Itthon Lengyel Tibor 2024. november. 22. 05:33

Vitézy egész Budapesten online parkolásfizetésre állna át – leszerelnék az automatákat, és elküldenék a parkolóőröket is

Lengyel Tibor
Szerzőnk Lengyel Tibor

Se aprópénzre, se parkolóórákra nem lenne szükség, ha bevezetnék egész Budapesten a kizárólagos online parkolási díjfizetést – ezt javasolja Vitézy Dávid. A korrupció így megszűnne, és a kerületek is örülnének, mert több maradna nekik a bevételből. Viszont a parkolóőröket kirúgnák és néhány cég jól fizető megbízástól esne el.

Egy év türelmi időt hagyva, 2026 január elsejétől lépne életbe Budapesten az egységes és kizárólagos online fizetőparkolási rendszer – erre tesz javaslatot a Fővárosi Közgyűlés november végi ülésére Vitézy Dávid. A Podmaniczky-frakció vezetője a HVG-nek azt mondta, javaslata hatalmas előrelépés, hiszen az online vásárolható autópálya matricák elvén működő digitális parkolási díjfizetés kényelmesebb és olcsóbban fenntartható parkolási rendszert hozna, megszüntetve a korrupciót is. 

A főváros 2022-ben már lépett egyet előre azzal, hogy a korábbi 27 parkolási és díjfizetési zónatípus egységesítésével összesen csupán 4, könnyen átlátható és értelmezhető zónát – hivatalos nevén várakozási övezetet – hozott létre a hozzájuk tartozó díjtételekkel. Ezek jelenleg munkanapokon ilyen óradíjakkal működnek: A 600 Ft (8-22h), B 450 Ft (8-20h), C 300 Ft (8-18h), D 200 Ft (8-18h). Az viszont nem változott, hogy a kerületek külön-külön üzemeltetik a parkolási rendszereiket.

Jelenleg négyféle várakozási zóna van Budapesten – különböző óradíjakkal

Márpedig a parkolás-üzemeltetés az egyik legköltségesebb önkormányzati feladat, és éppen emiatt a közhiedelemmel ellentétben nem is túl jövedelmező. A parkolóórák telepítése – a zónák kiterjesztésével újabbak kihelyezése –, modernizálása, cseréje és főképp az üzemeltetésük, szoftverfrissítésük, az ürítésük és a pénzszállítás sokba kerül. Mindezekre a kerületek saját cégüket alkalmazzák, vagy külsős vállalkozást bíznak meg. Tetemes költség a jogosultság-ellenőrzés, vagyis a parkolóőrök alkalmazása is.  

Vitézy Dávid szerint az általa javasolt online fizetőparkolási rendszer mindezeket a kiadásokat feleslegessé teszi. Nem lenne ugyanis szükség többé a meglévő parkolóautomatákra, ezeket ezres nagyságrendben le is lehet szerelni Budapest-szerte. Újakat sem kell kitenni, ha növelnék a várakozási övezetek határát, csak néhány, ezt jelző táblát kell elhelyezni. A legtöbbet pedig a kerületek az automaták karbantartására és üzemeltetésére kötött szerződéseiken spórolhatnák meg.

A hatályos szabályok szerint amúgy a fizetős zónákban 250 méterenként el kell helyezni egy parkolóórát, amelynél a készpénzes vagy bankkártyás fizetés lehetőségét is biztosítani kell. Ezek üzemeltetése költséges, egyes városrészekben a parkolási társaságok ráfordításainak akár 30-50 százalékát is kiteheti. Ráadásul a külsőbb városrészekben telepített órák kihasználtsága – így az azokból származó bevétel is – csekély, de ezeket is rendszeresen kell üríteni, karbantartani, ami fix költség. 

Kerületenként eltérő gyakorlat és szerződések
MTI/Balogh Zoltán

Az ugyanakkor kérdés, hogy mivel ezeket a szerződéseket a kerületek általában több évre kötik, az idő előtti felbontásuk lehetséges-e, vagy emiatt nem kellene-e sokmilliós kötbért fizetni az adott cégnek, vagy kártérítési perekkel szembenézni. Vitézy erre a HVG-nek azt mondta, mivel nem lesz szükség az automatákra és azokat leszerelik, így nem is lenne mit üzemeltetni, a kerületek szerinte jogszerűen hivatkozhatnak „érdekmúlásra” annak indokaként, hogy elállnak a szerződéstől. 

Amivel még sokat spórolhatnak az új rendszerben a kerületek, az a jogosultság-ellenőrzés automatizálása. A parkolójegyet vagy a jelenleg is létező online díjfizetést ellenőrző parkolóőrökre nem lenne többé szükség. Ők ennek biztosan nem örülnek, mert munkanélküliek lesznek, márpedig a becslések szerint mintegy ezren lehetnek a fővárosban. Pontosabban közülük néhány tucatnyian akár találhatnának is új munkát, mert az automatizált ellenőrzés is igényelne némi élőerőt. 

De hogy is nézne ki Vitézy szerint az automatizált ellenőrzés? Például úgy, ahogy a Budapesttel azonos lélekszámú Varsóban, ahol mindössze 15, kamerával ellátott jármű elvégzi a több száz parkolóőr munkáját. A modell itthon is alkalmazható lenne: a Google jól ismert kamerás autóihoz hasonló járművek a tetejükre szerelt, körbe forgatható kamerával pásztázzák a fizetős zónákat, rendszámfelismerő rendszerük pedig azonosítja a járművet, és persze azt is, hogy fizettek-e utána parkolási díjat.

Parkolási jogosultságot ellenőrző mobil kamerás autó Amszterdamban
Vitézy Dávid

Az autópálya-matricák ellenőrzése egyébként már Magyarországon is kamerák és rendszámfelismerő programok segítségével történik, a jogosultság csak a rendszámhoz kötött online módon szerezhető meg, mint ahogy az esetleges bírságok kiküldése is automatizált. Ugyanez lenne a módszer Budapesten, a parkolás terén is. Ráadásul – hívta fel a figyelmet Vitézy – a felhasználók több mint 80 százaléka már ma is telefonon, SMS-ben vagy applikáció segítségével váltja meg parkolójegyét. 

A javaslat, amely alapelvét tekintve már Vitézy Dávid főpolgármester-jelölti programjában is megjelent, a mostani közgyűlési előterjesztési formájában mást is kínál. Például a P+R parkolókat használó, a külső kerületekből és az agglomerációs településekről gépkocsival érkező ingázók számára bevezetné a szintén online vásárolható P+R bérletet. Ennek havi 5000 forintos díja ráadásul kedvezőbb, mint a jelenlegi, a napi egy vonaljeggyel megegyező díj.

Az online parkolási díjfizetés a javaslat szerint továbbra is elérhető lenne az erre most is használható, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. működtette applikáción, és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által üzemeltetett, jelenleg jegy- és bérletvásárlásra alkalmas BudapestGO alkalmazásban is. Utóbbin alapból nem kellene „kényelmi díjat” fizetni, míg az előbbi platformon ezért felszámolt 50 forintos tranzakciós díjat Vitézy a főváros „felterjesztési jogát” használva kérné eltöröltetni a kormánnyal. Mint mondta, 

azért, mert kizárólagos online fizetési rendszer mellett különösen indokolatlan a felhasználókat mindinkább irritáló kényelmi díj fenntartása.  

A Podmaniczky-frakció vezetője a HVG kérdésére, hogy mi lesz azokkal, akik online nem tudják vagy nem akarják megvenni a parkolójegyet, azt mondta, a közgyűlési előterjesztésében szerepel az is: a köztes egy évben vizsgálják meg, hogy az ugyanúgy rendszámhoz rendelt, de készpénzes parkolási jogosultság vásárlás feltételei megteremthetők-e kiskereskedelmi egységekben, például benzinkutakon. Vitézy összességében úgy látja, javaslata mögött megteremthető a közgyűlési többség. 

Vitézy Dávid
Szondy Dalma

A 2026-tól tervezett új rendszerről tehát elmondható, hogy az autós felhasználóknak és az önkormányzatoknak is jó lenne, amiért kényelmesebb, egyszerűbb, átláthatóbb és olcsóbb. Rosszul járnának viszont azok a cégek, akik a rendszer külsős haszonélvezői, például az automaták szoftverének üzemeltetése, a parkolóórák karbantartása vagy ürítése okán. Ezektől a jelentős és hosszú távon kiszámítható összegektől elesnének.

Az sem mellékes, hogy az új rendszer a mellékszereplők kiesése okán kizárja a korrupció lehetőségét és a már beszedett pénzekkel való elszámolásnál a visszaélését is. Ez nem kis eredmény lenne azután, hogy a budapesti parkolási rendszert évtizede körbelengi a korrupció gyanúja, a korábbi zuglói és újbudai parkolás-üzemeltetési szerződések miatt most is folyik eljárás, és ennek részeként vádat emeltek több korábbi önkormányzati és parlamenti politikus ellen is.

(Nyitóképünk illusztráció)

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.