Az új felsőoktatási koncepció helyhez kötné a külföldre készülő diplomásokat, ezért felmerül a kérdés, nem tervez-e hasonlót a minisztérium a Magyarországon maradó pályaelhagyók esetében is. Az oktatási államtitkárságon azt mondják, nincs szó ilyesmiről, a HÖOK szerint az összes röghöz kötő szerződés értelmetlen, az oktatáskutató pedig a végig nem gondolt oktatási kormányzati rögtönzés részeként tekint minderre.
Az új felsőoktatási koncepció egyik meghatározó eleme, hogy az állami ösztöndíjjal támogatott hallgatókat szerződéssel tartanák itthon: amennyiben munkába állásuk után egy meghatározott időn belül külföldön vállalnának munkát, vissza kellene fizetniük a képzésük költségét az államnak.
Ennek időtartamát nem határozták meg; Dux László felsőoktatásért felelő helyettes államtitkár szerint ez szakmánként, illetve a nem Magyarországon végzett munka jellegétől függően is változhatna. A hvg.hu úgy tudja, nem kizárt, hogy a korlátozó szerződések nem érintenek majd nagy tömegeket, hanem továbbra is leginkább az orvosi egyetemet elvégző hallgatókra fókuszálnak majd.
Felmerül a kérdés, nem lenne-e létjogosultsága annak, hogy a Magyarországon elhelyezkedő, de pályaelhagyó hallgatókkal is hasonló szerződéseket kössenek. Erre korábban a HÖOK elnöke – aki egyébként maximálisan ellenzi a tervezett szerződéskötéseket – is rákérdezett. Szerinte ugyanis az, hogy a pályaelhagyókat nem akarják röghöz kötni, komoly érv amellett, hogy a külföldön szerencsét próbáló pályakezdőket se korlátozzák szerződésekkel.
Nagy Dávid azt mondja, mindkét szerződéstípus értelmetlen. Szerinte a munkavállalás e nélkül is nagyon nehéz Magyarországon: „Ismerek olyan végzett jogászt, aki két évig nem tudott elhelyezkedni, ezért hidegburkolóként dolgozott, nyilván nem önszántából” – magyarázza lapunknak.
Megkérdeztük, tervezi-e a pályaelhagyók korlátozását a minisztérium, illetve utánajártunk, hol bicsaklik meg mindennek a logikája.
Még nem tudni, mi lesz a szerződésekben
Hoffmann Rózsa államtitkárságán azt a tájékoztatást kaptuk, hogy bár ők is találkoztak már ezzel a felvetéssel, és a pályakövetési rendszer Magyarországon nem túl jó, egyelőre nem foglalkoznak ezzel a kérdéssel. „Szakértői oldalról nem hangzott még el ilyen felvetés, és nem is folynak ilyen irányú egyeztetések” – mondta a hvg.hu-nak Dobi Ágnes, az oktatási államtitkárság sajtóreferense. Azt is hozzátette, az új felsőoktatási törvény csak a kaput nyitja meg a szerződéskötés előtt, de ennek tartalmi részletei még nem ismertek – ezeket rendeletben szabályozzák majd.
Réthelyi finoman fogalmaz |
Réthelyi Miklós az InfoRádióban a diplomás-adó bevezetéséről azt mondta: ez még nem szerepel a mostani adótervekben. Az interjú során példaként vetődött fel, hogy Új-Zélandon van ilyen gyakorlat, de nálunk legfeljebb azoknál merülhet föl, akik a diplomájuknak köszönhetően kiemelkedően magas életminőséget tudnak biztosítani maguknak. Semmiképpen sem úgy, hogy egy diplomás a fizetése valahány százalékát köteles lenne befizetni. Ha ebből valaha rendszer lenne, annak nagyon közel kellene állnia az önkéntességhez.
Az InfoRádió arra is rákérdezett, mi van a diploma után külföldre távozókkal, nekik valóban vissza kell-e majd fizetniük a képzési támogatást. A miniszter erre azt mondta: „Ezt is úgy kell kialakítani, hogy nem akadályozhatja meg - például - a külföldi kutatást, hiszen a fiatalok világlátása, külföldi tapasztalatszerzése nagyon fontos.”
„Emberséges formát kell adni az elképzelésnek, ráadásul olyan környezetben kell ezt értelmezni, hogy ma már sokan – hiába végeznek el egy egyetemet – egyáltalán nem biztos, hogy a szakmájukban tudnak elhelyezkedni” – tette hozzá. |
A Magyar Rektori Konferencia főtitkára, Dubéczi Zoltán szerint nagyon nehéz lenne ebben a kérdésben éles határt meghúzni, hiszen vannak olyan univerzálisan alkalmazható szakmák, mint például a jogász, amellyel nagyon sok helyen el lehet helyezkedni.
„Ez egy nehéz kérdés, és bizonyos keretek között lehetne értelme a szabályozásnak, de most szabad választása van mindenkinek” – veszi át a szót Sándorné Kriszt Éva, a Budapesti Gazdasági Főiskola rektora. „Azért például, ha valaki pedagógusképzésre jár, és végül asszisztensként helyezkedik el, nem lehet valakit büntetni, hiszen előfordulhat, hogy csak így tud érvényesülni a munkaerőpiacon” – magyarázza Sándorné.
„Vannak speciális és önként vállalt tanulmányi szerződések, de ezek épp fordítva működnek: ha egy cég például úgy dönt, hogy finanszírozza valamelyik dolgozójának felsőoktatási tanulmányait, azért az adott cég elvárhat egyfajta elköteleződést” – mondja a rektor. „Olyan ez, mintha valaki hitelszerződést kötne egy bankkal” – teszi hozzá.
Kormányzati rögtönzés
Polónyi István oktatáskutató-közgazdász szerint a végzettek kötelező szerződéskötése a végig nem gondolt egészségügyi és oktatási kormányzati rögtönzés része. Mindez szerinte a Széll Kálmán-tervben lefektetett forráskivonás miatt az államilag támogatott képzésben várható hallgatói létszámcsökkentés „megideologizálását” szolgálja – ennek másik oldala az államilag finanszírozott hallgatói helyek megnyirbálásának munkaerő-piaci szükségletekkel történő indoklása.
Ha végigvisszük az állam általi röghöz kötés logikáját, oda is kilyukadhatunk, hogy azok a diplomások, akik nem találnak munkát, vagy csak a sajátjuknál alacsonyabb végzettséget igénylő munkához jutnak, joggal léphetnek fel azért, hogy az állam számukra megfelelő foglalkoztatást biztosítson.
Polónyi azt mondja, a háttérben súlyos koncepcionális kérdések húzódnak meg.
Mi lenne a civilizált megoldás?
Ha a felsőoktatás állami finanszírozását jóléti kiadásnak tekintjük, akkor nincs helye a visszatérítés követelésének. Ha pedig állami cél, hogy mérsékeljük a gazdaságilag hátrányos helyzetben lévő országok mindegyikét sújtó diplomás elvándorlást, akkor erre a civilizált megoldás az lenne, ha többletösztöndíjakkal, és az ösztöndíjakhoz kapcsolódó szerződésekkel tartanák itthon a végzetteket – magyarázza a hvg.hu-nak Polónyi.
Ha azonban nem jóléti kiadásként fogjuk fel a finanszírozást, hanem egyfajta „állami beruházásként a jövőbe”, azaz az állam azért támogatja a diplomások egy részének képzését, mert a munkaerőpiac előre jelezhető szükségleteinek kielégítésével kívánja előmozdítani a gazdasági fejlődést, akkor a döntéshozónak rendelkeznie kell olyan prognózisokkal, amelyek ezt a munkaerő-piaci szükségletet megalapozzák.
Természetesen ezek a problémák nem problémák, ha a felsőoktatási tanulmányokat az állam nem támogatja, mert mint a közgazdászok jelentős része gondolja, az egy jó befektetés az egyénnek, amely jelentős egyéni gazdasági haszonnal (és számos nem gazdasági előnnyel) jár.
A szerződés visszaüt
A törvénytervezet azonban nem ilyen egyértelmű: a jelenlegi felsőoktatási koncepció szerint a munkaerő-piaci, a társadalompolitikai, illetve a gazdasági igényeknek kell megfelelnie a felsőoktatásnak.
Az államilag finanszírozott keretszám megállapítása során pedig a következőket mérlegeli a miniszter: a felsőoktatási fejlesztéspolitikai célokat, a nemzetgazdasági, stratégiai célokat, a közép- és hosszútávú munkaerő-piaci előrejelzéseket, a döntés évében benyújtott jelentkezések számát, a végzett hallgatók pályakövetési adatait, illetve a képzési területen országosan és az adott intézményben indított alap-és osztatlan képzésben indított szakok arányát.
A szakértő szerint nem lehet előre megjósolni, hányan lesznek azok, akik a szerződéskötés miatt itthon maradnak, mégsem találnak munkát. A fenti felsorolásból egyáltalán nem következik, hogy a diplomásra valóban szüksége van a gazdaságnak, és fog itthon munkát találni. Ezért a helyhezkötő szerződések könnyen visszaüthetnek.
Demokráciában szinte lehetetlen
Polónyi szerint ugyanez a gondolatmenet érvényes arra a felvetésre is, mi lenne, ha az állam „röghöz kötő” szerződést kötne a pályaelhagyókkal. „Egy mindenkire ráerőltetett helyhez kötő szerződés nyilvánvalóan támadható minden olyan diplomás által, aki egyáltalán nem tud, vagy nem tud végzettségének megfelelően elhelyezkedni” – fejti ki az oktatásszakértő. Felmerül ugyanis a kérdés: milyen jogalappal határoznák meg minisztériumi azt, hogy egy jogász jogászként helyezkedjen el, ha a pálya telített.
„Az élet és a foglalkoztatási lehetőségek természetesen olyan sokszínűek, hogy szinte lehetetlen civilizált, demokratikus országban olyan szabályozást alkotni, amelyik a diplomások helyhez kötését problémák nélkül – társadalmi elfogadottsággal – meg tudja valósítani. Diktatúrában persze mindent lehet” – teszi hozzá a közgazdász.