Mit tegyünk, ha meghibásodott a frissen vett árucikk?
Az üzletekben vásárolva sokszor nem is tudatosul bennünk, hogy a kereskedővel egyben fogyasztói szerződést is kötünk. Ez alapján a kereskedő nemcsak átadja a vásárlónak a megvásárolt cikket, hanem az áru hibája esetén kárpótolnia kell a vásárlót.
Nagyon fontos, hogy a vásárlást igazoló bizonylatot ne dobjuk ki. Ugyanis ennek bemutatása önmagában is bizonyítja a fogyasztói szerződés létrejöttét. Ha bármilyen hibája merül fel a vásárolt árunak, igényünkkel haladéktalanul a kereskedőhöz kell fordulnunk, feltéve, ha a hibát nem magunk okoztuk.
Ha a kereskedő az áruért jótállást vállal, vagy jogszabály alapján jótállásra kötelezett, a vásárlástól számított három munkanapon belül köteles kicserélni a hibás árut, ha a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
A jótállást a jótállási jegy igazolja, amelyet a forgalmazó meghatározott árucikkek eladásánál köteles kibocsátani. Ha nincs jótállási jegyünk, az igényünket akkor is be kell jelentenünk a kereskedőnek, ő pedig köteles az igénnyel kapcsolatos álláspontjáról a bejelentőt három munkanapon belül tájékoztatni. Arra figyeljünk oda, hogy az igény bejelentéséről jegyzőkönyv készüljön, mert a későbbiekben ezzel tudjuk igazolni igényünk bejelentését.
Az igényünk akkor jogos, ha a termék már a megvásárláskor hibás volt, és a vásárló a hibáról a vásárláskor nem tudott, és a hiba csak a vásárlás után jelentkezett. Ha a kereskedő jótállást vállalt, a jótállási kötelezettsége alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a termék a vásárlás után hibásodott meg. Ha jótállást nem vállalt, vagy arra nem köteles, a vásárlónak kell bizonyítani, hogy az áru már a megvásárláskor is hibás volt.
Ha a kereskedő az igényünket elismeri, kérhetjük az áru kijavítását vagy kicserélését, ha ez lehetetlen, vagy a kereskedő ezt nem vállalja, árleszállítást kérhetünk, vagy jelentős hiba esetén elállhatunk a szerződéstől.
Ha az igényt a kereskedő nem fogadja el, akkor célszerű haladéktalanul a kereskedő székhelye szerinti gazdasági kamara mellett működő békéltető testülethez, vagy bírósághoz fordulni. Jótállási igényünket a jótállás időtartama alatt, szavatossági igényünket főszabály szerint hat hónapon belül tudjuk érvényesíteni.
dr. Benkő Ferenc
Benkő és Boros Ügyvédi Iroda