Amikor kormánypropagandisták készítenek közpénzmilliárdokból történelmi filmeket, amelyek képesek a tényeket is elferdíteni, csak hogy beférjenek az ideológiai keretbe, joggal vetődik fel a kérdés: nem láttunk mi már ilyet? Közéleti podcastunk legfrissebb adásában történész kollégánk, Lenthár Balázs mesélt arról, hogy mit akar mondani magáról és nekünk a rendszer az Aranybullához hasonló alkotásokkal, és milyen, olykor rémisztő hasonlóságot mutat ez a szocialista múlttal.
Egymást érik a NER kurzusfilmjei és sorozatai, és ugyan szórakoztató, hogy az Aranybulla kosztümös történelmi paródia lett, Petőfi Sándor reformkori Bud Spencer-filmet kap hatmilliárdért, a felmagasztalt Blokád pedig mindenhol elhasalt, a jelenség valójában nem kulturális komédia, hanem egy politikai dráma: annak a története, ahogy az Orbán-rezsim elkezdte kisajátítani és csatasorba állítani a kultúrát.
Közéleti podcastunk, a Fülke legfrissebb adásában Nagy Iván László arról kérdezte Lenthár Balázst, pontosan miért és miért így építi félrevezető történelmi filmekre a NER a kulturális hagyatékát – és hogyan építette a Rákosi-, illetve a Kádár-korszak a saját művészetét, olykor ijesztően hasonló módokon.
- 1:41: Miről árulkodik, hogy a NER rátenyerel a kultúrára is?
- 5:10: Miért a történelemben kutatja a rendszer a saját igazát – és miért pont ezeket az eseményeket találja?
- 7:30: Van-e erre igény?
- 9:00: Mi nem stimmel az Aranybullával történész szemmel?
- 10:34: Hogyan keveredett bele a 21. századi ideológia a 13. századi sorozatba?
- 12:50: Miről szól az új keletű Petőfi-kultusz?
- 17:21: Mi a célja ezeknek a konkrét filmeknek?
- 20:10: Kivéreztetheti-e a politika és a társadalom után a kultúrát is a kormány?
- 23:50: Mi jellemezte a Rákosi-korszak kurzusfilmjeit?
- 26:48: És a Kádár-korszakét?
- 32:17: Miért baj, ha a történelmet egyoldalúan és felülről nyomják az arcunkba? Miért lenne fontos, hogy diskurzus legye róla?