Gyógyító jelmezek sérülteknek és függőknek
A művészetterápia a pszichológiában ismert fogalom, mégis sokak számára hangzik homályosnak. Ráadásul nálunk kevesen tudják megfizetni az egyelőre luxusnak számító gyógykezelést. A módszer hatékonyságát többször bizonyították ugyan fogyatékosok és szenvedélybetegek kezelésében, de vannak, akik továbbra is megkérdőjelezik gyógyító erejét. Vajon miként vélekednek erről a kétkedők és a támogatók, betegek és hozzátartozók?
Jelenet az Aki nevetve született c. előadásból Baltazár Színház © Éder Vera |
Márpedig profi színészek képzéséhez olykor a kemény számonkérés is hozzátartozik, és egy fogyatékos személy önértékelését, hosszú távú fejlődését is a vele szemben állított magas mérce határozza meg – vélekedik Elek Dóra, aki tárgyilagosan így összegez: „Ha én terápiás céllal csinálnám az egészet, pálcával vernék a saját fenekemre, ha ordítani kezdek a színészekkel, amikor kihoznak a sodromból. Ezért aztán sokkal célravezetőbb, ha pont úgy bánok velük, mint bárkivel, aki színésznek tanul.”
Színésznek tanulni és színészkedni azonban nem jelenti mindig ugyanazt: a színjátszást gyakran alkalmazzák terápiaként. A szenvedélybetegek gyógyításában a Leo Amici 2002 Alapítvány különösen nagy szerepet tulajdonít a színházterápiának. Az alapítvány komlói rehabilitációs intézetében a lakók hetente többször próbálnak különféle színdarabokat, ami a szakemberek tapasztalata alapján segít elfojtott érzelmeik kifejezésében. A korábban valamilyen szer, illetve alkohol hatása alatt állt betegek saját maguk írják az előadások szövegét és ők találják ki a hozzájuk kapcsolódó mozgásgyakorlatokat. Ezeket aztán a csoport együtt olyan szimbólumok köré rendezi, mint a düh, a harag vagy a félelem, majd közösen és főleg józanul értelmezik mindezt – meséli Moreno Sindy, az intézet munkatársa, aki maga is gyógyszer- és heroinfüggő volt korábban.
© sxc.hu |
Valószínűleg ez segített a 13 és féléves Dórinak is, akit már a negyedik iskolából küldtek el beilleszkedési zavarai, tanulási nehézségei miatt. Noha semmilyen szervi problémát nem diagnosztizáltak nála, 6 éves kora óta krónikus fejfájással és asztmával járja az orvosokat. Fél éve, amióta részt vesz a Mosoly Alapítvány által támogatott művészetterápiás kezelésen, állapota rohamos javulásnak indult – meséli örömmel Dóri édesanyja. Nem tudja pontosan, mivel érik el, de lánya egyre inkább kezd hasonlítani egy igazi kiskamaszhoz, felszabadultabb és kevesebbet fáj a feje, csökkennek az asztmás tünetek is.
A csoportterápián részt vevő beteg gyerekek a gyermekpszichológus szerint abban az egyben biztosan hasonlítanak, hogy másnak érzik magukat, mint a többiek. Ettől egyfajta sorsközösséget formálnak, és a csoport gyógyító ereje elindítja bennük a szorongás feloldását, önmagukat értkelhetőnek, értékesnek élhetik meg, ezáltal fejlődik önbizalmuk, önértékelésük. Ez lehet a gyermekpszichológus szerint Dóri állapotjavulásának is egyik lehetséges magyarázata .
Támogatásra szorulnak |
Az autizmus szociális, kommunikációs, kognitív készségek minőségi fejlődési zavara, amely egész életen át tartó fogyatékos állapotot eredményezhet. Az autisztikus fejlődési zavarral élő gyermekek és fiatalok ellátására országosan kialakított rendszer nincs, a délnyugat-dunántúli régióban az ellátás az országos átlagnál is kevésbé megoldott. Ellátásuk javításáért, gyógypedagógiai fejlesztésük biztosításáért adakozni lehet a Telekom Adományvonalán az 1788 tárcsázásával, T-Com és T-Mobile hálózatból. Egy hívás ára 100 forint és Domino előfizetésről kezdeményezett hívás kivételével az összeg áfamentes. A beérkező hívások ára a hívók adományaként teljes egészében a Szív és Kéz Sajátos Nevelési Igényű Gyermekekért Alapítványt illleti. |
Barnabás 5 évesen, egyhónapi ismerkedés után ült fel a lóra, kezdett el egyes szám első személyt használni, azelőtt saját magát csak Barninak emlegette – emlékszik vissza a ma 8 éves kisfiú apukája. Első hallásra megtanulta a lóápoló eszközök, a lószerszámok nevét, valamint az állat testrészeit is. Emellett a kisfiú mindössze egy éve vesz részt művészeti foglalkozásokon, de már felismerhető formákat rajzol, tehenet, cicát, kakast, papagájt, házat. „Szülőként úgy látjuk, hogy a kaposvári központ kiegészítő terápiái leginkább Barni önbizalmát növelik, segítik őt az önkifejezésben, továbbá kitöltik az 'üres perceit', ami minden autizmussal élő ember számára kulcsfontosságú lehet” – büszkélkedett az apuka. Szerinte a kiegészítő terápiák közvetve segítik a közösségbe való beilleszkedést.
Nem minden autista ilyen szerencsés: az alig 7 éves Petit minden nap gyalog viszi óvodába édesanyja, hogy elkerüljék a villamoson utazók sajnálkozó tekintetét. Az óvodában egész nap hasonló sorsú gyerekekkel van összezárva, pedig az anyuka szerint egy integrált - azaz mentálisan sérült és egészséges gyerekeket egyaránt oktató - intézményben sokkal jobban fejlődne kisfia. Egy vegyes óvodában ugyanis sokkal életszerűbb környezetben nevelkedhetne. Erre azonban – támogatás híján – szerinte Magyarországon legalább annyit kéne várni, mint a delfinterápiára, amiről azt hallotta, kifejezetten jó hatással van az autizmusban élő gyermekekre.
Változtatásra azonban nemcsak az állami támogatási rendszer szorulna: integrált óvodák és iskolák létrehozásához elsősorban pedagógusi szemléletváltozásra lenne szükség. A tanítók és az óvodapedagógusok között vannak ugyanis a legtöbben, akik nem vállalnák az autisztikus gyerekek oktatását-nevelését, fejlesztését, a témával kapcsolatos ismereteik is meglehetősen hiányosnak mondhatóak – derül ki egy nemrégiben készült, az autisztikus személyiségfejlődésű gyermekek ellátását vizsgáló tanulmányból.