Szűkül a magyar médiapiac, összevonások jöhetnek
Előítéletesek-e a Magyarországról készített tudósítások – egyebek mellett erről vitatkoztak külföldi tudósítók és kommunikációs szakemberek a siófoki Media Hungary konferencián kedd este. A rendezvények elhangzott az is, hogy szűkül a médiapiac, és nem tud az ország annyi nagy médiavállalatot eltartani, mint amennyi most van.
Kovács Zoltán kormányzati kommunikációért felelős államtitkár szerint a Magyarországról a nyugati sajtóban megjelenő, hasonló szókészletre épülő vélemények kialakításában az ellenzéknek alapvető szerepe van. Saját feladatát is ismertette, amikor azt mondta: az ezekben használt fogalomkészletet meg kell újítani, és csatornákat kell teremteni ahhoz, hogy a mondanivaló torzításmentesen jusson el a közönséghez, most gyakran előítéletesek az országról szóló tudósítások, vélemények ugyanis.
Nick Thorpe, a BBC magyarországi tudósítója egyetértett azzal, hogy léteznek sztereotípiák az országgal és a mostani kormánnyal szemben. Gordon Fairclough (Wall Street Journal) szerint nincs megállapodásokon nyugvó véleményalkotás az országgal szemben, Kester Eddy (Financial Times) pedig visszautasította a Magyarországgal szembeni előítéletesség vádját.
Mráz Ágoston, a Nézőpont Intézet vezetője Kovács Zoltánnal értett egyet, ő is úgy vélte: egységes sémára épülő képet közöl a nyugati sajtó Magyarországról.
Ezt megelőzően a médiapiac alakulásáról és a válság hatásairól hangzottak el előadások.
Az egész médiapiac szűkülésére, összevonásokra számít Bayer József, az Axel Springer Budapest ügyvezető igazgatója, aki szerint ez nemcsak a kiadókra vagy más médiavállalatokra lesz jellemző, hanem akár a nyomdákra vagy a felsőoktatásra is. A költségcsökkentést a jövőben a médiafogyasztás és a hirdetések visszaesése is szükségessé teszi, de a magyar médiapiac sajátosságai is "egészséges zsugorodást" feltételeznek, például az, hogy mintegy kétszer annyi magyar nyelvű televízió látja el a hazai lakosságot, mint amennyi Németországban áll az emberek rendelkezésére.
Szűkülő piac esetén a bevételek a piacvezető médiumokhoz vándorolnak - tette hozzá.
Magyarországon az emberek egyelőre a fizetésüknek az európai uniós átlagnál, de még a Németországban tapasztaltaknál is nagyobb hányadát költik sajtótermékekre és könyvekre, Bayer József szerint a jövőben ez is változhat.
Őszre jelezte a magyarországi RTL-csoport új csatornája, az RTL 2 elindulását Dirk Gerkens ügyvezető igazgató. Az egyik legversengőbb, több mint száz magyar nyelvű televíziós csatornával rendelkező piacon a csoport - elmondása szerint - erős kábelcsatorna-portfoliójával kívánja megtartani pozícióját. A piaci változásokat ismertetve közölte: ma már a televíziók sem tudják kizárólag reklámbevételekből finanszírozni a műsorkészítést, a minőségi tartalmakért a nézőknek is fizetniük kell.
Szabó György, Sanoma Média Budapest vezérigazgatója úgy vélte: a média mind jövőképét, mind az üzleti modelleket tekintve válságban van. A gazdaságban egyre kisebb szerepet betöltő, ugyanakkor a technológiai fejlődés miatt beláthatatlan médiapiac magyar szereplői szerinte nem tehetnek mást, mint hogy a külföldi, például a brit tapasztalatokat veszik alapul. Egy jövőképet azonban felvázolt számukra: nagy médiavállalatokat a jelenlegi számban nem tud eltartani az ország.