Bár a digitalizáció mindent visz, a túléléshez a kulcsot mégis a személyesség jelenti majd – hangzott el a boltok jövőjéről szóló kétnapos szakmai workshopon, a Shop Experience Design Sprinten, ahol 50 résztvevő dolgozott csapatokban a jövő vásárlása, a jövő boltja és a támogató Extreme Digital szolgáltatási lehetőségei után kutatva.
Az együttgondolkodás a design sprint módszere alapján történt, mely a Google Ventures által kifejlesztett, eredetileg ötnapos folyamat – a dizájngondolkodás (design thinking) módszerének felgyorsított eszköze. A résztvevők felhasználóközpontú megközelítéssel gondoltak újra szolgáltatásokat, termékeket, hogy a felhasználói igényeket, az új technológiai lehetőségeket és az üzleti siker feltételeit egy megoldásban egyesítsék. Az együttgondolkodást a téma szakembereinek inspiráló előadásai serkentették.
A design sprint során a résztvevők a jövő boltjával kapcsolatos problémákat térképeztek fel, illetve megoldási ötleteket találtak ki. A prototípusokból rapid tesztelés után projektkoncepciók születtek, amelyek közül az Extreme Digital kiválasztja a felhasználható gondolatokat egy hamarosan nyíló boltja kialakításánál.
“A csapatok sok irányból gondolták újra a vásárlási élményt és a jövő boltjának szerepét az életünkben. Ezt segítette, hogy a résztvevők számtalan iparágból érkeztek, így a nagy retail hálózatok vezetői mellett reklámügynökségi vezetők, UX szakemberek, marketingigazgatók és kkv vezetők is képviselték magukat a csapatokban” – mondta Káli György (SD4Good), a design sprint főszervezője.
Az átadott koncepciók változatos módon fogták meg a feladatként kapott problémákat, de jellemzően a bizalomépítés, a vásárlók ismereteinek bővítése és a vásárlási folyamat gyorsítása volt a prezentált anyagok közös metszete.
A gyors és személyre szabott kiszolgálást a már meglévő adatalapú, arcfelismerő rendszerek technológiai megoldásait integrálva képzelték el a csapatok. Azaz a vásárló releváns tartalmakkal és ajánlatokkal találkozhat a boltban, ha beazonosítja a rendszer, illetve az alkalmazottak részéről is jobb szolgáltatást, apró figyelmességeket kaphat. A sprint csapatok kiemelten foglalkoztak a vásárlás utáni kapcsolattartással, amely egyrészt javíthatja az ügyfél elkötelezettségét, másrészt olyan új kényelmi szolgáltatásokat is bevezethet, mint az automatikus porzsákkiszállítás a vásárolt porszívóhoz.
Olyan ötletek is születtek, mint a sokak számára problémás garanciális papírok, számlák tárolását kiváltó digitális gyűjtőhely megoldás, vagy a termékkipróbálás lehetőségét újragondoló, könnyített cserepiac, amely segítségével “kockázat nélkül vásárolhatunk”. Ezenkívül a csapatok foglalkoztak a stresszmentes áruátvétel lehetőségeivel és egyedi vásárlói tudásplatform létrehozásával, mely élményalapon segíti a gyors és releváns vásárlási választást a boltokban.
A technológia segítségével sok adatot tudunk a vásárlókról, és a boltokban is temérdek lehetőségünk van kapcsolatot építeni velük, de a számok mögött kevéssé látjuk az emberek szükségleteit és szándékait – mutatott rá Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapítója, aki az eseményt azért tartotta sikeresnek, mert olyan koncepciók születtek, ahol a középpontban a vásárlók álltak.
Hová összpontosítsuk csapatunk erőfeszítéseit? Vajon melyik ötletünk működik a való életben? Hogyan vonhatjuk be a fogyasztókat a termékfejlesztés korai szakaszába? A sprint módszer segítségével hatékony választ találhatunk a termékek és szolgáltatások tervezése kapcsán felmerülő kihívásokra. A Sprint című könyv a Google Ventures három partnerének tollából született, praktikus útmutató kulcsfontosságú kérdések megválaszolására. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.