A Tanítanék Mozgalom szerint az oktatásban tapasztalható problémák egy hibás rendszer termékei, "a hibás terméket pedig be kell zúzni, és újat készíteni" – írják nyílt levelükben arra utalva, hogy a kormány az iskolák fenntartása után a működtetést is állami kézbe helyezné. A Palkovicséknak címzett levélben megerősítették, hogy június 11-én újabb demonstrációt tartanak a Várkert bazár előtt.
Újabb nyílt levelet intézett a Tanítanék Mozgalom Balog Zoltánhoz és Palkovics Lászlóhoz, amiben újra összefoglalják, hogy mi a problémájuk a kormány által gründolt Köznevelési Kerekasztallal:
- Mert oktrojált.
- Mert nem hiteles.
- Mert nem legitim.
- Mert túlnyomórészt nem szakmai szervezetek alkotják.
- Mert semmilyen törvényi háttere sincs.
- Mert a nyilvánosság kizárásával működik.
- Mert csupán az Önök ámokfutását legalizálni kívánó látszatszervezet.
Mint írják, "Önök a meghívott szervezetek véleményére nem kíváncsiak, alapvető kérdésekben kizárólag a kormány által – sok esetben már jó előre – eltervezett lépések bevezetésére kerülhet sor." A levél író szerint a kormány csak olyan hangulatjavító intézkedéseket hozott, amelyeket már három évvel ezelőtt meg kellett volna tenniük, "de leginkább be sem vezetni azokat".
A Tanítanék szerint ezeket az intézkedéseket is csak a tanárlázadás nyomására hozták meg.
"A jelenlegi problémahalmaz egy alapvetően hibás rendszer terméke. A hibás terméket be kellene zúzni, és újat készíteni, nem pedig a féklámpa helyére bekötni a reflektort! Talán ezért is megyünk hátrafelé az alagútban…"
A levél szerzői (Törley Katalin, Pilz Olivér és Pukli István) az alábbi három kérdést tették fel Palkovicséknak:
- Melyik részt vevő szervezet igényelte a közoktatási rendszer teljes államosítást? Van-e egyáltalán valaki, aki a Klik működését nem kifogásolja? Ha igen, akkor felsorolnák azokat a pozitívumokat, melyek alapján hihetővé válik, hogy a negyedik éve alapított szervezet egyik napról a másikra jól prosperálóvá válik, s merőben új kihívásoknak is meg fog tudni felelni? A működtetés is pénzbe kerül. Melyik költségvetési soron keressük a többletforrásokat?
- Melyik az a szervezet, mely szerint elfogadható – sőt, jól működő, minden igény kielégítő – a tankönyvekkel kapcsolatos jelenlegi helyzet? (Elsősorban a pedagógusok taneszköz-választási szabadságára, az új könyvek minőségére, a legkülönfélébb tanulócsoportok igényeihez való megfelelésre összpontosítva.)
- Melyik oktatási tapasztalatokkal rendelkező szervezet gondolja elfogadhatónak (egyáltalán tárgyalásra alkalmasnak és idén szeptemberben bevezethetőnek) a szakképzésben tervezett átalakításokat?
Az önkormányzatok szerint "esztelen és veszélyes", a kormány mégis meglépi
A kormány egy politikai jelmondatnak rendelte („Az állam jó gazdája az iskoláknak") alá a realitást és a nemzet jövőjét is, miközben mind a tanárok, mindig pedig szülők, diákok állítják, hogy ez az irány rossz, olvasható a levélben. "Totális államosítást terveznek hatástanulmányok, szakemberek és többletforrás hozzárendelése nélkül. Mindannyian látjuk, Önök nem áldoznak az oktatásra!"
A levél végén azt írják:
"Ha még mindig nem sikerült meggyőznünk Önöket igazunkról: 2016. június 11-én 15 órától a Várkert Bazár előtt kifejtjük bővebben. Elvárjuk, hogy meghallják a sokaság hangját!"
PDSZ: "Brutális nyíltsággal" int be a kormány a tanárok ügyének
A pedagógus-szakszervezet szinte szóhoz sem jut az után, hogy a kormány ismertette újabb iskolaállamosítási terveit.