A rendőrséghez az első félévben mindössze 49 bejelentés érkezett a H8-as HÉV-vonallal kapcsolatban, ahol sokak szerint kritikussá vált a helyzet az egyre több nehezen kezelhető, kötekedő vagy kábult utas miatt. A hatóság és a MÁV is elismeri, hogy vannak problémák, elmondták, hogyan próbálják ezeknek elejét venni, vagy ha ez nem sikerül, felderíteni az ügyeket.
Az utóbbi években jelentősen romlott a közbiztonság a gödöllői – H8-as – HÉV vonalán, ahonnan gyakran érkeznek felkavaró hírek. 2021 nyarán egy 55 éves nőt próbált megerőszakolni egy férfi a szilasligeti állomáson, idén februárban pedig egy apa tapétavágóval szúrta meg a lánya támadóját Kerepesen. Márciusban egy fiatal fiút raboltak ki az egyik szerelvényen, májusban pedig késelés történt: az Örs vezér téri végállomáson verekedett össze két három fős társaság, amelyek egyik tagját nyakon szúrták.
Az ilyen kirívó eseteken túl is rengeteg problémával szembesülnek a HÉV-vonalat használók és a Kerepesen, valamint a szomszédos Kistarcsán lakók. Sokan panaszkodnak arra, hogy a negyven-ötvenéves, egyébként is alacsony komfortszínvonalat nyújtó szerelvényeken egyre több a nehezen kezelhető, hangoskodó, kötekedő, szemetelő vagy kábult utas, illetve, hogy ezek az emberek már a lakókörnyezetükben is megjelentek. Ki a biztonságát, ki az értékeit félti tőlük. A jelenséget többen – köztük Kerepes polgármestere, Gyuricza László is – a Hős utcai szegregátum felszámolásával hozzák összefüggésbe: szerintük amióta kiürítették a kőbányai lakótömböket, sokan a két HÉV-vel elérhető településen szerzik be azokat a kábító- és pszichoaktív szereket, amelyeket eddig ott értek el. A polgármester a közösségi médiában és a sajtónak adott nyilatkozataiban is gyakran beszél arról, hogy a rendőrség létszámhiány miatt nem tud elegendő embert szánni a probléma megoldására.
A hatóság hétfőn újságíróknak tartott háttérbeszélgetést Kerepes és térsége közbiztonsági és bűnügyi helyzetéről, amelyen elhangzott, hogy miközben a sajtóban megjelent írások, videók a várost bűnügyileg erősen fertőzöttnek állítják be, a rendőrségi adatok és szakmai vélemények ezt nem támasztják alá. „Félreértés ne essék, rózsaszínre festeni sem szeretnénk ezt a képet, nem célunk senkit sem félrevezetni, éppen ezért nem állítom én sem, hogy nem történik a HÉV-en, a megállóhelyeken vagy az érintett településeken bűncselekmény” – jelentette ki az eseményen Lauda Zoltán rendőr dandártábornok, a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság vezetője, hozzátéve, hogy igyekeznek megelőzni, ha pedig azt nem sikerül, felderíteni az ügyeket.
Tájékoztatása szerint az idei év első félévében a rendőrséghez összesen 49, a gödöllői HÉV vonalát érintő bejelentés érkezett, amelyek alapján 20 esetben indult büntetőeljárás. Ezek többsége kisebb súlyú vagyon elleni bűncselekmény, főleg lopás miatt. Hogy milyen kis számról van szó, azt azzal igyekezett érzékeltetni, hogy a MÁV adatai szerint a vonalat naponta nagyjából 40 ezer utas használja, azaz az említett időszakban 7 millió utazás valósult meg.
A dandártábornok arról is beszélt, hogy a „legkritikusabb részeken” az egyenruhás rendőrök mellett civil ruhások is szolgálatot teljesítenek, a februári eset óta emelt létszámban és óraszámban. Utóbbiak az elmúlt hetekben több mint negyven szerelvényen végeztek ellenőrzéseket, főleg a kritikusabb, esti időszakban, és amellett, hogy sok igazoltatást végeztek el és szabálysértést tártak fel, négy embert állítottak elő kábítószer-fogyasztás gyanúja miatt. Lehetséges azonban, hogy az érintettek közül ketten nem is követtek el jogsértést: azt állítják, hogy a HÉV-en nyugtatót zúztak porrá és szívtak fel, a vizeletükben az előzetes tesztek nem is mutatták ki drog jelenlétét.
A kábítószer-kereskedelem ettől függetlenül jelen van a két településen: márciusban két embert fogtak el Kistarcsán, akiknél akkor nagyjából másfél kilogramm kábító- és pszichoaktív szert találtak és akiktől 200 millió forintot zároltak. A gyanú szerint a két illető heti szinten több kilogrammos tételben értékesítette a tiltott anyagokat. Egy másik, hét fős elkövetői körnél 10 kilogramm pszichoaktív szerre bukkantak, abban az ügyben 700 millió forintot zároltak. A lefoglalt kábítószergyanús anyagok feketepiaci árát összesen 15-20 millió forintra teszi a rendőrség.
Arra az újságírói kérdésre, hogy razziáztak-e a rendőrök azokon a helyszíneken, amelyeken Gyuricza László és a helybeliek szerint kábítószert terjesztenek, Lauda Zoltán úgy válaszolt: több olyan konkrétan megjelölt hely is érintett volt az eljárásaikban, amelyek “ezekben a városi információhalmazokban előfordulnak”, de kábítószernek vagy pszichotróp anyagnak, vagy az azok kereskedelmére utaló csomagolásnak nem találták nyomát.
Arról is beszélt a dandártábornok, hogy Kistarcsán és Kerepesen folyamatosan nő az intézkedéseik száma: 2024 első félévében 2600 igazoltatást végeztek, míg tavaly ugyanebben az időszakban még „csak” 1300-at. Az előállítások száma 80-ról 130-ra emelkedett, a szabálysértési feljelentéseké 50-ről 107-re, a helyszíni bírságoké pedig 800-ról 950-re. „A kifejezetten a HÉV-szerelvényeken végrehajtott intézkedéseink száma is emelkedett, 30 százalékkal, a tavalyihoz képest” – fűzte hozzá.
A hvg.hu-nak arra a kérdésére, hogyan alakultak a két településen a bűnügyi statisztikák azóta, hogy mind nagyobb számban tűnnek fel a problémás utasok a HÉV-en, Lauda Zoltán a helyszínen nem tudott válaszolni, de ígéretet tett arra, hogy ha kikérjük, elküldik az adatokat.
A MÁV is látja a problémát
„Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a gödöllői HÉV vonalán egyre gyakrabban jelennek meg bódult, gyakran valamilyen tudatmódosító szer hatása álló személyek, mindez visszatükröződik az utaspanaszokból is” – mondta az eseményen Nagy Gábor, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója, aki szerint azonban a bejelentéseket gyakran csak napokkal később és általában ugyanattól a néhány embertől kapják. A problémákat ugyanakkor abból is érzékelik, hogy egyre több atrocitás éri a munkatársaikat, amelyek azonban személyi sérüléssel eddig szerencsére nem jártak.
A helyzet súlyosságát szerinte jól jelzi, hogy
míg a H8-as vonalon a HÉV-rendészek az év eleje óta 1634 alkalommal intézkedtek, az összes többin 556-szor.
Ezek egy része például a bliccelők leszállítása, de arra a kérdésre, hogy az ennél komolyabb esetek – erőszakos, garázda utasok elleni fellépések – milyen arányban fordultak elő, a helyszínen nem tudott választ adni.
Rámutatott ugyanakkor, hogy a HÉV-rendészek intézkedési jogköre korlátozott, nem vizsgálhatják át például az arra egyébként okot adó utasok ruházatát vagy csomagját. Ha pedig szabálysértésen vagy bűncselekményen kapnak valakit, akkor is csak annyit tehetnek, hogy a rendőrök érkezéséig visszatartják.
Azt is nehézségnek nevezte Nagy Gábor, hogy ha ki is zárnak valakit az utazásból, az illető „így vagy úgy, de az úti célját el fogja érni, akár HÉV-vel, akár anélkül. Ezért velük örök macska-egér harcot vívnak a rendészeink”.
A bejelentések, panaszok a vezérigazgató szerint időszakosnak tűnnek, ezért amikor több ilyen jut el hozzájuk, más vonalakról csoportosítanak át rendészeket a gödöllőire. Első körben három hónapja már elrendelték ezt és a napokban további 15 fős bővítést terveznek. „Egyelőre keressük a rendész kollégákat és reméljük, hogy ez minél hamarabb valódi állománynövelést okozhat. A célunk alapvetően az lenne, hogy – főleg ezen a vonalon – az inkriminált időszakokban minden vonatra jusson rendész, picit megnövelve legalább a rendészekkel egy kocsiban utazók védettségét” – magyarázta.
Amellett, hogy az elmúlt években bekamerázták a HÉV-állomásokat, megkezdődött már a rendészek testkameráinak beszerzése is. Emellett hétfőtől úgynevezett „mobil védelmi csoportokat” állítottak fel, amelyek bármilyen bejelentése 6-8 percen belül ki tudnak vonulni a gödöllői HÉV vonala mentén.
Ahhoz azonban, hogy a csoport működtetésének értelme legyen, Nagy Gábor azt kéri az utasoktól, hogy
ha veszélyben érzik magukat, vagy intézkedésre okot adó magatartást tapasztalnak, hívják a 112-es segélyhívót, értesítsék a vonaton szolgálatot teljesító rendészeket vagy a járművezetőt. Ők rádión kapcsolatba tudnak lépni a diszpécserrel, így hatékonyabban tudnak eljárni.
A HÉV-kocsik bekamerázására vonatkozó kérdésre azt válaszolta: nem zárkóznak el tőle, ám korábban már megvizsgálták ennek a lehetőségét, és nem ezt a megoldást választották. Szerinte azt, hogy az idős járművekre azok műszaki adottságai „érdemi megfigyelőrendszer kerüljön, amely mind a felbontásában, mind a rögzítési kapacitásában érdemi hatást nyújt”, csak évek alatt lehetne kivitelezni, ők pedig a gyors megoldásra, azonnali intézkedésekre törekednek.