Jönnek a kikerülhetetlen tévéreklámok
A médiatörvény januártól engedélyezi a „termékelhelyezést” számos tévéműsorban, így – annak ellenére, hogy a csatornáknak figyelmeztetniük kell a nézőket – ezentúl várhatóan nehezebb lesz elkerülni a hirdetéseket kedvenc műsoraink fogyasztása közben. A csatornáknak új bevételeket hozhat a jogszabály-módosítás, feltéve, ha készül megfelelő műsor vagy lesz olyan celeb, akire márkát lehet építeni – vélik a szakértők.
Már nem kockázza ki és nem is takarja el a Való Világ szereplői által fogyasztott italok, élelmiszerek márkáját, illetve a termékek logóját az RTL Klub. A karácsony előtt elfogadott és januárban életbe lépett új médiatörvény ugyanis bizonyos esetekben már engedélyezi a termékelhelyezést, azaz egy-egy konkrét árucikk (kivéve a dohánytermékek és receptre kapható gyógyszerek) megjelentetését a tévében sugárzott filmekben, sorozatokban, szórakoztató és sportprogramokban is, feltéve, hogy nem kapnak „indokolatlan hangsúlyt” és ha a programban közvetlenül nem buzdítanak az áruk megvásárlására.
A termékelhelyezésről a csatornáknak „optikai vagy akusztikus” módon fel kell hívniuk a nézők figyelmét is az adott programban – ennek a követelménynek az RTL Klub a Való Világban például egy, a képernyő bal alsó sarkában megjelenő felirattal tesz eleget.
A tévék nyerhetnek vele
A hazai tévécsatornák számára elviekben pozitív a változás, hiszen a termékelhelyezésekkel növelni tudják hirdetési bevételeiket – persze csak akkor, ha lesz megfelelő érdeklődés a hirdetők részéről, illetve olyan műsorok készülnek, amelyek alkalmasak a termékek elhelyezésére. „A Magyar Televízió is örömmel fogadta az új médiatörvény által biztosított termékmegjelenítési illetve termékelhelyezési lehetőséget” – mondta a hvg.hu kérdésre Schatz Péter, az MTV üzleti és termékfejlesztési igazgatója. „A megváltozott médiafogyasztási szokásokhoz alkalmazkodó hirdetési lehetőség nemcsak a televíziós piac, hanem a hirdetők számára is vonzó lehet, ezért az MTV is bevétel-növekedést vár tőle” – tette hozzá az igazgató.
Az új médiatörvény mindössze néhány napja lépett hatályba és így az MTV eddig még nem értékesíthetett ilyen jellegű hirdetést egyetlen műsorban sem, de Schatz Péter szerint megkezdik a tárgyalásokat az ügynökségekkel. „A termékelhelyezés gyakorlati megvalósításán jelenleg is dolgozunk, a hirdetők nyitottak minden új megjelenési formára” – mondta a termékfejlesztési vezető, hozzátéve, hogy a termékelhelyezés egyik fontos feltétele, hogy legyenek megfelelő tartalmak, vagyis készüljenek olyan műsorok, amelyekben a törvény alapján lehetőség van erre a megjelenítési formára. „Vagyis a feltételrendszer pontos kialakításáig nem számítunk jelentős bevételre, azonban a műsorok körének bővülésével a termékelhelyezésből származó bevétel is folyamatosan növekedni fog” – jósolja az MTV igazgatója.
Szintén nem számít hirtelen bevételnövekedésre a termékelhelyezések miatt a TV2, amelynél ugyan érdeklődtek már a hirdetők a reklám e formájáról, de még nem fut egyetlen programban sem ilyen típusú hirdetés – mondta Kovács Krisztián kereskedelmi igazgató, aki szerint egy kis időnek el kell még telnie az új reklámműfaj beindulásához. Ráadásul azoknál a saját gyártású műsoroknál – mint például a Jóban Rosszban című napi sorozatnál –, amelyeknél egyáltalán szóba jöhetne a termékelhelyezés, a gyártási folyamat miatt jó néhány héttel előre kell tervezni a reklámokkal is. Annyi azonban már most látszik, hogy óvatosan kell bánni a termékelhelyezésekkel, hogy nehogy elriasszák a nézőket. "Figyelni kell rá, hogy a szerkesztett tartalmat ne erőszakoljuk meg, nehogy egy Família Kft. legyen belőle, ez a megjelenő márkának sem lenne hasznos" – tette hozzá a kereskedelmi igazgató.
Egyelőre csak tapogatóznak
Termékelhelyezéssel itthon már korábban – a válság előtt is – próbálkoztak a cégek, például a mozifilmekben, de ha sikerült is, azt a közönség nagyon lehúzta vagy nagyon lebutított verzió került be. Az elmúlt két évben viszont csökkent a reklámra erre fordított büdzsé, így ezt a vonalat sem erőltették a cégek eddig – mondta lapunknak az egyik vezető reklámügynökség munkatársa. A névtelenséget kérő forrás azt mondja, egyelőre csak „megérzések” vannak a piaccal, a várható trendekkel kapcsolatban. Véleménye szerint 2011 tulajdonképpen tanulóév lesz: a piac és médiumok is most tapasztalják meg a törvény biztosította lehetőségeket és a határokat.
A szakértő szerint a termékelhelyezés elsősorban a két nagy kereskedelmi csatornának jelent fontos lehetőséget, de kihasználásában meghatározó szerepe lesz annak is, hogy milyen kaliberű celebekre lehet márkát elhelyezni. „Az némiképp más helyzet, amikor mindenki tudja, hogy James Bond karórája minden körülmények között Omega. Nálunk egyelőre harmadrangú celebek kerülnek csak képbe” – hoz plasztikus példát. A kérdésre, hogy a reklámbevételek hány százalékát teheti majd ki a termékelhelyezés, azt mondja, az első évben ő egy százaléknál többre nem számít, vagyis százmillió forintos nagyságrenddel számol. Azt persze nem lehet egyelőre tudni, hogy milyen kifutása lesz majd a dolognak.
Az is árnyalja a képet, ha egy kereskedelmi csatorna „szuperprodukciójáról” beszélünk, amikor nem csak termékelhelyezést kap a hirdető, hanem gyakorlatilag egy hirdetési csomagot, és ilyenkor több százmilliós tétellé nő a megrendelés – teszi hozzá az ügynökségi forrás. „Szerintem ez egy nagyon jó lehetőség, de egyelőre nem tudom, mennyire fognak rámozdulni a hirdetők és a médiumok. Idén áprilisnál előbb nem várható a fogyasztás növekedésének beindulása, a válságadók is csökkentik a reklámköltési kedvet, ugyanakkor az is valószínű, hogy ha erős, vonzó kínálati piac jelenik meg, akkor a cégek találhatnak erre büdzsét” – fogalmaz a szakember.
Idén még nem fogja jelentősen növelni a hazai csatornák reklámbevételeit a termékelhelyezés – véli egy másik nagy ügynökség tévés médiavásárlási igazgatója. "Ami a hirdető szempontjából talán jó, hogy a csatornának mindenképp meg kell jelenítenie a képernyőn felirattal, hogy a néző termékelhelyezést láthat a futó műsorban. Ez egy kis figyelemfelkeltés" – teszi hozzá a szakember, aki szerint a jogszabályváltozás után az változatlan marad, hogy a terméket "elsősorban természetes használat mellett lehet és érdemes mutatni".