Cigány vagyok, bulizhatok?
Face control - ízlelgette már ön is a kifejezést miközben egy szórakozóhely biztonsági embere mustrálta ruházatát és bőrszínét? A gyakorlat egyre elterjedtebb, de a diszkrimináció és a házirend gyakran - nem is olyan észrevétlenül - összecsúszik. Legutóbb egymilliós bírságot szabtak ki emiatt.
„Azt engedünk be, akit akarunk” – ez volt a végső érv az egyik budai bevásárlóközpontban található népszerű szórakozóhelyen, a Jam Pub-ban, amikor néhány roma fiatalnak állták útját a biztonsági őrök. Aznap este jam sessiont tartottak (zenészek örömzenélése, amelyben bárki részt vehet), és a történetünk hősei erre az alkalomra érkeztek. Első körben arra hivatkoztak a biztonsági emberek, hogy a vendégek nem szerepelnek a VIP-listán, majd arra, hogy fiatalkorúakat csak 11-ig engedhetnek be, s addig csak 5 perc van hátra. Majd végső érvként – amikor a cigány fiatalok nem roma ismerőseit listás szereplés nélkül is beengedték volna – jött, hogy a „tulajdonos azt enged be, akit akar”. A panaszosok a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Irodához (NEKI) fordultak, s az ügyben az Egyenlő Bánásmód Hatóság hozott határozatot nemrég: mind az üzemeltetőt, mind a biztonsági szolgálatot ellátó céget 500-500 ezer forintra bírságolta. Az érintettek a Fővárosi Bíróságnál támadhatják meg a döntést, amit vélhetően meg is tesznek, ahogy a hatóság elmarasztaló határozatainak többségénél ez előfordul.
„Nem fizetem be a bírságot, mert nem tudom elfogadni a döntést”- mondta a hvg.hu megkeresésére Jungwirth István, a megbírságolt Expol Kft. ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy bírósághoz fordulnak az EBH határozata miatt. A személy- és vagyonvédelmi cég vezetője szerint alkotmányossági aggályokat is felvet, hogy a hatósági eljárásban rajtuk van a bizonyítási kényszer. „Ez visszaélésekre is lehetőséget teremt, hisz konkurens cégek egymásra küldhetnek például roma fiatalokat, s olyan sérelmekkel fordulhatnak a hatósághoz, ami meg sem történt”- mondja Jungwirth, aki azt is nehezményezi, kérelmezték, hogy a külföldön lévő – az ügyben érintett - munkatársuk hazaérkezése után tehessenek nyilatkozatot, de az EBH ezt nem várta meg, bizonyíték nélkül, csak a panaszos fél meghallgatása alapján hozta meg döntését. (A NEKI-től azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a cég valóban kért másik időpontot a meghallgatásra, de akkor nem jelentkeztek és halasztást sem kértek.) „A másik esetben pedig azért nem vehetett részt a kollégám a saját tárgyalásunkon, mert nagytestű és kopasz, és hatóság szerint megfélemlítette volna a panaszost. Csak kérdezem, ez nem diszkrimináció?”- mondja.
© sxc.hu |
A fővárosban és vidéken is több rendezvény biztosítását végző cég vezetője hozzáteszi, a kollégái nem előítéletesebbek, mint bárki más a magyar társadalomban, de aki több éve dolgozik ebben a szakmában, "nehezen vonatkoztat el a tapasztalataitól". „Nem az a baj, ha egy helyre romák, afro amerikaiak, vagy más kisebbségek tagjai mennek szórakozni, de mindenkinek - a magyaroknak is - be kell tartaniuk a szórakozóhely házirendjét és a társas együttélés alapvető normáit, és nekünk rendezvénybiztosítóknak meg kell találnunk azt az optimális és kényes egyensúlyt ahol az összes szórakozni vágyó vendég érdeke érvényesül"- magyarázza az ügyvezető.
„Egy nyitott vendégkörű szórakozóhely, akkor alkalmazhat face controlt, ha annak feltételei a hely szabályzatában rögzítve vannak – lehetőleg írásban. Vagyis a tulajdonos előre meghatározza és következetesen számonkéri például, hogy a belépő vendégen milyen ruha van, vagy miként kell viselkednie, ha a helyen tartózkodik, esetleg azt, hogy nem lehet ittas” – magyarázza Dénes Balázs, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) elnöke. Az alkotmány ugyanis tilt bárminemű hátrányos megkülönböztetést, s így – bár a szórakozás nem alkotmányos jog, de szabályzat hiányában felülírja a klasszikus polgárjogi szerződés feltételeit, vagyis azt, hogy a szolgáltató feltételekhez kötheti a szolgáltatás igénybevételét. „Ez a gyakorlatban tehát azt jelenti, hogy bárki bárhol mulathat, kivéve, ha egy hely tulajdonosa által támasztott – nem diszkriminatív feltételeknek – nem felel meg” – összegez a TASZ munkatársa.
A kulcskifejezés tehát a „nem diszkriminatív”, vagyis nem azért nem engedik be a kedves vendéget, mert roma, arab, néger, fogyatékos vagy terhes. „A szórakozóhelyekre be nem engedett romák esetében az elutasítás tudomásulvétele, a vitatkozás és az elküldött vendég bántalmazása egyaránt előfordult már. A beengedés megtagadására sokféle változat van, a cikk elején említett ügyben például rövid idő alatt három választ is adtak a biztonsági őrök: kiskorúak, VIP-kártyás rendezvény és azt, hogy a tulajdonos azt enged be, akit akar"– mondja Iványi Klára, a NEKI munkatársa. Az 500 ezer forintos bírság – bár magasabb az eddig kiszabottaknál - vélhetően nem rázza meg egy látogatott szórakozóhely tulajdonosát. Amennyiben pedig valaki kártérítésért bírósághoz fordul ilyen ügy kapcsán, 100 ezer forintnál magasabb összegre egyelőre nem nagyon számíthat – legalábbis eddig a bíróságok ennél magasabb összeget ilyen ügyekben nem ítéltek meg Magyarországon. „Nálunk egyelőre ennyi az emberi méltóság értéke” - összegez Iványi.
Ha valakit hátrányos megkülönböztetés ér nemzeti, etnikai kisebbség tagjaként, akkor a NEKI vagy más civil jogvédő segítségét is kérheti. Az eset vizsgálata után a szervezet a peres eljárásban is képviseli a panaszost. A 2005 óta működő Egyenlő Bánásmód Hatósághoz (EBH) azonban nem csak a származása miatti megkülönböztetés miatt, de a törvényben felsorolt védett tulajdonságok (pl. homoszexualitás, fogyatékosság, terhesség) mindegyike miatt elszenvedett diszkrimináció esetén kérhető segítség. Az eljárások során fordított bizonyítási kényszer van, vagyis a megvádolt félnek kell bizonyítania, hogy nem igaz a panaszos állítása. „Egészen pontosan megosztott bizonyítás van, eszerint az eljárást indító félnek kell valószínűsítenie, hogy hátrány érte, és hogy rendelkezik védett tulajdonsággal – például, hogy roma származású, vagy terhes -, míg az eljárás alá vont félnek kell bizonyítania, hogy az egyenlő bánásmód követelményét megtartotta, vagyis, hogy nem disztkriminált” - magyarázza Udvari Márton, a NEKI jogásza.
Az ügyek többsége a romák, az 50 év felettiek munkakeresését, a fogyatékkal élők és a romák szolgáltatásokhoz történő hozzáférését és az anyák munkavállalását érinti – mondja Gyarmati Edit, az Egyenlő Bánásmód Hatóság jogi irodájának vezetője. A hatósághoz bárki fordulhat, aki úgy véli, hogy hátrányos megkülönböztetés érte, teheti ezt személyesen, levélben, e-mailben vagy telefonon. A hatóság a felek és tanúk meghallgatásával dolgozza fel az ügyeket – erre 105 nap áll rendelkezésére. „Az ügyek bonyolultsága miatt előfordul, hogy hosszabb időt vesz igénybe, amíg eljutunk a beadványtól a határozatig vagy egyezségig” - meséli Gyarmati Edit. A hatóság elmarasztaló határozata esetén többféleképpen is szankcionálhat: a jogsértő magatartástól történő eltiltással, emellett a jogsértő állapot megszüntetésére kötelezhet, nyilvánossá teheti a határozatot honlapján és bírságot is szabhat ki 50 ezer forinttól 6 millióig – vagy mindezt együtt. A legmagasabb bírság, amit eddig kiszabtak, 4,5 millió forint volt. Az EBH határozatát a Fővárosi Bíróságnál lehet megtámadni. „Az esetek 94 százalékában a bíróság helyben hagyja a döntésünket akár elmarasztaló, akár elutasító” - mondja az EBH munkatársa. Előfordul ugyanis, hogy azok a panaszosok, akiknek a beadványával kapcsolatban a hatóság nem talált diszkriminációra utaló jeleket, a bíróságon fellebbeznek az elutasítás ellen. Akit azonban hátrányos megkülönböztetés ér, az EBH határozatát követően személyiségi jogi és munkaügyi pert is indíthat, kártérítést kérhet. A hatóságnak tavaly 760 ügye volt, s 29 elmarasztaló határozat született. Előfordul az is, hogy a felek időközben megegyeznek, ekkor sor kerülhet bocsánatkérésre, vagy éppen arra, hogy az érintett kötelezettséget vállal arra, hogy tartózkodik a jogsértő magatartástól vagy a félreérthető helyzetektől. Ezt azonban már nem ellenőrzi a hatóság.
Mivel a diszkrimináció vagy a rasszizmus állandó kísérőszava a tudatformálás, így felmerül, vajon a bírság mellett miért nem tartja fontosnak a jogalkotó, hogy például egy kötelezően elvégzendő anti-diszkriminációs tréningen árnyalja az érintettek véleményét. „A tudatformálásra valószínűleg alkalmasabb lenne, de kérdés, hogy egy – a témára egyáltalán nem nyitott – ember részvétele mennyire lenne eredményes” - mondja Udvari Márton, a tréningeket is szervező NEKI munkatársa. A megkérdezett szakemberek mindegyike elismerte, hogy üdvös lenne ez az eljárás, de egyelőre senki nem kötelezhető ilyenre. Bár magától bárki felajánlhatja részvételét. Egy szórakozóhely esetén esetleg a hely működésének felfüggesztése vagy a jogsértő helyek feketelistájának közzététele is növelhetné a hatóság munkájának hatékonyságát, de előbbire a törvény nem ad felhatalmazást, utóbbit pedig csak a diszkrimináló munkáltatókról állítanak össze.