Kerényi-képek: megszólal Orbán megfestője
Itthon Tossenberger Adél 2011. november. 09. 17:30

Kerényi-képek: megszólal Orbán megfestője

A Kerényi Imre miniszterelnöki megbízott által megrendelt egyik festményen valóban szerepel Orbán Viktor, az alkotó szerint ugyanis „nem lehetett lehagyni a képről”. Galambos Tamás megtiszteltetésnek tartja élete első állami megbízását, és a festményekről készült karikatúráknak is örül, ugyanis jó ingyen reklámnak tartja őket.

Valóban a fiatal Orbán Viktor látható azon a Nagy Imre újratemetése című festményen, amelyet Kerényi Imre miniszterelnöki megbízott rendelt Galambos Tamástól – erősítette meg a hvg.hu-nak a festőművész. „Sokan azt hiszik, hogy dörgölőzni akarok vagy segget nyalni, de én csupán csak a tényeket akartam bemutatni” – mondta lapunknak a művész, aki 1996-ban a Millecentenárium alkalmából már festett egy hasonló, Aranykór című képet is.

Kerényi Imre összesen 20 millió forint közpénzből rendelt meg több festményt is különböző magyar festőktől, a tervek szerint ezekkel a képekkel fogják illusztrálni az új alaptörvény díszkiadását. A miniszteri biztos az ATV-n korábban arról beszélt: semmiképpen sem készülhet festmény Orbán Viktor miniszterelnökről. "A miniszterelnök felesége megkért, hogy eszembe ne jusson lefestetni a férjét, mert akkor ő engem megöl" – mondta az ATV-nek Kerényi.

Őszinte, fiatalos, forradalmi

Az msnmainap.com azonban a Nagy Imre újratemetése című alkotáson rátalált a fiatal Orbán Viktor képmására. Galambos Tamás a hvg.hu-nak azt mondta: Orbánt nem lehetett lehagyni a képről, ugyanakkor igyekezett az eseményt úgy megfesteni, mint egy népmesét, amikor „a legkisebb fiú megmondja az igazságot. Orbán őszinte és fiatalos forradalmi beszédet tartott, ez volt az ünnepség csúcspontja” – fejtette ki motivációit a festőművész, majd hozzátette: eddigi élete során sosem kapott állami megbízást, ezt azonban megtiszteltetésnek vette.

Galambos Tamás: Nagy Imre újratemetése

„Úgy tekintenek erre a képre, mintha Orbán szája íze szerint festettem volna” – mondta Galambos, aki ennek ellenére nem fél attól, hogy összemossák a jobboldallal. Azt sem gondolja, hogy sérült volna művészi autonómiája, a képet ugyanis saját bevallása szerint valószínűleg felkérés nélkül is megfestette volna, és ugyanezt az ábrázolásmódot választotta volna akkor is, ha baloldali kormány van hatalmon.

A titokzatos kaméleon

A kép egyik legmarkánsabb szimbóluma az oszlopon álló kaméleon, amely az alkotó szerint azokat az embereket jelképezi, akik „arrafelé mennek, amerre a szél fúj”, adott esetben „baloldaliból jobboldaliak lettek”. „Sok olyan ember kapott pozíciót, aki régen más elveket vallott, baloldali kommunista milliárdosok kerültek helyzetbe” – magyarázta a festőművész, aki mivel nem akart személyeskedni, nem említett konkrét neveket, azt azonban hozzátette: a jobboldalon is vannak ilyenek, csak ott kevesebben. A kép az alkotó által ironikusnak és pátosztól mentesnek szánt társadalomkritikája rendszerektől és politikai oldaltól függetlenül vonatkozik minden érintettre. Az is szimbolikus, hogy a hüllő árnyéka rávetődik a tömegre, és a színes, érdekes történéseket is szürkévé teszi.

Galambos Tamás

Galambos Tamás 1939. november 18-án született Budapesten. A Budapesti Képzőművészeti Gimnázium elvégzése után főiskolai tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán végezte 1959–1963 között, ahol Barcsay Jenő és Hincz Gyula tanítványa volt. Tanulmányútjai során járt többek között Franciaországban, Németországban és Olaszországban is. 93 egyéni kiállítása volt. (Forrás: Wikipédia)

„Humanista szemlélettel, hittel, nem jobb- vagy baloldali megközelítésből, legjobb tudásom szerint és a Nagy Imre iránti legnagyobb tisztelettel igyekeztem megfesteni ezt a képet” – magyarázta a hvg.hu-nak Galambos. „Nagy Imre a forradalom olyan csillaga, aki nagy, de nem kaméleoni utat tett meg, eszméi megtisztításáért pedig az életével fizetett” – tette hozzá a művész.

Nagy Imre „besározói”

A festmény egyéb szimbólumairól is beszélt az alkotó, mint például azokról az arc nélküli, „kuglifejű” gyászolókról, akik véleménye szerint vagy direkt módon vettek részt „Nagy Imre elpusztításában”, vagy a „Kádár-korszak megtorlásaiban való szerepvállalásukkal járultak hozzá Nagy Imre besározásához”. A képen szereplő sötétruhás alakokról azt mondta: a régi rendszer detektívjeit jelképezik, szerinte ugyanis nem rendszerváltás, hanem címerváltás volt 1989-ben: „az emberek és a kapcsolatok megmaradtak, a rendszerváltás előtti idő folytatódik”.

A hat koporsó közül öt a kivégzetteket (Nagy Imre, Gimes Miklós, Losonczy Géza, Maléter Pál, Szilágyi József) jelképezi, a hatodik pedig minden 1956-os mártír koporsója – magyarázta. A képen ugyanakkor az alkotó szerint a remény is megjelenik: ezt a téren megjelent embertömeg és a játszadozó gyerekek jelképezik. „Most egy átmeneti időszakban vagyunk, de valahogy majd csak átvészeljük ezt a néhány évet. Miután átéltük 56-ot, nem akarunk vért és lövöldözést, békességet akarunk és biztonságot” –reménykedik Galambos.

Galériánk a karikatúrákból

A Kerényi által megrendelt festményekről, a hvg.hu-n megjelent karikatúrákról, illetve a számtalan negatív kritikáról Galambos Tamás azt mondta: örül nekik, mert remek ingyenreklámnak tartja őket. Ami a képek sorsát illeti, felmerült, hogy elsőként a Magyar Nemzeti Galériában (vagy valamelyik másik közgyűjteményben) állítják ki őket, később pedig vagy a Parlamentbe, vagy a Sándor palotába kerülnek majd.

Jánosi Katalin: családtagként ez fájdalmas

A Népszabadság szerdai számában Jánosi Katalin, Nagy Imre unokája azt nyilatkozta: sajnos beigazolódtak a félelmeik a Kerényi Imre miniszterelnöki megbízott által rendelt festménysorozattal kapcsolatban: "az egy abszurd terv abszurd megvalósítása". Jánosi Katalin testvérével már az ötlet napvilágra kerülésekor tiltakozott nagyapjuk 1989-es újratemetésének ilyen formában történő bemutatása ellen.

A több hónapig titokban készült festményeket végignézve megerősödött az a korábbi véleménye, hogy ez a propagandaízű terv a Rákosi-érát idézi, ezért Nagy Imre újratemetését nem kellett volna egy kialakulni látszó új szocreál kultúrhullám témájává tenni – mondta. Reményét fejezte ki, hogy ezt a kiállítást a tervekkel szemben mégsem rendezik meg, és az alkotókat sem alázzák tovább.

A Nagy Imre újratemetéséről szóló festményről azt mondta: tiszteli Galambos Tamás eddigi alkotásait, egy naiv festő számára azonban ezt a témát túl drámainak, az általa használt művészi eszközöket – emberi görögdinnyefejeket vagy egy oszlopon ülő kaméleont – abszurdnak, családtagként pedig fájdalmasnak tartja.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Hirdetés
Ha Boris Johnson most egy időre kiesik, a válságkezelés kerülhet válságba
Gazdaság Nagy Iván László 2020. április. 08. 20:00

Ha Boris Johnson most egy időre kiesik, a válságkezelés kerülhet válságba

Boris Johnson harmadik napja szorul intenzív kórházi kezelésre, helyét Dominic Raab külügyminiszter vette át, de a döntéshozásban elkerülhetetlen a káosz. Bár az egészségügy felkészültsége javulni látszik, a koronavírus-járvány egyre súlyosabb a szigetországban, a Konzervatívok összes terve pedig a kukában végezheti, ha a Brexit sem mozdul, és a Munkáspárt is magára talál.