2007. február. 01. 07:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. február. 01. 06:29 Karrier

Az öt legfontosabb elvárás az állásinterjún

Gondoltál már rá, hogy miért nem hívtak vissza az első állásinterjú után? Nem kaptad meg az áhított állást, holott régóta vadásztál rá, míg egy másik jelentkező rövid keresgélés után megcsípte a kiszemelt posztot? A sikertelenségnek számtalan oka lehet: amellett, hogy mit mondtál az állásinterjún, az is sokat nyom a latban, amit nem mondtál. Tippek.

© sxc.hu
Egy amerikai álláskereső oldal megkérdezett néhány HR-es szakembert, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie az ideális álláskeresőnek: hogyan kell viselkednie, beszélnie az állásinterjún, hogy átmenjen a rostán? Egyáltalán hogyan kelthet a jelentkező jó benyomást az interjúztatóban? Íme öt szempont, amelyet érdemes figyelembe venned, hogy lenyűgözd a vállalat személyzeteseit, és te légy a befutó.

Adj számot kommunikációs készségedről és szakmai tapasztalataidról!

Alapvető elvárás, hogy a jelentkező érthetően kommunikáljon, világosan és logikusan foglalja össze szakmai előéletét, összeszedetten, lényegretörően válaszoljon az interjúztató kérdéseire. Viselkedése és megnyilvánulásai sugalljanak profizmust, elhivatottságot és magabiztosságot. A HR-esek díjazzák, hogyha a jelentkező képes arra, hogy átlássa a dolgokat, és a lényegre koncentráljon, emellett ne csak a saját szemszögéből lássa a dolgokat, hanem a másik fél szerepébe és helyzetébe is bele tudja képzelni magát.

A profizmus kifizetődő!

A tökéletes jelentkező, aki megfelel a vállalat elvárásainak, állja a sarat az állásinterjúkon - akkor is, ha a procedúra több fordulós, és akár hetekig tart – kifogástalanul kommunikál, vagyis képes arra, hogy gondolatait a megfelelő - nyelvi - formába öntse. Emellett értelmes válaszokat ad a föltett kérdésekre, és ha valami érdekli, visszakérdez. Fontos, hogy beszélgetés közben tartsa a szemkontaktust partnerével és nem verbális kommunikációja – gesztusai, testtartása – is magabiztosságot sugalljon. Abból, hogyan viselkedik a jelentkező az állásinterjún, kiderül, hogyan tárgyal majd leendő ügyfeleivel és munkatársaival, vagyis megfelelően képviseli-e a vállalat érdekeit, ha arra kerül sor.

Készülj föl az interjúra!

A HR-esek szerint, ha az interjúalany pár perccel a felvételi beszélgetés előtt rákattan a vállalat honlapjára, hogy az utolsó pillanatban levadássza onnan a szükséges információkat – átfussa a cégtörténetet, kiderítse, mivel foglalkozik a vállalat -, nem jut előrébb. A drukk és az idegeskedés miatt ugyanis az utolsó percben rögzült információk jó része elszáll a jelentkező fejéből, amikor az interjúztató szeme elé kerül. A megoldás egyszerű, a jelentkező alaposan készüljön föl a beszélgetésre – otthon – és tájékozódjon a cég profiljáról, illetve gondolja át, hogy melyek azok a kérdések, amelyek fölmerülhetnek a felvételi beszélgetésen. Interjú előtt érdemes tíz-tizenöt perccel korábban érkezni, hogy az interjúzó szellemileg is ráhangolódjon a megmérettetésre. Biztos, ami biztos, minden dokumentumból – önéletrajz, referenciák, portfólió – legyen nálad több példány, hátha az eredetivel történik valami. Ha megfelelően fölkészülsz az állásinterjúra, és nincsenek zavaró körülmények – kapkodás, egy eltűnt önéletrajz – lazán, és nyugodtan veheted az akadályt.

A lelkesedés és stréberség előny!

A sikeres állásinterjúért olykor „áldozatot” kell hoznod. A lelkes és buzgó – de nem túlbuzgó – jelentkezőket a HR-esek is kedvelik, a lelkesedés ugyanis arra utal, hogy a leendő munkavállaló szívesen tanul, és teljes erőbedobással végzi majd munkáját. A stréberség ebben az esetben előny, ám nem jelenti azt, hogy látványosan keresned kell interjúztatód kegyeit. A meghirdetett munkakör, és a vállalat működése iránt érdeklődj, a személyes kérdéseket és a barátkozást azonban kerüld.

Légy őszinte!

Az őszinteséget a vállalatvezetők és személyzetis kollégák is elvárják a munkavállalóktól. Ne tagadd le előző munkahelyeidet, akkor sem, ha negatív tapasztalatokkal gazdagodtál. A kellemetlen részletekre ne térj ki, de szakmai előéleteddel kapcsolatban ne hallgass el semmit interjúztatód elől. Ezt a helyzetet fordítsd javadra, fejtsd ki, hogy kellemetlen tapasztalataidból mit tanultál, és hogyan tudnád ezeket kamatoztatni a vállalatnál!