Tarlós István főpolgármester a BKV megmentésére tett javaslatai között kezdeményezte a kormánynál, hogy a parkolási díjakat vegyék el a kerületektől, és a pénzt a BKV-ra költsék. A kerületi polgármestereknél süket fülekre talált a kezdeményezés, a kormány még vizsgálja Tarlós javaslatait.
"A parkolási törvényen nem akarunk változtatni. Azon gondolkodunk, hogy legyen összekapcsolt ügyfélszolgálat a budapesti társaságoknál, vagyis a belvárosban is lehessen intézni a budai pótdíjügyeket és viszont. Ehhez nem kell törvénymódosítás, a helyzetet az új önkormányzati törvény rendezi 2013 januárjától. A parkolási feladat a kerületeknél marad, a bevételt útfenntartási célra kell költeni. Nincs vegyes kerületi és fővárosi parkolás üzemeltetés, de a fővárosi tulajdonú utakon beszedett pénzt be kell fizetni a fővárosnak. Akié a tulajdon, azé a bevétel” – mondta a hvg.hu-nak Rogán Antal, az V. kerület fideszes polgármestere.
Rogán Antalt azután kerestük meg, hogy Tarlós István főpolgármester a kormánynak tett több mint 20, a BKV pénzügyi helyzetét rendező javaslatai között felvetette egy egységes parkolási rendszer kiépítését. A főpolgármester szerint ugyanis a jövőben a kerületeknek is részt kellene venniük a közlekedés finanszírozásában, de ezt az új önkormányzati törvény kizárja, pedig az ebből befolyó bevételt Tarlós szerint a tömegközlekedésre kellene fordítani.
Süket fülek
Az érintetteknél azonban süket fülekre talált Tarlós javaslata. A hvg.hu információi szerint a kerületi polgármesterekkel és az agglomerációs területek vezetőivel tartott legutóbbi találkozón már szóba sem jött a parkolás kérdése, az egyeztetés eredménytelenül zárult. Legutóbb tavaly decemberben vetette fel Tarlós, hogy a parkolási díjakat fordítsák a BKV finanszírozására, ám ekkor ezt a polgármesterek visszautasították. Azzal érveltek, hogy a kerületeknek nélkülözhetetlen a több százmilliós nagyságrendű bevétel, amihez a parkolási díjak révén jutnak, míg a BKV-nak csepp a tengerben a 2-3 milliárdos évi összeg. Felhívták a főpolgármester figyelmét arra is, hogy a főváros jelenleg is részesedik a parkolási bevételekből. A fővárosi tulajdonban lévő területeken ugyanis - bár a kerületek működtetik a parkolóórákat - a bevétel a fővárost illeti meg.
„A parkolási ügyet nem lehet kiragadni, most a BKV megmentéséről van szó. Hogy a huszonvalahány ötletből melyiket fogadja el a kormány, az egyelőre kérdés. A javaslatok között szerepel a parkolás egységesítése. Ha a kormány ezt elfogadja, a polgármestereknek azt el kell fogadniuk” – közölte Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója.
Tarlós István egyelőre nem akart beszélni a részletekről, amíg a kormány meg nem tárgyalja és egy kormányhatározattal el nem fogadja. A koncepciót a fővárosi önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a Századvég Intézet készítette. Korábban a főpolgármester több javaslattal is előállt, például szóba került a járatritkítás lehetősége is, amit a fővárosi frakció nem támogatott, illetve a buszpark kiszervezése is.