Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.
Forró a nyár a vasúton, és nem csak azért, mert a kocsik háromnegyedében nincs klíma: augusztustól tíz szakaszt zár be a MÁV. A probléma azonban arról árulkodik, hogyan amortizálódik a vonatközlekedés pénz és figyelem hiányában évtizedek, sőt, több mint egy évszázad óta.
A Fülke legfrissebb adásában Nagy Iván László, Lengyel Tibor és Sztojcsev Iván annak jártak utána, hogyan kerül nap mint nap teljesítőképessége határára a MÁV, milyen problémákat idézett elő a magyar társadalomban a vasúti mellékvonalak leépülése és miért kéne a nemzetközi zöldpolitikában kulcsszerepet adni a vasútnak.
Hallgassa meg az alábbi lejátszón, vagy bárhol, ahol podcastjait fogyasztja! Iratkozzon fel a hvg.hu podcastokra Spotify-on, Apple Podcasts-on, Google Podcasts-on vagy SoundCloudon!
- 1:00: Tíz vasútvonalat zárnak be Magyarországon: miért?
- 4:48: Mit kell tudni a MÁV eszközparkjáról? Miből van hiány, miből áll jól? Van-e elég mozdony és kocsi, és ami igen, az milyen minőségben?
- 8:58: Tervez, vagy tud-e beszerezni új vonatokat az állam?
- 11:06: Milyen hatással vannak ezek a problémák a MÁV megbízhatóságára? A számokat nézve mennyire igazak a késéssel kapcsolatos sztereotípiák?
- 12:17: Hogyan lett 150 év alatt a kontinentális Európa vezető vasúthálózatából sereghajtó a magyar vonatközlekedés? Miért nem sikerült 100 év alatt a Trianon miatti problémákon túllendülni?
- 18:00: Felvetődött valaha a vasútvonalak privatizációja?
- 19:59: Mi indokolta a Gyurcsány-Bajnai korszak vasútbezárásait és mit ígért ezzel szemben a Fidesz 2010-ben? És sikerült?
- 25:37: Rajta volt egyáltalán a vasút a Fidesz 2010 utáni problématérképén?
- 27:12: Változott valami, mióta Lázár János kezébe került a közlekedésigazgatás?
- 28:03: Mennyire érzékelhető Európában, hogy a fenntarthatóság jegyében fejlesztik a vonatközlekedést? És ha igen, mennyire könyvelhetőek el sikeresnek a fejlesztések?
- 31:45: Miért súlyos probléma, hogy a nemzetközi vonatközlekedésben nincs uniós szabályozás a repülés kiszorítására?