Nyolcéves korig hagyni kellene fejlődni az idegrendszert, derül ki az MTA friss kutatásából.
A diszlexiások döntő többsége a túl hamar elkezdett olvasásoktatás miatt szenved, derül ki Gyarmathy Évának, az MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézetének kutatójának Népszavának adott interjújából. Az intelligenciahányadostól függetlenül fellépő rendellenesség csak nagyon keveseknél nyugszik súlyos idegrendszeri alapokon, alapvetően a korai, esetleg a nem megfelelő oktatásnak köszönhető.
Ennek az az oka, hogy azok a finom képességek, melyek lehetővé teszik az olvasást és a hasonló precíz tevékenységeket, csak nyolcéves kor környékén alakulnak ki, addig fejlődésüket csak mozgással, zenével érdemes elősegíteni. Ugyanez igaz a diszkalkuliára is, amely egy hasonló rendellenesség, itt a számok mennyiségekkel való párosítása okoz gondot.
A szakértő szerint amíg az előbbi problémára már igyekeznek odafigyelni a pedagógusok, a számolásnál továbbra sincs változás, így a jelenség elterjedését jósolja. Gyarmathy leszögezi azt is, hogy hiába fejleszthető az olvasás a diszlexia ellenére is, jobb lenne a megelőzésre fektetni a hangsúlyt.
- Egy EU-s kutatás szerint Magyarországon minden tizedik gyereket érint a diszlexia.
- Ha kíváncsi rá, milyen lehet olvasni annak, aki ebben szenved, itt kipróbálhatja.