De folyamatosan figyelemmel kísérik azokat az esetleges konfliktusokat, amiket az új közlekedési eszközök okoznak. A közeljövőben kitalálnak majd valamit – ígérték.
2019 jelképe lehet az elektromos roller.
Csak néhány kapcsolódó hír:
- Sorra törik össze magukat az elektromos rollerezők Londonban;
- Elektromos rollerrel utazott, meghalt egy brit YouTube-sztár;
- Meghalt egy elektromos rollert használó férfi Párizsban.
Vagyis: sem a rollerezők, sem a gyalogosok, sem az autósok nem tudnak mit kezdeni a hangtalan suhanókkal.
Még Tamás Gáspár Miklós is írt az elektromos rollerekről, ha más nem, ez jelzi a helyzet komolyságát.
TGM a „Vége” c. írásában azt írja, hogy:
Félreértés ne essék, ezt a későliberális és posztliberális „ellenzék” is hasonlóképpen fogja föl: aki mást is akar, mint materiális javakat (életszínvonal, egészség, gondozás, biztonság, áruválaszték, olcsó szolgáltatások, utazás, „békén történő hagyás”), az elavult mítoszokban hisz. Miért? Mert „mi mind” így gondoljuk. Helyesen gondoljuk? Maga a „helyes” fogalma diktatórikus. Gondoskodni kell róla, hogy az „értékválasztás” (?!) – ami persze fogyasztói választás – szabadon megtörténhessék. Ki az a „mi”? „Mi” fogyasztók, kocogók, kerékpározók, rollerezők, toleráns vegánok, kutyások, aloe vera kedvelők, kuszkusz- és tabouleh-evők. „Nekünk” az eksztázis maximuma az Aperol Spritz. Akik baba ganoush-sal kenjük meg a teljes kiőrlésű pirítóst. „Mi”, akik egyre hajlamosabbak vagyunk a Momentumra szavazni, s akik meghatódunk a Honeybeast keserédes dalain. (Ezeknek a preferenciáknak jó részét, sejhaj, bizony magam is osztom, különösen az arab kaját illetőleg, bár ennek a „mi”-nek nem vagyok a tagja. A kulturális polgárháború senkit se kímél, habár a Momentum-korjelenség bája és varázsa rám csöppet se hat.)
A honi közösségi elektromos rollerezés legplasztikusabb képe az, hogy a többnyire a járdán közlekedő rolleresek kerülgetik/ledudálják a gyalogosokat, majd a közösségi rollert a járda közepén hagyják. (Vonatkozó fotó a 444 oldalán.)
Talán ezért, talán nem, de Oláh Lajos (DK) képviselő írásbeli kérdést tett fel, amiben afelől érdeklődik, hogy
szabad-e járdán, kerékpárúton közlekedni elektromos meghajtású járművekkel?
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára, Cseresnyés Péter válaszolt, kiderült, a kérdésre nincs válasz. Az államtitkár leírja,
a kormány számára fontos a közlekedés biztonságának fenntartása és fokozása, ezért az illetékes szervek folyamatosan figyelemmel kísérik az újonnan megjelenő eszközöket, és az ezek használatából fakadó esetleges konfliktusokat.
Cseresnyés hozzáteszi, a KRESZ 1. számú függeléke tételesen felsorolja azokat a motorikus eszközöket, amelyek a közúti forgalomban járműként vehetnek részt – az elektromos roller jelenleg nincs köztük. „A közúti járműnek nem minősülő egyes motorikus eszközök közúti forgalomban történő használatára vonatkozó részletes közlekedési szabályokat az uniós tagállamok még nem alakították ki.” De Magyarország a közeljövőben ezt megtenni tervezi, mondta Cseresnyés, utalt arra is, hogy a terv az, hogy a járdán majd ne lehessen elektromos rollerrel közlekedni.
Megjegyezte, a helyi önkormányzatok a helyi sajátosságokra épülő közlekedési rendet vezethetnek majd be. A Belváros ezt már meg is tette, begyűjtötték a szanaszét hagyott e-rollereket, mire válaszul a cég beszüntette az ottani szolgáltatását.