Sport Horn Andrea 2025. március. 28. 07:01

Liam Lawson lefokozása minden kétséget kizáróan megerősíti, hogy a Red Bullnál nincs kegyelem

Horn Andrea
Szerzőnk Horn Andrea

Rekordgyorsasággal szabadult meg a múlt év végén szerződtetett versenyzőjétől a Red Bull Forma–1-es csapata. A lépést, amely miatt az istálló vezetésének kínos kérdésekre kell majd megkeresnie a választ, brutálisnak, megalázónak is mondják.

Újra bizonyítékát adta a Red Bull annak, hogy a kettes számú autójában senki sincs biztonságban: mindössze két, rosszul sikerült verseny után megszabadult új versenyzőjétől, Liam Lawsontól. A 23 éves új-zélandi nem kerül ki a Forma–1-ből, csupán „lefokozzák”, a szezon hátralévő részében a Red Bull testvéristállójánál, a Racing Bullsnál versenyez majd. Onnan érkezik a helyére a japán Cunoda Júki, akinek az lesz feladata, hogy tartsa a lépést a négyszeres világbajnok Max Verstappennel.

Tény, hogy Lawson a Red Bull húszéves történetének leggyengébb szezonkezdetét produkálta – az idénynyitón a 18. helyről rajtolt, majd összetörte az autóját, aztán a kínai sprintkvalifikáción 20., a sprintfutamon 14., az időmérőn megint a 20., a nagydíjon pedig 12. lett úgy, hogy három versenyzőt is kizártak előle. Ám az, ahogy a csapat bánt vele, hogy egyáltalán nem kapott lehetőséget megszokni az új autót és környezetet, sokakat megdöbbentett. 

A csalódott Liam Lawson a Kínai Nagydíj sprintkvalifikációja után
AFP / NurPhoto / Paddocker / QIan Jun

A találgatások a jövőjéről már Melbourne után megindultak, és amikor Kínában megkérdezték tőle, mire lenne szüksége ahhoz, hogy kényelmesebben érezze magát a kormány mögött, azt felelte: „Azt hiszem, csak időre. Sajnos azonban nem nagyon van időm.” Jól látta, hiszen később kiderült, hogy a sorsáról már hétfőn meghozta a döntést a csapat vezetése, amelynek ezek után számos kínzó kérdésre választ kell találnia.

Lett volna jobb megoldás?

Először is arra, hogy miért éppen Lawsont választották. Az új-zélandi kezdőnek számít az F1-ben, a mostani szezon előtt mindössze 11 versenyt teljesített, beugróként, mindkétszer Daniel Ricciardót helyettesítve. Előbb 2023-ban szállt be az akkor még más nevet viselő Racing Bullsba, miután az ausztrál egy versenybalesetben eltörte a csuklóját, tavaly pedig ő fejezte be az évet, miután a csapat a szezon közben ejtette Ricciardót. Nem szerepelt rosszul, szerzett néhány pontot, de csapattársa, az istállónál 2021 óta versenyző Cunoda többnyire jobban teljesített nála mind az időmérőkön, mind a futamokon. Épp úgy, ahogyan korábban Ricciardónál is jobb volt. 

Ennek ellenére a Red Bull irányítói Lawson mellett tették le a garast, amikor Sergio Pérez szélnek eresztése miatt rákényszerültek. A mexikóitól bizonyosan nem volt olcsó megválni, hiszen Christian Horner csapatfőnök a szezon közben 2026 végéig hosszabbította meg a szerződését, amely 2024 végén járt volna le. Önmagában már ez is meglepetés volt, hiszen Pérez gyengülő eredményessége miatt szakértők már 2023-ban is pedzegették, hogy kitehetik a szűrét. Az összeomlás aztán látványos volt: attól kezdve, hogy aláírták az új szerződést, a mexikói egyetlen versenyen sem tudott dobogóra állni, ami a csapat konstruktőri világbajnoki címébe került, sőt végül nemcsak a McLaren, hanem a Ferrari is megelőzte őket.

Miután tavaly decemberben bejelentették Lawson érkezését, természetesen feltették a kérdést Hornernek és a Red Bull motorsport-tanácsadójának, Helmut Markónak, hogy miért nem Cunodát választották, aki mostanra rengeteg tapasztalatot gyűjtött a sorozatban, levetkőzte korábbi hiányosságait és rendszerint jobban teljesített a csapattársainál. A döntést mindketten azzal magyarázták: a japán mentálisan nem elég erős ahhoz, hogy elviselje azt a terhet, amely Max Verstappen versenytársaként rá nehezedne. 

Cunoda Júki
AFP / Fadel Senna

Szakértők szerint nyilvánvaló, hogy Lawsont nem a gyorsasága, sokkal inkább a benne rejlő potenciál miatt választották, ahhoz azonban már nem nyújtottak neki segítséget, hogy kiteljesedhessen. A tapasztalatlansága ellenére azonnali eredményeket vártak tőle olyasvalaki utódaként, akitől négy év után azért váltak meg, mert bár korábban képes volt felvenni vele a versenyt, az utóbbi időben messze leszakadt Verstappentől. Így Horner most már hiába beszél arról, hogy kötelességük megvédeni Lawsont és hozzájárulni a fejlődéséhez, aminek a legjobb útja az, hogy a Racing Bullsnál folytatja. 

A csapatvezetésnek most azért is érdemes lehet önvizsgálatot tartania, mert nem csupán Cunoda előléptetésére lett volna lehetőségük Lawson leigazolása helyett: Carlos Sainzt is megszerezhették volna, aki a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton érkezése miatt szorult ki a Ferrariból. 

Mindent Verstappenért 

A Red Bull eddig is hírhedt gyorsasággal engedte el azoknak a versenyzőknek a kezét – akár szezon közben is –, akiket nem hozták az elvárt szintet. 2006-ban Christian Klien járt így, akinek a helyére Robert Dornboost igazolták le, de ő nem tudott megragadni a csapatnál, a szezon végén ki is esett a sorozatból. Tíz évvel később egy bizonyos Max Verstappent léptettek elő azután, hogy elfogyott a türelmük a Ferrarihoz távozó Sebastian Vettel helyettesítésével megbízott Danyiil Kvjattal szemben. Már a bemutatkozása is szenzációs volt: rögtön az első futamát megnyerte.

Azóta ő képviseli az állandóságot az istállónál, ahol Cunoda lesz az ötödik csapattársa. Közülük csupán egyvalaki, Ricciardo távozott önszántából: Lawson és Pérez előtt Pierre Gaslyt, és az őt váltó Alexander Albont is elküldték (És akkor a testvércsapatnál lezajlott cserékről még szót sem ejtettünk.)

Az utóbbi időben már a sikereket is csak a holland szállítja, bár tavaly május óta neki is kevesebb jutott belőlük. Ennek meghatározó oka az, hogy az autójuk korábbi években tapasztalt elképesztő dominanciája a Miami Nagydíjtól kezdve fokozatosan elolvadt. A szakértők szerint ez elsősorban azért következett be – ami miatt a főtervező, Adrian Newey állítása szerint már a 2023-as idény utolsó szakaszában elkezdett aggódni –, mert a teljesítménybeli fejlesztések egyre instabilabbá, nehezebben vezethetővé tették. Newey részben ebben látja Sergio Pérez folyamatosan romló formájának okát is: míg Verstappen képes volt a legtöbbet kihozni a technikából, mexikói csapattársa ennek nem találta meg a módját.

Régóta tartja magát az a nézet, hogy a Red Bull – korántsem meglepő módon – Verstappen köré, az ő versenyzési stílusának megfelelően tervezte, építette az autóit. Hogy mennyire, arról Albon írt 2023 februárjában a The Players’ Tribune-ben, majd beszélt róla több interjúban. Tapasztalata szerint a holland azt szereti, ha az autója eleje érzékenyebb, azonnal reagál a kormánymozdulatokra. „Úgy értem, annyira érzékeny volt az eleje, hogy ha ráfújtál a kerékre, fordult. Mint amikor a Call of Dutyban vagy valami hasonló játékban a maximálisra állítod az érzékenységet. Ilyen érzés volt azt az autót vezetni.”

Albon azt is írta, megérti, hogy a csapat miért igyekezett Verstappen minden kívánságát teljesíteni – „úgy értem, végeredményben talán ő minden idők legnagyszerűbb versenyzője” –, a csapattársai azonban, akik más stílusban vezetnek, másmilyen beállításokat preferálnak, egyre kevésbé érezték magukat komfortosan az autóban. Ehhez jöttek még a Newey által említett problémák, amelyek összessége tavaly már a holland számára is megnehezítette a vezetést.

Hogy a Red Bullt Verstappen kívánságai szerint alakítják, azt Horner is megerősítette, amikor a Kínai Nagydíj hétvégéjén a Sky Sportsnak nyilatkozott. Úgy fogalmazott: „természetesen mindig a gyorsabb versenyződ iránymutatásait fogod követni, hiszen a fejlesztés szempontjából ez viszi előre a szervezetet”. Ám hogy ezzel nem kormányozzák-e falnak a csapatot, az még nem biztos.

Úgy tűnik ugyanis, hogy Verstappen egyre kevésbé boldog a Red Bullnál. Erre utaló jelek már a tavalyi szezonkezdet előtt is megmutatkoztak, abban az időszakban, amikor Horner ellen „nem megfelelő viselkedés” vádja miatt vizsgálat zajlott. A huzavona megingatta a csapatvezető pozícióját, s bennfentesek szerint sem Marko, sem Verstappen apja, Jos, sem pedig a csapatot alapító energiaital-gyártó Red Bull osztrák résztulajdonosai nem boldogok attól, hogy végül a helyén maradt.

Max Verstappen
Giuseppe CACACE / AFP

Most arról szólnak a hírek, hogy a négyszeres világbajnok egyáltalán nem örül Lawson eltávolításának – bár korábban úgy nyilatkozott, hogy a szerinte is jobb helye lenne a Racing Bullsnál, mert az az autó könnyebben vezethető. Írtak erről holland lapok, s erre utal az is, hogy lájkolta a korábbi F1-es versenyző, Giedo van der Garde bejegyzését, aki arról írt, hogy a Red Bull döntése „már közelebb áll a megalázáshoz vagy a pánikreakcióhoz, mint a tényleges sporteredményekhez”.

Az sem szabad elfelejteni, hogy bár Verstappent a 2028-as szezon végéig szerződés köti a csapathoz, a hírek szerint tartalmaz bizonyos, teljesítményhez kapcsolódó záradékokat, amelyek lehetővé teszik, hogy idő előtt távozzon, ha nem biztosítanak számára versenyképes autót. Amennyiben a holland a távozás mellett dönt, a Red Bull ott marad egy hírhedten nehezen vezethető autóval, s olyan versenyző nélkül, aki folyamatosan magas szinten tud teljesíteni, hiszen az ilyen pilótáknak a következő két évben biztos helyük van más csapatoknál.

Mi vár most Cunodára és Lawsonra?

A japántól minden bizonnyal azt várják, hogy bizonyítson az előléptetésért cserébe – a helyzet ugyanakkor pikáns, hiszen alig három hónapja még azt fejtegette a csapatvezetés, hogy miért nem ő a megfelelő ember a számukra. A nyomás biztosan nagy lesz rajta, hiszen gyorsan kell majd alkalmazkodnia az új autóhoz (amelyet eddig csak egyszer, egy tavalyi teszt alkalmával vezetett), képesnek kell lennie segíteni Verstappent, és pontokat kell szereznie. A Red Bull pedig nem tehet mást, mint hogy mellé áll, hiszen nem úgy tűnik, hogy lenne C tervük.

Cunoda először a Japán Nagydíjon szerepel majd új csapatában. Az ennek otthont adó suzukai pálya a Honda japán autógyártó tulajdonában van, amely hosszú ideje támogatja a versenyző karrierjét.

Ha jól szerepel, azzal biztosíthatja F1-es pályafutása folytatását, amely az utóbbi időben bizonytalannak tűnt. A Honda ugyanis jövőre már nem a Red Bull, hanem az Aston Martin partnere lesz, ahol nincs hely Cunoda számára.

A lefokozás vélhetően mind Lawson önbizalmát, mind a kilátásait rombolta, abban azonban reménykedhet, hogy a Racing Bullsnál, amely gyorsnak tűnik a szezon elején, összejöhet neki néhány szép eredmény.

Abból pedig erőt meríthet, hogy azok a Red Bull-versenyzők, akiket szezon közben tettek ki a csapattól, képesek voltak újraépíteni magukat.