Az önéletrajzod jó marketing eszköz vagy komplett hazugság?
Az önéletrajz egy marketingeszköz, aminek egyetlen célja van, hogy segítsen eladni a munkaerődet. Persze a munkaadó akkor tud megfelelő döntést hozni az alkalmazásodról, ha megfelelő információkkal látod el. Ha az alkalmazó nem azt kapja, amit meg akart szerezni, az együttműködés igen rövid úton ér véget attól fogva, hogy ráébredt a turpisságra.
Ha a CV célja igazán az, hogy segítsen eladni bennünket a munkaerőpiacon, azt gondolhatnánk, hogy kisebb füllentések, szándékos pontatlanságok is beleférnek, amelyektől előnyöket remélhetünk. De a füllentések, csúsztatások, hazugságok, fals információk nem sokáig maradnak titokban. Az amerikai Emberi Erőforrás Társaság felmérése szerint a személyzetisek az önéletrajzokban található „inkonzisztenciákat” szinte minden esetben vizsgálják, s annak ellenére szinte mindig ki is szűrik, hogy ilyesmik rendszeresen megjelennek a pályázati anyagokban.
Arról is készültek felmérések, hogy melyek a jelentkezők által leggyakrabban használt félrevezető információk. Íme a toplista:
- Felfújt címek és beosztások
- Pontatlan dátumok, amelyek elfedik a túl sok munkahelyváltást, vagy a foglalkoztatási történeten tátongó réseket.
- Félig elvégzett iskolák befejezettként való feltüntetése, magasabb képzetségi szintek megjelölése (különösen az idegen nyelvek esetén), s vásárolt diplomák bemutatása.
- Felfújt fizetések.
- Eltúlzott munkasikerek, felfújt megbízatások.
- Hazugságok speciális szerepekről és feladatokról.
A hazugság és a marketing közötti választóvonal nem mindig éles. De a jó oldalon maradni mégis fontos, hogy a hosszútávú gyüttműködés a munkaadó és a munkavállaló között fennmaradhasson. Ezt el lhet érni néhány viszonylag egyszerű szabály betartásával.
1. Ne változtasd meg a dátumokat!
A pontosság a bizalom alapja. A trükközés nem éri meg. Mit lehet ugyanis kockáztatni: megkérdik, hogy mit csinált abban a néhány lyukas hónapban? Még mindig egyszerűbb erre egy jó választ kitalálni, mint magyarázkodni egy nyilvánvaló hazugság vagy csúsztatás miatt.
2. Használj a tevékenységedet valóban lefedő címeket!
A vállalatok különféle címeken alkalmaznak embereket, akik ugyan azt a munkát végzik, de az egyik helyen mondjuk kivitelezési igazgatónak hívják, a másikon vezető projektmenedzsernek. Nem lehet viszont magasabb beosztást sejtető címet használni, esetünkben például nem lenne helyes a műszaki igazgatói cím. S nem szabad a szakterületeket sem cserélgetni. Ha valaki értékesítéssel foglalkozott például, nem írhatja, hogy a marketingen volt.
3. Ne változtasd meg a képzettségedre vonatkozó információkat!
Ha valaki gépészmérnök, ne írja, hogy közgazdász, még akkor sem, ha hosszú üzleti tapasztalatai vannak. Természetesen a gyakorlatban megszerzett ismereteket is fel lehet tüntetni az önéletrajzban, de ilyesmit nem lehet összekeverni a hivatalos képzések során megszerzett papírokkal. Erre az sem jogosít, ha az adott intézményben valamilyen tanfolyamot sikerült elvégezni. Ráadásul a képzettséget igazoló dokumentumok igen könnyen ellenőrizhetőek.
4. Az érdektelen információkat nyugodtan hagyd el!
Az alkalmazókat egy adott állás esetében a releváns információk érdeklik. Így a lényegtelen képzettségeket, a régi vagy az állás elnyerését érdemben nem befolyásoló állásokat, megbízatásokat, munkatapasztalatokat felesleges feltüntetni.
5. Az állásváltoztatás valódi okait ne titkold el!
Sokan azt gondolják, hogy a munkaadóknak semmi közük hozzá, hogy az előző munkahelyükön miért szűnt meg az alkalmazásuk. Ez talán igaz is, de jobb bevallani még a kellemetlen okokat (személyes ellentéteket, szakmai vitákat, a cég csődjét, stb.) is, ugyanis manapság meglehetősen könnyű a hiányzó információkat beszerezni. Az eltitkolás ráadásul megakadályozza, hogy megfelelő magyarázatokkal lehessen megvilágítani a helyzetet. Ha a munkaadó maga szerzi be az információkat, akkor mások verziója fog érvényesülni, ha egyáltalán hajlandóak „nyomozni”, s nem teszik azonnal a „problémásak vagy elutasítottak” közé a jelentkezést.