A világ jobb hellyé tétele, az emberek inspirálása, folyamatos innováció, a felhasználói igények maradéktalan kiszolgálása – mindezek együtt és külön-külön is jellemzői lehetnek egy magasabb rendű cél érdekében tevékenykedő vállalkozásnak. Cikkünkben nagyvállalati példákat mutatunk be.
Etsy
Terület: online kereskedelem | Érték: fenntarthatóság – emberközpontúság – közösség
A kézműves termékek kereskedelmére szakosodott online piacteret 2005-ben alapította Rob Kalin, miután nem talált olyan helyet az interneten, ahol saját munkáit értékesíthette volna. Az Etsy megjelenésével a korábban csak kézműves boltokban vagy bolhapiacokon árult termékek – egyedi ékszerek, festmények, ruhák – egy csapásra globális vásárlóközönséget értek el. A fenntartható, gondos és emberközpontú alkotói folyamatokat támogató Etsy a működésével maga is példát mutat: új székháza berendezésekor például – a bútorok kézműves eredetén túl – az iroda ökológiai lábnyomának radikális csökkentése is fontos szempont volt.
Inditex
Terület: divat | Érték: vevőközpontúság – innováció – dizájn
Azt adni az embereknek, amire szükségük van, méghozzá olyan gyorsan, ahogyan lehetséges – ez az Inditex-vállalatok sikerének titka, mondja a spanyol alapító, Amancio Ortega, aki magát mélyszegénységből a világ immár leggazdagabb emberévé küzdötte fel magát. A cégnél a vásárlók állnak minden folyamat középpontjában: a kollekció megtervezésétől kezdve a boltok kialakításán át a logisztikai rendszer üzemeltetéséig. A dizájn, a minőség, az ügyfélszolgálat és a folyamatos innováció iránt elkötelezett vállalat nem is annyira követi, mint inkább gerjeszti a divatvilág változásait.
A rejtőzködő férfi, akinél nincs gazdagabb a világon
Amacio Ortega, a Zara alapítója kerüli a nyilvánosságot: interjút nem ad, fényképet pedig csak elvétve látni róla. Ennek megfelelően életéről, pályafutásáról sok bizonytalan hitelességű legenda terjed.
23andMe
Terület: egészségügy | Érték: nézőpontváltás – genetikai adatbank – ügyfélközpontúság
Az Anne Wojcicki által 2006-ban elindított vállalat egyszerre szeretné megváltoztatni az emberek viszonyát az egészséghez, illetve az egészségipar működését, azáltal, hogy a gyógyítás helyett a megelőzésre helyezi a hangsúlyt. A cég 99 dollárért készít postán feladható nyálmintából DNS-elemzést, amely segíthet az öröklött genetikai kockázatok beazonosításában, majd ezen alapuló életmódváltásban. A 23andMe emellett a beérkező mintákból hatalmas genetikai adatbázist épít (természetesen csak a hozzájárulók adataiból), amely gazdag forrás lehet további gyógyszerfejlesztési kutatásokhoz. A cég gyors fejlődése a szabályozó szervezetek figyelmét is felkeltette: a 23andMe-t az utóbbi években hasonló, részben jogos kritika érte, mint az Airbnb-t vagy az Ubert a saját szektorában.
Lego
Terület: játékipar | Érték: játékrendszer – élmény – kreativitás
Történetének több mint 80 éve során a Legónak nem egyszer újra kellett gondolnia működését. Az eleinte fajátékokra specializálódott üzem számára az igazi áttörést az hozta el, amikor az addig egymástól elkülönülő játékait rendszerbe szervezte. A Lego-fantáziavilág köré idővel széles profilú szórakoztató birodalom épült ki, amely megpróbálta felvenni a harcot a játékbizniszben megjelenő digitális riválisokkal. A szűk látókörű innováció során azonban a cég irányt tévesztett, és a kétezres évek elején újra válságba került. Végül úgy húzta ki magát a bajból, hogy visszatért eredeti hitvallásához, a „Játssz jól!” mottóhoz (ennek dán verziójából, a leg godtból ered a cég neve is). A portfólió szűkítése után újra az alapjátékok és a kreativitás fejlesztése került a fókuszba.
Nike
Terület: sportruházat | Érték: innováció – egészség – közösség
Inspirációt és innovációt nyújtani a világ minden sportolójának – mottója szerint ez a fő célja a neves sportszergyártónak, amely sportolón nem csupán a hivatásosokat érti, hanem „mindenkit, akinek van teste”. Brandje nem a tökéletes sportfelszerelést helyezi a középpontba, hanem a használóját, aki a cég terméke segítségével elér valamiféle teljesítményt. A Nike-nál rájöttek, hogy csupán azzal nem tarthatják meg piaci részesedésüket, ha a termékeikre ráteszik pipa formájú szimbolikus logójukat, ezért inkább a folyamatos innovációra és a közösségépítésre esküsznek. E célok eléréséért együttműködnek a legjobb sportolókkal, felhasználják a feltörekvő technológiákat, és különféle mozgalmak, közösségek szervezésével próbálják mozgásra bírni a világot.
Érdekli a Nike logójának és nevének története? Íme, a cégalapító visszaemlékezése
A Nike történetét sokan, sokféleképpen megírták már, idén az egyik társalapító, Phil Knight számolt be a vállalkozás kezdeti éveiről egy őszinte és személyes visszaemlékezésben. Memoárjában egyebek között a márka logójának és nevének keletkezéséről is mesélt.
Coursera
Terület: felsőoktatás | Érték: ingyenes oktatás – egyenlőség – gamifikáció
Az ingyenes online szabadegyetem (MOOC) piacának egyik kiemelkedő szervezetét, a Courserát két stanfordi professzor – Andrew Ng és Daphne Koller – alapította 2012-ben, miután rájöttek, hogy a YouTube-ra felpakolt előadásaikkal annyi érdeklődőt értek el, amennyit több száz éves egyetemi oktatással sem tudnának. Az élethosszig tartó tanulás sokat hangoztatott eszményének megágyazó Coursera célja, hogy a legjobb felsőoktatási intézmények kurzusait online is elérhetővé tegye. Ez nemcsak az oktatást forradalmasíthatja, hanem a társadalmi egyenlőtlenségekre is hatással lehet – a képzésekre ugyanis kortól, nemtől, származástól és anyagi helyzettől függetlenül bárki jelentkezhet.
Toms
Terület: divat | Érték: magasabb rendű cél – átláthatóság – dizájn
A Toms története Blake Mycoskie 2006-os argentínai útjából nőtt ki. Ottani munkája során az amerikai önkéntes két dologra lett ugyanis figyelmes: egyrészt felfedezte az alpargatas nevű, tradicionális helyi cipőt, másrészt rádöbbent, hogy Buenos Airesben milyen sok gyerek mászkál cipő nélkül. E két megfigyeléséből olyan üzleti modellt gyúrt össze, amely egyszerre volt for- illetve nonprofit, és amelyet később „gondoskodó kapitalista” cégek tömegei vettek át. A luxustermékké átdizájnolt alpargatast Mycoskie úgy vezette be az amerikai piacra, hogy közben ígéretet tett vásárlóinak: minden eladott cipő után szállít egy párat a világ rászoruló gyerekeinek. A húzás bejött, a különleges ajánlatot a szóbeszéd felkapta, és az emberek kérés nélkül terjesztették a Toms megkapó történetét. Mycoskie arra is helyesen ráérzett, hogy a jó háttértörténet mellett az átláthatóság is nagyon fontos.
Tesla
Terület: autógyártás | Érték: környezettudatosság – dizájn – innováció
Elon Musk 2003-ban elindított cége, a Tesla Motors a lesajnált elektromos kocsiból egy csapásra szexi, nagy teljesítményű luxusautót varázsolt. A mindezek mellett környezetbarát kocsihoz első körben csak a leggazdagabbak férhettek hozzá, de a hosszú távú tervek szerint egyszer majd mindenki megtalálja a kínálatban a magának való járművet. Addig is van feladat bőven, többek között a töltőhálózatok kiépítése, amelynek létrehozásához szorosan kapcsolódik Musk cégbirodalmának másik pillére, az amerikai napenergia-piac meghatározó szereplőjeként ismert SolarCity. Musk persze tisztában van azzal is, hogy – bármekkora üzleti forradalmár is – ekkora változást nehéz egyedül keresztülvinni, ezért 2014-ben a Tesla szabadalmait nyílt forráskódúvá, azaz a riválisok számára is szabadon hozzáférhetővé tette. Meglátása szerint minél több vállalat gyárt ugyanis elektromos autókat, annál gyorsabban terjed el majd a technológia.
A fenti cikk teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!