Kéjlakok és Walhalla a Gellért-hegyen
Diadla, nyugda, emlékde, csönde, üdvlelde – javaslatok a magyar Walhalla honi elnevezésére. Ha lenne ilyen, tán most a Citadella helyén állna. De lehetne ott egy piramis vagy akár maga a turáni Akropolisz, amelyről egy kolosszális Hungária szobor reflektorának fénysugarai pásztáznák a város nevezetességeit. Gellért-hegyi álmok – Széchenyi gróftól Sasvári Szilárdig.
1893-as millenniumi piramis rekonstrukciója. Bődületes © Stiller Ákos |
Sasvári Szilárd, a Fidesz fővárosi képviselője 2003. november 28-án drámai bejelentést tett. Sajtótájékoztatóján arról szólt, hogy a fővárosnak mindent meg kell tennie az ’56-os magyar forradalom ötvenedik évfordulójának méltó megünneplésére, Demszky Gábor főpolgármester pedig a jeles alkalomra épülő monumentális emlékműhöz ajánljon fel helyszínt és pénzt. Sasvári úgy vélte, hogy a Gellért-hegy is potenciális helyszíne lehetne a monumentumnak. A képviselő nyitott kapukat döngetett. Demszky közleményben hívta fel a fel az ellenzéki városatya figyelmét arra, hogy már egy éve tevékenykedik az az emlékműállító civil kezdeményezés, amelyet a főpolgármester is támogat. Úgy tartotta azonban, hogy „a Gellért-hegy nem alkalmas helyszín, mert ott már van egy emlékmű”. Ez bizonyosan Sasvárinak is feltűnhetett, mert éppen a Szabadság-szobor előtt beszélt frakciója nagyszabású terveiről.
Aztán a központi ’56-os emlékmű persze meg is épült, mindjárt nem is egy, hanem „másfél” (a Dózsa György úti ékalakú mellé ellenzői kiharcoltak még egy figurálisat is a Műegyetem elé); habár maga az avatás az őszi sajnálatos események idején csak epizódnak számított, amelyet még a kormányfő térdre borulós színpadi nagyjelenete vagy a goj motorosok Kawasaki-bőgetése se tett túlzottan emlékezetessé.
Sasvári 2003-as kezdeményezését most csak azért idézzük fel, mert a Gellért-hegy éppen 160 éve mozgatta meg a monumentális emlékművek iránt fogékony politikusi képzeletet. Széchenyi István 1843-ban publikálta Üdvlelde című írását, amely egy nemzeti panteon megépítését kezdeményezte a Gellértre. A különös szó is Széchenyi leleménye, és az ógermán Odin főisten palotájának, a Walhallának – ahol a csatában elhullott hősök szellemei lakoznak – a magyarítása. A gróf tervei szerint a magyar panteonba az elhunyt nemzeti nagyjainkat helyezték volna el. A voltaképpen már két évvel korábban, A Kelet népében megpendített ötlete az volt, hogy „a budai hegyekben, honunk közepén s ekképp némileg szívében állítnánk temetőt, egy szabad ég alatti Üdvleldét”. Széchényire jellemző, hogy írásában maga ötli ki a terv gúnyos bírálatát: „Kár, hogy […] nem lesz teteje, és ekképp az ott lerakandó nagy emberek rútul meg fognak ázni. Valóban szánakozásra méltó, mi mindenre nem fakad a mai magyar! Hátramaradásai szám nélküliek, a tennivalók sora aggasztó, pénze pedig alig van, s most holtakra fordítsa kis tehetségét […], midőn a magyar földön annyi élőnek még néha rágni való kenyere sincs. […] Így fognak szólni, sőt a külföld majmolásával vádolni, nem kétlem.”
Feszl Frigyes ezeredévi emlékműterve. Skicc © Magyar Országos Levéltár |
„A legjobban a Citadellára haragudtunk; ezt ostromoltuk, s ennek a helyére terveztünk minden képzelhetőt” – írja Siklóssy László Hogyan épült Budapest? (1931) c. könyvében. 1871-ben Széchenyi Ödön gróf, István fia felmelegíti apja ötletét, a Gellért-hegyet újrafásította, -szabályozta volna, „kéjlakokkal [itt palotákkal – a szerk.] és villákkal” népesítette volna be, és az erőd helyére javasolta az ezredévi emlékmű, „egy Pantheon- vagy Walhalla-szerű épület” megépítését. Ödön tehát némileg módosította volna apja terveit, aki egy tágas, a természetbe (angolkertbe) szervülő sírkertet álmodott meg, míg az ifjabb Széchenyi már tekintélyes monumentumot akart.
Feszl emléműterve a Gellérten. Körmagyar © Stiller Ákos |
A nagyra törő Gellért-hegyi álmok helyett a közmunkatanács 1873-ba egy sokkal szerényebb megoldást fogadott el, 12 ezer forintért fákkal ültetette be a kopár sziklát. Siklóssy László nem kevesebb, mint háromszázezer facsemetéről ír. Évtizedekkel később a „Gellért-hegyi Bastille”, a Citadella sorsa is megoldódik. Erőteljes sajtókampány hatására („Mit véd a Citadella? Semmit! Mit fenyeget? Mindent!” – írta akkoriban Borostyáni Nándor, a Budapesti Hírlap főszerkesztője) az uralkodó a fővárosnak adományozta 1894-ben. Amely azután, bár az erődítmény lebontásáról törvény rendelkezett, néhány falátvágáson túl, mindent a régiben hagy.
A piramis rekonstrukciója Kőnig Frigyestől. Madártávlat © Budapesti Negyed |
Nem úgy, mint Willheim Adolf 1893-as tervezete, amely kifejezetten a Gellértre íródott. A Mutual Life Insurance Company főfelügyelője is, aki tehát nem volt „szakmabeli”, éppúgy antik mintákat követett volna, mint névtelen piramisos társa. Vadas szerint ennek az volt az oka, hogy a millenniumi felbuzdulás idején nem csak az előző ezredévnek akartak emléket állítani, de a következő ezer évre akartak valami maradandó monumentumot örökül hagyni. Így tehát akár ésszerűnek is tetszik, hogy olyan építészeti emlékek szolgáltak mintául, amelyek már „bizonyították” tartósságukat, így eshetett a választás a piramisokra és Willheim plánumában az athéni Akropoliszra.
Az Akropolisz a világító Hungária szoborral. Fényírda © Budapesti Negyed |
Willheim elképzelése kapcsolódik Széchenyi eszméjéhez, amely ekkoriban már, mint a magyarság ezredéves történelme egészének szimbóluma, a „Nemzeti Pantheon” élt tovább , és olyan monumentális épületet kívánt létrehozni, amely magába foglalná a nemzet nagyjainak igazi vagy szimbolikus sírját, szobrát vagy képmását, a nemzeti történelem legfontosabb eseményeinek ábrázolását – írja vadas Ferenc. Ez ugyan nem valósult meg, de a millenniumi emlékmű programjába is átszűrődött: ott a honfoglaló vezérek lovasszobor-csoportja jelképezi a honfoglalást, a kolonnádban elhelyezett királygaléria pedig (amely Szent Istvánnal kezdődik és eredetileg Ferenc Józseffel végződött) az államiság ezeréves fennállását. A Gellért-hegyi helyszín sem törlődött véglegesen, a XIX. század utolsó éveiben többször is szóba kerül a Citadella helyén egy múzeum vagy panteon létrehozása.
Ha a mai turista felcaplat a hegyre sem panteont, sem Akropoliszt, sem Üdvleldét nem lel, viszont a festői táj mellett elképesztő szeméthalmokat láthat. A prózai XXI. század elején nem kell okvetlenül a XIX. század magasztos eszméibe kapaszkodni, de a szemetet azért eltakaríthatná valaki, s tán ezzel is bebocsáttatásra találna a magyar Walhallába.
Zádori Zsolt