Munkaidőben az interneten lóg a dolgozóm. Mit tegyek?
Hazudik, aki azt mondja, nem internetezik munkaidőben, ám könnyű átesni a ló másik oldalára. Nem véletlen, hogy a munkaadók megfigyelő rendszereket vezetnek be a dolgozók ellenőrzésére. Pszichológusok szerint a lényeg a szakszerű kiválasztás és a teljesítménycentrikus munkakultúra.
A számítógép uralta munka világában egyre több cég vezet be megfigyelő rendszert a dolgozók idejének, munkájának ellenőrzésére. Ezt támasztja alá a Nexon és más cégek tapasztalata is: nő az igény az optimális munkarendek kialakítását segítő munkaidő-nyilvántartó szoftverekre. Előfordul, hogy indokolt e rendszerek bevezetése, de az is gyakori, hogy a vezetők csupán kontroll alá akarják vonni a munkavállalókat. Ugyanakkor a munkaadókat is meg lehet érteni, hiszen sok munkavállaló használja a számítógépet arra, hogy kibújjon a munka alól, míg mások helyettük is dolgoznak, csak éppen ezt a nagyfőnök nem látja.
Számos helyen azért korlátozzák az internethasználatot, mert a cégvezetők szerint ez a hatékonyság rovására megy. A Nucleus Research év eleji felméréséből is erre lehet következtetni; eszerint a Facebook látogatása 1,5 százalékos hatékonyságcsökkenést okoz a munka során. Szakemberek hangoztatják: le lehet tiltani a videonézegető és a közösségi oldalakat, meg lehet figyelni a dolgozó minden munkaidőben töltött percét, de ennek nincs szignifikáns kapcsolata a munka hatékonyságával. „A tiltás önmagában nem feltétlenül célravezető. Ha ez nem egészül ki egy teljesítménycentrikus szervezeti kultúrával, a munkatársak megbecsülésével, és más, pozitív tényezőkkel, akkor a korlátozás önmagában csak bizalmatlanságot jelez. Valamint azt erősíti, hogy a dolgozó nem tanulja meg szabályozni önmagát. Ha valakinek van ideje a sok internetezésre, akkor a munkamoráljával van gond, de a teljesítmény-értékelés és a munkaleosztás is hibás” - véli Szirmay Ágnes, aki szervezetfejlesztéssel is foglalkozik. Mi szól a megfigyelő rendszerek mellett és ellen? A cikk folytatását itt olvashatja.
Tartalmi partnerünk a HR Portal.