Ijesztő öngyilkossági hullám a France Télécomnál
A francia kormány felszólította a France Télécom vezérigazgatóját, hogy tegyen valamit, a cégnél ugyanis az elmúlt pár hétben többen is öngyilkosságot követtek el, tettükben vélhetően szerepet játszott a megváltozott munkakörülmények kiváltotta stressz - írja honlapján a Times Online.
A France Télécomnál 2008 februárja óta 23 alkalmazott vetett véget életének, további 13 dolgozó pedig öngyilkosságot kísérelt meg, de sikerült megmenteni őket. A szakszervezetek a cégnél elmúlt években bekövetkezett átszervezésekre, átcsoportosításokra, létszámleépítésekre vezetik vissza a szaporodó öngyilkosságok hátterében meghúzódó lelki okokat.
Az egyre súlyosbodó helyzetre a legutóbbi, napokban történt eset hívta fel a figyelmet, amelyet a francia média kiemelt helyen taglalt: a cég egyik, kelet-franciaországi leányvállalatának ügyfélszolgálati igazgatóját eszméletlenül találták irodájában, miután beszedett egy marék nyugtatót, hogy véget vessen életének.
Az utolsó áldozat, aki befejezett öngyilkosságot hajtott végre, múlt héten halt meg. A 32 éves alkalmazott - az Orange munkatársa - párizsi irodájának negyedik emeleti ablakából vetette ki magát. Tettét azután követte el, hogy átszervezésről volt szó, amely addigi munkahelyét, az ügyfélszolgálatot is érintette.
Hasonló eset borzolta a kedélyeket Franciaországban: Troyes városában múlt héten egy 48 éves mérnök értekezlet alatt hasba szúrta magát, mert kiderült, hogy alacsonyabb pozícióba helyezik, és fizetését is csökkentik. Szerencséje volt, bár kórházba került, az esetet megúszta.
Öngyilkos gondolatok. Kell a segítség © sxc.hu |
„Akik 20 éve dolgoztak a telefonvonalak javításán, frusztráltak lettek attól, hogy call-centerekbe helyezték őket, addigi munkakörüktől eltérő pozícióba. Néhányan nem tudtak megbarátkozni a változásokkal” – elemzi a háttérben meghúzódó lelki okokat Monique Fraysse-Guigline orvos, utalva arra, hogy a változások mindenkire másképp hatnak. Akad, aki jobban és gyorsabban alkalmazkodik a kialakult helyzethez, mások évek alatt sem tudják felvenni a ritmust.
A cég egyik alkalmazottja, aki júliusban végzett magával, búcsúüzenetet is hagyott. „Egy roncs lettem, jobb véget vetni az egésznek” – írta. Tettét a munkájával járó stresszel, túlterheltséggel és a cégnél uralkodó szervezetlenséggel indokolta. Mindez azonban, önmagában nem elegendő ahhoz, hogy valaki végzetes lépésre szánja el magát, a felelősséget nem lehet egyértelműen a munkaadóra hárítani. Az öngyilkosság elkövetéséhez ugyanis szükséges az elsődleges rizikófaktor megléte.
Munka, stressz, vészhelyzet |
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) már a gazdasági válság kirobbanásakor arra figyelmeztetett, hogy a munkahelyvesztés, a mindennapi stressz és az anyagi gondok hatására emelkedhet a lelkibetegek száma. Olvassa el cikkünket! |
A tragikus esetek arra ösztönözték a cég vezérigazgatóját, Didier Lombard-t - aki 2005 februárja óta áll a France Télécom élén -, hogy sürgős akciótervet dolgozzanak ki. Ehhez a francia munkaügyi miniszter, Xavier Darcos és a France Télécom közép- és felsővezetőinek segítségét kérte. A problémára a pénzügyminiszter, Christine Largarde is felhívta a figyelmet, arra ösztönözve a cégvezetést, hogy minél előbb találjanak megoldást, hiszen véleménye szerint az öngyilkosságok ugrásszerű növekedése komoly bajra utal. A telekommunikációs cég első körben bővíti HR-állományát, a személyzeti ügyekért felelős munkatársak feladata lesz, hogy az elégedetlen, kétségbeesett dolgozók problémáit kezeljék.
A háborgó közvéleményt és a kritikusokat a France Télécom azzal próbálta leszerelni, hogy vázolta: Franciaországban százezer lakosra évente 17,2 öngyilkos eset jut. A cégnek Franciaországban 102 ezer alkalmazottja van. A vezetőség állítása szerint a 23 eset nem „sokkal több”, mint az átlag. Ez az okfejtés azonban nem állja meg a helyét.