Karrier hvg.hu 2011. augusztus. 11. 15:55

Nyolc jel, hogy a főnök bármit megad

A rátermett, megbízható, képzett és tapasztalt alkalmazottak után még a válság idején is kapkodtak a cégek, értékes alkalmazottaikat pedig a mai napig igyekeznek megtartani. Melyek azok a jelek, amelyek arra utalnak, hogy a vezető - a cég erőforrásainak megfelelően - szinte bármit megtenne, hogy megtartsa a jó munkaerőt? Tippek.

Egyetlen cég sem szívesen válik meg értékes alkalmazottaitól, akik termelékenységükkel, szaktudásukkal, tapasztalataikkal a vállalat hasznára válnak. A legmegbecsültebb alkalmazottak havi bérükön és az esetleges béren kívüli juttatásokon kívül egyéb extrákat is kaphatnak, legyen szó céges autóról korlátlan benzinutánpótlással vagy éppen céges telefonról, amelyet magáncélra is használhatnak. Ezt persze nem sok cég engedheti meg magának, a vállalatok általában jóval kevesebbet tudnak kínálni azoknak a vezető posztot betöltö dolgozóiknak is, akiket mindenáron szeretnének megtartani.

Normál esetben, ha egy kulcspozíciót betöltő alkalmazott bejelenti, hogy távozni szeretne a cégtől, mert kapott egy jobb ajánlatot, vagy csak váltani akar, hogy más területen helyezkedjen el, a főnök megkérdezi, hogyan tudnának megegyezni, milyen feltételekkel maradna. Ez egyértelmű jele annak, hogy a cégvezetés alkudozni is hajlandó azért, hogy megtartsa a jó szakembert, vagy megakadályozza, hogy átpártoljon a konkurenciához.

sxc

Előfordul azonban - részben taktikai, részben emberi okokból -, hogy a megbecsült alkalmazottakkal nem érzékelteti a vezetőség, hogy adott esetben alkupozícióba kerülhetnek, és ez csak az esetleges utalásokból, finom jelzésekből szűrhető le. A Jessica Byw blog szerzője pontokba szedve összegezte, melyek lehetnek ezek.

- A főnök meghallgatja alkalmazottját és a fontos - a vállalat jövőjét is érintő - stratégiai kérdésekben kikéri a véleményét, amelyre ad is.

- Megosztja az értékes munkaerővel terveit, beszél a cég működését érintő jövőbeni eseményekről, vagyis bevonja az illetőt, fontos információkat oszt meg vele.

- Látatlanban megbízik dolgozójában és nem ellenőrzi állandóan, hogy az mit csinál a munkaidejében.

- Soha nem öncélúan kritizál, inkább konstruktív észrevételei vannak, vagy ha kifogásol valamit, érvekkel támasztja azt alá (nem az érzelmei vezérlik).

- Lehetőséget ad a szakmai fejlődésre, előrelépésre, tanulásra, legyen szó továbbképzésről, nyelvtanfolyamról, workshopokról vagy újabb és újabb, nagy horderejű projektekről, melyeket kihívás tető alá hozni.

- Nem csak a munkáról beszél alkalmazottjával, hanem személyesebb témákról is, például az illető családjáról, hobbijáról, baráti köréről, jelezve, hogy nem csak egy robotnak tekinti, hanem személyisége is érdekli.

- Ha úgy látja, hogy alkalmazottját valami nyomasztja, félrevonja és megkérdezi tőle, hogy segíthet-e valamiben.

- Ha egy projekt lezárult, és elégedett dolgozója teljesítményével, mihelyst adódik egy újabb feladat, igyekszik bevonni az illetőt.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.