A rendőrség „személy- és létesítménybiztosítási” határozatának célja még közvetve sem lehet a gyülekezési jog gyakorlásának megakadályozása – írta közleményében egy évvel ezelőtt a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezet, miután a rendvédelmi dolgozók tüntetési tervei miatt lezárták Orbán Viktor miniszterelnök otthonának környékét. Most a Szolidaritás mozgalom ifjúsági tagozata által előre bejelentett flashmob miatt nyilvánították műveleti területté a XII. kerület egy részét. A Terrorelhárítási Központ (TEK) erről szóló határozata – a TASZ szerint – most is, mint tavaly, felveti a széles körű és közvetve alapvető jogok önkényesen korlátozásának veszélyét.
„A tervezett demonstrációkkal kapcsolatban a környéken élő emberek nyugalmának biztosítása, illetve a miniszterelnök általános fenyegetettségi szintje együttesen indokolta az intézkedést” – ezzel indokolta a hvg.hu-nak Havasi Bertalan, a miniszterelnök kommunikációs stábját vezető helyettes államtitkár, hogy miért van szükség a kormányfő Cinege utcai lakása környékének lezárására, és ott fokozott rendőri jelenlét elrendelésére.
A TEK parancsnoka azt is meghatározta, hol nem lehet élni a gyülekezési joggal, tehát hová nem tehetik be a lábukat a nyilvános rendezvények résztvevői. Hajdu János – mint a határozatban szerepel – a budapesti rendőrfőkapitányt arra kérte, hogy az intézkedést „további indokolt mértékű ideiglenes forgalomkorlátozási, közrendvédelmi és bűnmegelőzési intézkedésekkel egészítse ki”.
Különösen védett
Orbán Viktor miniszterelnökként különösen védett vezetőnek számít, védelmét a Terrorelhárítási Központ (TEK) emberei látják el. A biztonsági határokat a védelem vezetője, tehát a TEK parancsnoka, Hajdu János határozza meg. Ez többek között azt jelenti, hogy korlátozhatják a közlekedést és bizonyos esetekben a személyek szabad mozgását is.
A TEK magatartása nagyban hasonlít a 2003-2007 között Budapesti Rendőrfőkapitányként működő Gergényi Péter által bevezetett gyakorlathoz: akkor rendszeresen "műveleti területté" nyilvánítottak olyan városrészeket, ahol a hatalomnak úgymond "kényelmetlen" demonstrációkra kerülhetett volna sor (például Putyin látogatása idején a csecsenföldi jogsértések és a civil szervezetek működésének korlátozása ellen tiltakozó Amnesty International aktivistái a Kossuth tér helyett csak jóval arrébb, a Nagy Imre-szobornál bonthatták ki transzparenseiket), vagy a "közlekedés rendjének aránytalan korlátozására" hivatkozva nem engedélyeztek (2004 novemberében egy, a budapesti Erzsébet térre bejelentett húszfős tüntetést azzal az indokkal nem engedélyeztek, hogy a gyalogosok és a szállodai vendégek közlekedése más útvonalon nem biztosítható, a Baumag-károsultak Gyurcsány Ferenc háza elé tervezett tüntetését szintén emiatt nem engedélyezték).
Ugyanakkor a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) politikai szabadságjogok programvezetője, Hegyi Szabolcs a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a gyülekezési törvényt a jogszabályok alapján két esetben, a közlekedés, illetve a bíróságok és közhatalmi szervek működésének biztosítására tekintettel – lehet korlátozni. A Budapesti Rendőr-főkapitányság a melegfelvonulást is arra hivatkozva nem akarta engedélyezni, hogy a környéken való közlekedést nem lehet más útvonalon – csak azon, amelyen a menet is menne – megoldani, ám az abszurd határozatot a Fővárosi Bíróság hatályon kívül helyezte.
Hegyi Szabolcs szerint látszik, hogy a terrorelhárításnak közvetett a célja, hogy korlátozza azokat a lehetséges demonstrációkat, amelyeket a kormányfő otthona elé terveznek és a TEK parancsnoka ezért nyilvánítja műveleti területté a helyszínt. A programvezető szerint ezt mutatja a korlátozás tág időhatára, hogy augusztus 10-től október 10-ig tart a fokozott rendőri biztosítás.
Tavaly is megtették
A TASZ munkatársa felhívta a figyelmet arra is, hogy a tavalyihoz hasonló helyzet állt elő most. Akkor azért rendelték el a miniszterelnök fokozottabb védelmét, mert a rendvédelmi dolgozók a nyugdíjkedvezmények eltörlése miatt szerveztek tüntetést Orbán Viktor házához, a XII. kerületi Cinege utcába. A jogvédő szervezet akkor közleményben fejtette ki, hogy a TEK által meghozott „megelőző személy- és létesítménybiztosítási intézkedések” felvetik a gyülekezési szabadság jogellenes korlátozását.
Az intézkedés úgy szólt, hogy a „XII. kerületi épületben védett személy tartózkodik, ezért a ház biztonságának, zavartalan működésének, a védett személyek szabad mozgásának, közlekedésének biztosítása miatt van szükség” az érintett terület lezárására. Indokolt esetben ideiglenes forgalomkorlátozási, közrendvédelmi és bűnmegelőzési intézkedésekkel egészíthető ki a terület lezárása – tartalmazta a határozat. Az intézkedést akkor is „a szükséges ideig”, de legfeljebb július 2-ig rendelték el.
Minderről a TASZ elnöke, Dénes Balázs azt mondta, hogy a gyülekezési törvényt „nagyon szűk körben, a legszükségesebb módon és rövid időre” lehet csak határozni. A rendőrségi határozat pedig nem felelt meg ennek az alapelvnek. A TASZ szerint az "elnagyoltan megfogalmazott határozat alkalmas lehet arra, hogy egy hónapra előre megakadályozza a tüntetni vágyó polgárok gyülekezési szabadságának gyakorlását a főváros egyes részein". A jogvédők szerint ha a TEK a sajtóban megjelent hírekre alapozta a határozatot, mely szerint a rendvédelmi dolgozók egy csoportja tüntetni fog a Cinege utcában, akkor a döntése a "gyülekezési jog előzetes, politikai alapú, éppen ezért megengedhetetlen korlátozásának minősül".
A gyülekezési törvény értelmében két okból lehet megtagadni egy tüntetés megtartását, ha a tüntetés a népképviseleti szerv vagy a bíróságok zavartalan működését súlyosan veszélyeztetné, illetve ha a közlekedés más útvonalon nem biztosítható. A TASZ szerint Orbán Viktor Cinege utcai házánál egyik körülmény sem áll fenn. A miniszterelnök nem egy állampolgár a sok közül, hanem "az a személy, akinek politikai tevékenységére vonatkozóan a kritikát tűrnie kell". A rendőrségnek nincs jogi lehetősége gyülekezésmentes övezeteket kialakítania a miniszterelnök nyugalmának biztosítása érdekében – írták közleményükben.