A Klik helyett hatvan olyan szervezetet hozna létre az oktatási államtitkárság, amely önálló jogi személyiséggel, önálló költségvetéssel rendelkezik, és szorosabb kapcsolatot ápol az igazgatókkal. Az Emmi javaslata nemsokára a kormány elé kerül. Csökkentik a pedagógusok minősítési rendszerével járó terheket is – ígérte Balog Zoltán.
Nemsokára a kormány elé terjesztenek egy javaslatot, amely szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) helyett mintegy hatvan olyan szervezetet hoznának létre, amely rendelkezik önálló jogi személyiséggel, önálló költségvetéssel – mondta Balog Zoltán emberminiszter a jövőért, gyermekeink oktatásáért című konferencián, ahová 300 iskolaigazgatót hívott meg a tárca. Az új rendszerben az igazgatók közvetlenül tudnák elérni azokat a szervezeteket, ahol a döntések megszületnek – reméli Balog.
Azt mondta, el kell jutni odáig, hogy az igazgatók valódi felelős vezetők, irányítók tudjanak lenni. Ennek érdekében nagyobb mozgástérre, több döntési lehetőségre van szükség, és ez ügyben már jelentős előrelépések történtek.
A miniszter úgy fogalmazott, nem szeretnének visszatérni a 2010 előtti helyzethez, amikor 1200 milliárd forintos adósságuk volt a fenntartó önkormányzatoknak, csődben voltak, és kiszámíthatatlan volt az iskolák finanszírozása.
Bejelentette, a köznevelés irányítói országjárásra indulnak, regionális fórumokon szeretnének az iskolaigazgatókkal találkozni és párbeszédet folytatni.
Balog a diákok terhelhetőségéről azt mondta, nagy vita lesz, de nem szabad elkapkodni a döntéseket, alaposan át kell mindent gondolni. Beszélni kell az egész napos iskoláról, a 9 osztályos általános iskola kérdéséről, a szakképzés és az általános képzés egymáshoz való viszonyáról.
A pegagósusképzéssel sokan csak a felnőtté válásukat késleltették
A tanárképzésről szólva közölte, abban korábban sokan úgy vettek részt, hogy csak a felnőtté válásukat akarták késleltetni, a statisztikák szerint csaknem minden harmadik pedagógushallgató pályaelhagyó lett. Az elmúlt két évben azonban mintegy 30 százalékkal nőtt a tanárképzésben részt vevők száma.
A miniszter kitért arra, hogy a pedagógusok minősítési rendszerét is egyszerűsítik, csökkentik az ezzel járó a terheket.
Lovász László, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke azt mondta, a párbeszéddel megnyílt egy kapu, így talán változást lehet elérni. Úgy fogalmazott, a vezetőknek, politikusoknak, tudósoknak nem szabad azt hinniük, hogy az ötleteket viták, kísérletek nélkül meg lehet valósítani, hogy kritika nélkül rá lehet erőltetni a gondolatokat a közoktatásra, a tanárok lelkesedése nélkül ugyanis kudarcra van ítélve mindenfajta próbálkozás.