A valóban innovatív szervezetekben az emberek gyakran semmibe veszik a parancsokat - vallja Robert Sutton amerikai menedzsmentprofesszor. És ez nem feltétlenül baj.
Sok alkalmazott a vállalati munkát örökös „igenek” hajtogatásának gondolja. Félnek, hogy elveszítik az állásukat, vágynak a megfelelésre, ezért beosztottként csak jó híreket szeretnek közölni, a rosszakat pedig félnek átadni. Mindez jó hatással lehet a menedzserek egójára, de rombolja a vállalkozást, hiszen – ha a rossz hírek rejtve maradnak – a menedzserek létfontosságú információk híján rossz döntéseket hozhatnak.
Ez még a legmagasabb szinteken is előfordulhat, katasztrofális következményekkel. A Royal Bank of Scotlandról szóló 2012-es pénzügyi jelentés kiemeli, hogy a bank 2008-as válsága részben azért következett be, mert a vezérigazgató indítványai nem jelentettek tényleges kihívást az igazgatótanács és a felső vezetők számára, ezért a kockázatokat alábecsülték és stratégiai hibákat követtek el.
Toleráns üzleti kultúra
Az eredményes vezető felismeri: lehetetlen, hogy mindig igaza legyen. A megbízható munkatársak kritikai észrevételeinek bátorítása segíthet a kiegyensúlyozott nézőpont fenntartásában. Ha a vezetők a kellemetlen híreket düh és vádaskodás nélkül fogadják, akkor a beosztottak magabiztosabban közvetítik majd ezeket. A jó vezető a problémát akarja megoldani, nem a felelősséget áthárítani, így próbál kikerülni az ördögi körből.
A bólogató Jánosokra jellemző magatartás elkerülésére a legjobb mód a kollektív felelősség légkörének megteremtése. A legértékesebb alkalmazottak gyakran azok, akik elég bátrak az igazság kimondásához, függetlenül annak kellemetlenségétől. A rossz hírek kimondásának képessége már önmagában is fontos alkalmazotti készség. Jobb persze, ha a hírhez nyomban megoldási javaslatot is mellékelnek, felismerve a probléma okait.
Nem tud valamit? Ne szégyellje, fordítsa inkább az előnyére!
Amikor komplex problémával vagy helyzettel nézünk szembe, nem kell rögtön, a legelején tudni minden későbbi lépést – vallják A nemtudás című könyv tanácsadó szerzői, akik könyvükben néhány konkrét, kipróbálható kísérletre is javaslatot tesznek. Ezekből szemlézünk most tíz feladot.
Az ötletek tesztelése
A Getty olajtársaság alapítója, Jean Paul Getty felismerte az őszinte alkalmazottak értékét, és megértette, hogy a véleménykülönbség ízt és pezsgést ad, erősíti a minőséget. Jack Welch, a General Electric (GE) vezérigazgatója azért ösztönzi a szabad vitákat, mert „ha egy ötlet nem él túl egy szikrázó vitát, a piac biztosan elsöpri”.
Azokra a vezetői csapatokra, amelyek a tagok közös gondolkodására építenek, a stratégiai lehetőségek mélyebb megértése és végső soron a jobb döntések jellemzők. A legkiválóbb vezetők megpróbálják kihasználni a kritikát és a vitákat. Ahol mindenki helyesel, ott valami valójában rosszul működik.
A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült, és A business nagykönyve című kiadvány szerkesztett részlete. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Business friss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!