Ellenőrzőlista a januári álláskereséséhez
Mindenki pontosan tudja, hogy a vállalatok zöme az új esztendő első hetében szinte alig működik, mert a munkatársak a karácsonyi lakomákat és a szilveszteri tivornyákat igyekeznek feldolgozni. Azok pedig akik nem készültek ki az ünnepek alatt, nem akarják zavarni a többiek lábadozását. Az állásvadász azonban ilyenkor felkészül, hogy aztán akcióba léphessen.
A felkészülés legfontosabb tennivalója annak az ellenőrzőlistának az összeállítása, amely segít számba venni a sikeres álláskeresés nélkülözhetetlen tartozékait és lépéseit. Íme egy kis segítség.
1. Céllista
A legelső dolog, hogy össze kell írni azoknak a cégeknek és állásoknak a listáját, amelyek szóba jöhetnek. De ide érdemes felírni azoknak az embereknek a nevét, beosztását, elérhetőségeit is, akik a jelentkezők felvételénél fontos szerepet töltenek be.
2. Protektorok listája
A megcélzott állások mellé oda kell írni azt is, hogy ki adhat ajánlást, ki protezsálhat, ki adhat kontaktokat a fontos emberekhez, vagy egyáltalán ki vihet közelebb a célpont becserkészéséhez.
3. Papírok listája
A különböző állásokhoz más és másféle papírokat kérhetnek a diplomától a nyelvvizsga bizonyítványon át a jogosítványig, s különféle speciális igazolásokig. A megkívánt dolgokat érdemes felsorolni az adott állás mellett.
4. Önéletrajzok és kísérőlevelek
Nem minden állásra jó ugyanazzal az önéletrajzzal és kísérőlevéllel pályázni. Sokszor a finomságok és a pályázati anyagok adott pozícióra való hangolása dönthet egy-egy jelölt mellett. Ezért az önéletrajzot és kísérőlevelet érdemes úgy módosítani, hogy az adott állás betöltéséhez legfontosabb képességek, képzettségek és tapasztalatok kerüljenek előtérbe. A módosításokat a jelentkezőnek önmaga számára a szükséges változtatások rövid felsorolásával érdemes könnyebbé tenni.
5. Sorrend, értékek és időpontok
Mindenkinek van egy preferencialistája. Tudja, hogy melyik állást foglalná el a legszívesebben és melyiket a legkevésbé. Érdemes tehát egy rangsort készíteni a megcélzott állásokról, s mindegyik mellé odaírni, hogy miért fontos. Ez – ha lehetőség van rá – befolyással lehet arra, hogy a jelölt melyik megpályázott állást igyekszik legelőször megszerezni.
6. Teendők
Ahány állás, annyiféle teendő adódhat a megszerzésükkel kapcsolatban. Az egyiknél levélben kell beküldeni a pályázatot, a másiknál személyesen kell jelentkezni, a harmadiknál fejvadászhoz kell menni, a negyediknél egy protektor társaságában kell találkozni a potenciális munkaadóval, stb. A teendőket valamennyi kezdeményezés esetén fel kell sorolni a telefonhívásoktól a megfelelő boríték beszerzésétől, a sötét öltöny kitisztíttatásáig, vagy a protektor közbenjárását elismerő apróbb-nagyobb ajándék megvásárlásáig. Az elvégzendő feladatokhoz lehetőleg időpontokat, határidőket is rendelni kell.
7. Ellenőrzés
Amikor az előkészületek már befejezettnek látszanak, érdemes mindent, minden egyes állás esetében végigellenőrizni, hiszen a „checklist” ehhez már készen áll. Az ellenőrzés akkor fog könnyen menni, ha nem csak egy bonyolult felsorolás készül, hanem a különböző szempontokat tartalmazó táblázat. Ennek minden sorához és oszlopához a készültség fokának megfelelő jelzések csatolhatók.
A komplex ellenőrzőlistának van egy hatalmas pótlólagos haszna is. Segít alaposan végiggondolni, hogy melyik meghirdetett állás felel meg a legjobban, hiszen könnyű összehasonlíthatóságot tesz lehetővé. Emellett a pályázati anyagok hibáinak és hiányosságainak a kijavításához is jelentősen hozzájárulhat, s a listaszerkesztés folyamán kiszélesedő látókör révén új érvanyagot adhat a jelentkező kezébe a személyes beszélgetésekhez. Így aztán akinek kis szerencséje van, a gondos előkészületek után januárban nem csak hideget, hanem új állást is lel.