet.
A dokumentumok pótlását illetően a hvg.hu kérdésére Dankó kifejtette: az iratok beszerzéséhez minimálisan 150 hotelt és beszállítókat kellene megkeresnie. Így aztán kevés esélyt látok arra, hogy belátható időn belül hozzájussak a szükséges papírokhoz, ráadásul nem térülne meg a pluszmunka költsége sem.
A VAT’son Kft. a mai napig nem állapodott meg a TNT-vel, ezért szolgáltatót váltott. A FeDex-szel előre egyeztette, hogy a küldemények létfontosságú dokumentumokat tartalmaznak, amelyek elvesztése súlyos kárt okozhat a cégnek. „Szóbeli megállapodást kötöttünk, hogy a csomagok esetleges eltűnése esetén megfelelően kártérítenek, de sietve hozzátették ilyen nem fordulhat elő” – emlékszik vissza Dankó Péter. „Karácsonyi ajándékként” azonban ez a fuvarozó cég is elhagyott egy rábízott küldeményt, amelynek értéke Dankó szerint 3,5 millió forint volt. Ekkor, a korábbihoz kísértetiesen hasonló szélmalomharc vette kezdetét.
Lak Edit közlekedési szakjogász szerint a törvény értelmében a cég valóban köthet külön megállapodást az ügyféllel, amelynek keretében akár következményes kárért is felelősséget vállalhat. Érdemes lenne azonban a megbízónak elgondolkodnia azon, hogy kössön biztosítást egy általa kiválasztott biztosító társasággal, amelynek felelőssége a biztosítási összeg erejéig garantált következményes kár esetén is. Dankó Péter utánajárt annak, hogy milyen biztosításokat köthet. A következményes kár behajtására feljogosító kötvény azonban több lenne, mint éves szinten a cég teljes jutaléka.
A hvg.hu úgy tudja a FedEx nyilatkozatában elismerte a VAT'son Magyarország Kft.-nek, hogy rendszerében veszett el a csomag. A TNT-hez hasonlóan felajánlotta, hogy megtéríti a Vatson Magyarország Kft. közvetlen kárát, Dankó Péter pedig élt a cég által felajánlott ingyenes fuvar lehetőségével.
A Kft. azóta is a FedEx-szel küldeti csomagjait anélkül, hogy minden számlát rendezett volna. A hvg.hu kérdésére válaszolva az ügyvezető kicsit sem találja furcsának választását. „Egy másik cégnél sincs jobb esélyünk hasonló esetben, viszont a váltásnak költségei vannak. Azt is elismerem, hogy jelen esetben az elveszett csomag miatt még nem történt tökéletes elszámolás, de a jövőben minden bizonnyal sor fog erre is kerülni.”
A FedEX azonban üzleti titokként kezeli az ügyet, ezért ezzel kapcsolatban nem nyilatkozott a hvg.hu-nak. Az esetet a Vatson Magyarország Kft külön kérésére vizsgálja a Hírközlési Felügyelet, eredmény a közeljövőben várható.