2004. november. 23. 12:34 Utolsó frissítés: 2005. január. 07. 15:33 Jogi tanácsok

Mit tegyünk, ha meghibásodott a frissen vett árucikk?

Az üzletekben vásárolva sokszor nem is tudatosul bennünk, hogy a kereskedővel egyben fogyasztói szerződést is kötünk. Ez alapján a kereskedő nemcsak átadja a vásárlónak a megvásárolt cikket, hanem az áru hibája esetén kárpótolnia kell a vásárlót.

Nagyon fontos, hogy a vásárlást igazoló bizonylatot ne dobjuk ki. Ugyanis ennek bemutatása önmagában is bizonyítja a fogyasztói szerződés létrejöttét. Ha bármilyen hibája merül fel a vásárolt árunak, igényünkkel haladéktalanul a kereskedőhöz kell fordulnunk, feltéve, ha a hibát nem magunk okoztuk.

Ha a kereskedő az áruért jótállást vállal, vagy jogszabály alapján jótállásra kötelezett, a vásárlástól számított három munkanapon belül köteles kicserélni a hibás árut, ha a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A jótállást a jótállási jegy igazolja, amelyet a forgalmazó meghatározott árucikkek eladásánál köteles kibocsátani. Ha nincs jótállási jegyünk, az igényünket akkor is be kell jelentenünk a kereskedőnek, ő pedig köteles az igénnyel kapcsolatos álláspontjáról a bejelentőt három munkanapon belül tájékoztatni. Arra figyeljünk oda, hogy az igény bejelentéséről jegyzőkönyv készüljön, mert a későbbiekben ezzel tudjuk igazolni igényünk bejelentését.

Az igényünk akkor jogos, ha a termék már a megvásárláskor hibás volt, és a vásárló a hibáról a vásárláskor nem tudott, és a hiba csak a vásárlás után jelentkezett. Ha a kereskedő jótállást vállalt, a jótállási kötelezettsége alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a termék a vásárlás után hibásodott meg. Ha jótállást nem vállalt, vagy arra nem köteles, a vásárlónak kell bizonyítani, hogy az áru már a megvásárláskor is hibás volt.

Ha a kereskedő az igényünket elismeri, kérhetjük az áru kijavítását vagy kicserélését, ha ez lehetetlen, vagy a kereskedő ezt nem vállalja, árleszállítást kérhetünk, vagy jelentős hiba esetén elállhatunk a szerződéstől.

Ha az igényt a kereskedő nem fogadja el, akkor célszerű haladéktalanul a kereskedő székhelye szerinti gazdasági kamara mellett működő békéltető testülethez, vagy bírósághoz fordulni. Jótállási igényünket a jótállás időtartama alatt, szavatossági igényünket főszabály szerint hat hónapon belül tudjuk érvényesíteni.

dr. Benkő Ferenc
Benkő és Boros Ügyvédi Iroda

hvg360 Serdült Viktória 2025. január. 07. 09:30

Laczó Adrienn, lemondott bíró: Dermesztő hatás nyomja rá a bélyegét az egész bírói szervezetre

„Az ember csak akkor veszi észre, hogy nem kapott levegőt, amikor felbukkan a víz alól” – mondja Laczó Adrienn volt bíró, aki januártól egy ügyvédi irodában dolgozik tovább. A Fővárosi Törvényszék Büntető Kollégiumának egykori tanácselnöke szerint a bírák közül egyre többen érzik, hogy olyan nyomás nehezedik rájuk, ami nem megengedhető. Hogyan nyilvánul meg ez a nyomás, és volt-e bármilyen hatása a bírák kiállásának? Miért volt szerinte mélyen sértő az új OBT-elnök nyilatkozata a „zavaró hangokról”? HVG-portré.