2006. január. 18. 14:25 Wolf Gábor Utolsó frissítés: 2006. január. 19. 19:33 Vállalkozás

Elavult reklámfogások

Ha egy cég marketing-stratégiája kísértetiesen hasonlít a versenytársaiéhoz - ugyanott hirdet, s hasonló üzenetet fogalmaz meg – nem kell csodálkozni azon, ha eredményei nem kiugróak. A siker titka, ha a reklám nem összetéveszthető, s kizárólag a célcsoportra fókuszál.

Íme a piacra leginkább jellemző három „hagyományos” marketingstratégia, s néhány ötlet ahhoz, hogy miként lehet őket modernizálni, ezáltal eredményesebbé tenni.

Jellemzően imázshirdetések a reggeli tévéadás szünetében a kisvállalatok 10 másodperces reklámjai: " A 15 éves X bútorház minőségi bútorokkal és akciós árakkal várja kedves vásárolóit. Címünk, telefonszámunk, honlapunk..." A másik az Arany oldalak, ahol a legtöbb reklám a cég nevével, logójával kezdődik.

Többnyire ezek működnek a legrosszabb hatásfokkal, mert csak az derül ki belőlük, hogy létezik az adott cég.  Ezért nem generálnak forgalmat, nem szereznek új vevőt, és nem veszik rá vásárlásra a régi ügyfeleket sem.

Ha a vállalkozásod főként ilyen hirdetéseket alkalmaz, akkor marketingköltségeid megtérülési rátája nagyon alacsony, s esély sincs rá, hogy ez változzon. Egy kisvállalat reklámjainak alapvetően eladás-orientáltnak kell lenniük ahelyett, hogy a cég nevét népszerűsítenék.

Az értékesítés-orientált reklámszövegek elleni leggyakoribb kifogás az, hogy nem megfelelő arculatot közvetít a cégről. Nem elég "méltóságteljes" az a reklám, ami egyértelműen eladni akar. Ez azért tévedés, mert a vevőt nem a céged érdekli, hanem az ajánlatod. Ráadásul a cégimázst nem lehet a bankba betenni, csak az eladással szerzett pénzt.

Egyszerre mindenkinek (Oldaltörés)

A másik idejétmúlt szokás, hogy a cégek megpróbálnak mindenkinek reklámozni. Ez két problematikus kérdést vet fel:

A) Hol reklámozzon az, aki mindenkinek el akar adni?
B) Kihez szóljon, mit mondjon az a reklám, amely mindenkinek el akar adni?

Az A. pont egyszerű: minél szélesebb a célközönséged, minél inkább "mindenkinek" akarsz eladni, annál többet leszel kénytelen médiára költeni. Amíg csak a XI. kerületi családanyákra célzol, addig tudod, hogy melyik helyi újságban kell reklámoznod, melyik helyi üzletekkel kell keresztmarketing együttműködést kötnöd. Ha mindenkit megpróbálsz elérni, akkor nincs az a bank, amely finanszírozni tudná a széleskörű médiaköltéseidet.

A B. pont, azaz hogy mit mondasz a reklámodban, szintén típushiba. Típikus hiba: "ne mondjunk a reklámban semmi sarkalatosat, hátha az valakiben ellenérzéseket kelt; ne nevezzünk a reklámban egy szegmenst sem a nevén, mert hátha valaki más is vásárolna tőlünk".

Az ilyen híg reklámok nem szólnak senkihez, és így aztán fel sem keltik az érdeklődést. Ha mindenkire célzol, megszerezheted a piac 0,05 százalékát, viszont felemészthetnek a kiadások. Ezért fogalmazz meg inkább karakteres üzenetet! A marketingben minél jobban leszűkíted a célközönséged, annál nagyobb arányban tudod őket vevőkké konvertálni.  Ezáltal egyrészt optimalizálhatod a médiaköltéseidet,  másrészt akár egy év alatt is uralhatsz egy ilyen szegmenst.


A hatásos reklám nem a cégről szól (Oldaltörés)

Végezz el egy egyszerű kísérletet: vedd magad elé a céged marketinganyagait, fogj egy piros és egy kék kiemelő tollat, és tedd a következőt:

- Kékkel jelöld be a "MI" szavakat, tehát azokat, amik saját cégedre vonatkoznak: a céged, terméked, szolgáltatásod nevét, a "mi" összes formáját (mi, nekünk, tőlünk, rólunk, szakembereink.)

- Pirossal pedig az "ÖN" szavakat, tehát minden olyan szót, ami az ügyfélről szól.

Ha a piros szín dominál, akkor tudod, hogy mi hat az ügyfélre!

Ha viszont csupa kék, akkor érdemes elolvasnod, hogy mi a hatásos kommunikáció legelső szabálya: írj arról, ami a vevőt érdekli. Ne arról írj, hogy te mit adsz, hanem hogy ők mit kapnak, hogyan profitálhatnak belőled! Céged, terméked csak saját problémáik tükrében válik érdekessé. 

Nézzünk pár tipikus példát, amit szinte minden reklámanyagban megtalálhatunk. Hogyan lehet átfogalmazni ezeket úgy, hogy a célközönség számára érdekesek legyenek?

Rossz: Az ABC kft. EU-s pályázati tanácsadással foglalkozik.
Helyes: Nyerjen el EU-s támogatásokat az ABC pályázati tanácsadó kft. segítségével!

Rossz: A elmúlt évben költséget és fáradtságot nem kímélve országos PC szervízhálózatot hoztunk létre.
Helyes: Mostantól cége hibás PC-it helyi szakemberünk fogja gyorsan megjavítani!

Rossz: Az XYZ szoftver a vállalatok több osztályából képes összegyűjteni és elemezni adatokat a felsővezetés részére.
Helyes: Készítsen cége felsővezetése részére átfogó jelentéseket és elemzéseket vállalata több osztályából származó adatokkal, az XYZ szoftver segítségével!

A hagyományőrzést tehát ne a marketingedben gyakorold. Merj eltérni az iparágadban bevett szokásoktól, valamint a körülötted látható rossz példáktól, hogy ne csak a marketinged, de a céged is végre kiemelkedhessen a tömegből!

Forrás: www.marketingcommando.hu