2010. december. 17. 13:54 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. december. 17. 13:35 Itthon

A drosztháború a rendőrségen folyik tovább

Botrány nélkül zajlott le Ferihegyen a Zóna Taxi és a Főtaxi közötti váltás, de közel sem biztos, hogy teljesen csendben folynak le azok az eljárások, amelyek a szolgáltató csere kapcsán indultak. A Budapest Airport választott bírósághoz fordult, a Zóna pedig több feljelentést adott be - többek között önbíráskodás gyanúja miatt - a rendőrségre.

 A fővárosban harminc személyfuvarozó cég működik, ezek között hat nagy található egyenként 400-900 autóval, öt pedig 100 és 300 közötti autóval rendelkezik. A szakmai szervezetek szerint 4500 taxis elég lenne Budapestre, de ennél jóval többen 5800 taxin 7-8 ezren dolgoznak. Ennyi járműnek kell osztoznia a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. által kialakított 1500 droszton. A ferihegyi repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport (BA) 2006-ban írt ki pályázatot a Ferihegyről a fővárosba irányuló „alkalmi taxiszolgáltatás” üzemeltetési jogának elnyerésére, tehát azoknak az utasoknak a fuvarozására, akik nem rendelnek taxit, hogy így szüntesse meg az utasokért folytatott – akár pofozkodásig és kerékkiszúrásig menő – harcokat. A legjobb, vagyis a legalacsonyabb, fuvaronkénti 2900-3600 forintos árat adó Zóna-Service Konzorcium lett, amely később ledolgozta a hátrányát, és a BA hozzájárulásával négy év alatt mintegy húsz százalékkal emelte tarifáit; 2900-3600 forintról 3600-5800 forintra. Szüksége is volt erre, hiszen a Budapest Airport fuvaronként 450 forintos szolgáltatási díjra tartott igényt – évi 300 ezer utassal számolva 135 millió forint körüli összegre – és a Zóna reklámbevételeinek 25 százalékára. 

Négy évig minden rendben ment, aztán a jó viszonynak végeszakadt. A Budapest Airport október 7-én egyoldalúan felbontotta a zónásokkal meglévő szerződést - mégpedig a kötelezettségek megszegésére hivatkozva -, s a hatvan napos felmondási idő lejárta után, december 7-ére virradóra elfoglalták a Zóna által használt területeket az új szolgáltató, a Főtaxi autói. A Zóna Taxi vezetői válaszként önbíráskodás, zsarolás és kényszerítés miatt feljelentést tettek. 

A Zóna Taxi szóvivője, Veres István a hvg.hu-nak azt hozta fel, hogy érthetetlen a számára, miként segédkezhet a rendőrség egy magánvállalkozásnak a szolgáltató lecserélésében. Szerinte ugyanis annak nevezhető, hogy a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság parancsnoka december elején azt közölte vele, a drosztok egyedi, speciális kártyáját ellenőrzik. „Márpedig két magáncég közötti megállapodásába a rendőrségi beavatkozásnak semmi helye sincs. Ezt kifogásolva a Belügyminisztériumtól kértünk állásfoglalást. Eiselt György, a tárca szabályozási és koordinációs helyettes államtitkárának válasza szerint ezt az ellenőrzést a taxiállomásokat üzemeltető szervezet, a Fővárosi Közterület-felügyelet, illetve a szerződéses üzemeltető végezheti el.”

Veres azt sem tartja véletlennek, hogy a rendőrség éppen december 6-tól kezdett egy hetes fokozott ellenőrzést a repülőtér területén. „Az akció szükségességét a decemberi utas- és járműforgalom megnövekedésével indokolták, holott a repülőtéri statisztikák nem ezt mutatják, hanem azt, hogy az év utolsó négy hetében kevesebben ülnek repülőre.” A Zóna Taxi szóvivőjének tudomása alapján a fokozott ellenőrzés negyvenmillió forintba került. Ebben az összegben - úgy véli - már benne volt annak a rendőri felvezetésnek az ára is, amellyel a Főtaxi a helyszínre vonult.

A Zóna szóvivője, aki az engedély nélküli Citadella-terasz építésével vált leginkább ismertté, közölte, a Budapest Airport eljárása miatt több feljelentést is tettek. Ennek oka, hogy a Zóna kifogásolta, hogy az ő drosztjain más taxis társaságok autói is várakozhatnak, holott a BA kizárólagosságot garantált volna taxijainak. A BA viszont választott bírósághoz fordult, hogy a zónásokat minél előbb birtokon kívül tudja.

A Budapest Airport szóvivője, Hardy Mihály a hvg.hu-nak természetesnek mondta, hogy minden eshetőségre felkészülve, a rend fenntartása érdekében gondoskodtak a megfelelő biztonsági lépésekről, s szerződtettek egy vagyonvédelmi céget és együttműködtek a rendőrséggel. „Nem hiányzott volna, hogy három héttel az Európai Unió soros elnökségének átvétele előtt, Budapesten bármilyen taxis verekedés, botrány történjen.”

Hardy a BA részéről méltányosnak mondta, hogy júniusban hatvan napot adtak a Zóna Taxinak arra, hogy rendezze több tízmillió forintos adósságát. Megjegyezte: mivel semmilyen hajlandóság nem mutatkozott a fizetésre, miért vártak volna további hét hónapot, míg a szerződés lejár. „Alaposan megvizsgáltuk a fővárosi taxis piacot, és a pályázati kiírásunkat megnyert Főtaxival eddig elégedettek is vagyunk.”

A négy plusz egy évre szóló szerződést azonban felmondta, s négy céget – a Cityt, a 6x6-ot, a Budapest Taxit és a Főtaxit – hívta meg az ú tenderre. Végül a Főtaxit hirdette ki nyertesnek. Az eljárás jogosságát persze a Zóna Taxi vitatja. Az eljárások közben, november 24-én megtörtént a Főtaxi győzelmének a kihirdetése, s a szerződés aláírása, majd december elején a taxiszolgáltató cseréje. Végül a „megbízható, olcsó és minőségi szolgáltatást ígérő” Főtaxi vette át a zónások helyét – a következő öt évre – a Budapest Airport valamennyi terminálján.

Hirdetés