MÁV-nyomozás: előkerült vasúti kocsik
Tíz vagont megtalált a rendőrség – a hvg.hu értesülése alapján – abból a kétezerből, amely 2003-ban került a MÁV-tól a diósgyőri kohóhoz fémhulladékként – a rendőrség gyanúja szerint áron alul. A vagonokat – úgy tudjuk – a DAM 2004 Kft. nem véletlenül hagyta meg; felújította és belső mozgatásra használja őket. Ez a legújabb fejleménye a MÁV volt két vezető munkatársával szembeni, 1,5 milliárd forintos kárt okozó hűtlen kezelés gyanújával folyó nyomozásnak.
Információnk szerint a szakértő véleménye az, hogy a DAM 2004-nél meglelt vasúti teherjárművek jó állapotban vannak, s akad köztük olyan, amely a munkához szükséges fővizsgával is rendelkezik, s ezért akár 5 millió forintot is érnek darabonként. A rendőrség álláspontját Mudra Kálmán, aki a Magyar Államvasutakkal a vitatott szerződést megkötötte, cáfolta, mondván, ezeket a vagonokat azért nem vágták szét és olvasztották be, hogy a belső árumozgatást velük oldják meg. „A kocsik egyébként a MÁV pályájára nem mehetnek ki, és a belső anyagmozgatást is csak a DAM vezetők egyéni felelősségére használhatják. Ezeknek a vagonoknak az állapotát jónak minősíteni sem az értékesítéskor, sem most nem lehet” – tette hozzá.
„A nyomozók az É-D Kft-nél házkutatást tartottak és egyben tájékoztattak, hogy Kovács Imrét, a MÁV árufuvarozási üzletágának volt főigazgatóját, jelenleg a MÁV Cargo vezérigazgató-helyettesét és Orosz D. Balázst, a vasúttársaság egykori jogi igazgatóját őrizetbe vették. Javasoltam a nyomozóknak, hogy az iratokat alaposan tanulmányozzák át és csak azok megismerése után tegyenek további lépéseket, mivel véleményem szerint a MÁV-vezetők semmilyen, a büntetőeljárásba ütközőt nem követtek el a 2000 kocsi eladásával.”
© Horváth Szabolcs |
Az ügylet |
A Tiszavas 100 felújított vasúti kocsit adott el az Eurofém Hungary Kft.-nek, amelytől a vagonok az Észak-magyarországi Ingatlanforgalmazó Kft.-hez, majd attól az É-D Vascentrum Kft.-hez kerültek. A vállalkozásokat nem csak az ügylet köti össze, hanem az is, hogy Mudra Kálmán üzletember érdekeltségébe tartoztak. Miközben a vagonok egyik cégtől a másikig vándoroltak, az Eurofém az 500 millió forintos vételárnak a negyedét rótta le a MÁV Tiszavasnak. Emiatt a MÁV utasította a cégét, hogy álljon el a szerződéstől, és fizesse vissza a közel 100 millió forintot, a száz vagont pedig szerezze vissza. Mindazonáltal az É-D Vascentrumnak felajánlotta, hogy a kialkudott vételárért cserébe hulladékáron kétezer teherkocsit vihet el. A vagonokat egyébként végül a miskolci DAM Steel Rt.-nél olvasztották be. A DAM felszámolója, a Borsodi Nemesacél Kft. átvállalta a kocsik árának kifizetését, ám végül az általa kiállított 240 millió forintos váltóról kiderült, hogy fedezetlen, s később sem tudta behajtani a vasúttársaság. |
Az árufuvarozási üzletág egykori főigazgatója állítja, hogy az 506 vagont már csak a gazdasági és közlekedési miniszter engedélyével, a 2003 júliusában elrendelt tilalom 2004. április 1-jei feloldása után értékesítették. Az ügylet azonban annyira elhúzódott, hogy a Mudra Kálmán érdekeltségébe tartozó É-D Vascentrumhoz az utolsó vagonok csak 2006-ban jutottak el. Kovács hozzá fűzte: „a szerződés nemhogy jogellenes nem volt, hanem ennek révén sikerült a vasúti fuvarozás terén a piacot megtartani, és megakadályozni, hogy a konkurens magánvasút-társaság, a Mátrai Erőmű megszerezzen tőlünk 10 százalékos piaci részesedést.”
EAS-típusú kocsik Visszaszerezte a MÁV |
Az áron alul értékesített vonatok történetének van egy olyan szála is, amely eddig nem volt ismert. Az É-D Vascentrum piacán, a hulladékfém-feldolgozásban szintén érdekelt Ferroker-Sped Kft. vezetője 2003-ban bement a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumba, és bejelentette, hogy sikerdíj fejében visszaszerzi a szerződés tárgyát képező 2000 vasúti kocsit. Ezt követően a MÁV és Mudra által megkötött szerződést megtámadta a Fővárosi Bíróságon is, a feljelentését azonban tavaly jogerősen is elutasították.
Szétvágás előtt... |
A mostani nyomozás kapcsán megjegyezte, sejtései vannak arról, hogy annyi év után miért most került elő az ügy, amelynek kapcsán több vizsgálat is folyt, de arról nem kíván beszélni. Azt kifejtette: „a vagonok értéke az értékesítéskor az akkori piaci árral megegyező, darabonként cirka 500 ezer forint volt. A jelenlegi piaci
...és után |
Szakértői vélemény - 2003 |
Kovács Imre megmutatta a hvg.hu-nak azt a szakértői véleményt, amely azt állapította meg, hogy a használt vasúti teherkocsik 20 ezer 201 forint/tonna vételára „megfelel a hulladék vas árkategóriájának hazai viszonylatban, az adott időszakban.” |