Ugrott a bringautakra szánt pénz a közútfejlesztési alapból?
December 2-án szombaton kerékpáros felvonulást rendez a Critical Mass-t is szervező civil egyesületek csoportja, mert eltűnni látszanak a pártok által a választások előtt beígért kerékpárút-fejlesztésre elkülönített pénzek.
© sxc.hu |
„A bringások befolyásra nem számíthatnak, csak utcai nyomásgyakorlással és a sajtó segítségével könyökölhetünk helyet magunknak. Ha szerinted jár a kerékpáros közlekedés eddig elhanyagolt ügyének a közútfejlesztési költségvetés megígért 3%-a, akkor gyere el. Az ígéretek tavaszi kicsikarása semmit sem ér, ha most nem kényszerítjük ki a betartását” – áll a szervezők közleményében a critical Mass weboldalán.
A 2006 márciusi, pártszékházakat érintő Tour de Voks biciklis felvonulás résztvevői komoly kerékpáros programokat kaptak a kormányzó pártoktól. Konkrét, és költségvetési szintű ígéreteket a környezetbarát kerékpáros közlekedés feltételeinek megteremtésére, infrastruktúrájának javítására. Többek között az országos közúthálózat fejlesztésére szánt költségvetési források 3%-ával gazdálkodó kerékpárútalap, KRESZ reform, a kerékpárszállítási és tárolási lehetőségek fejlesztése, a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjai keretében EU-támogatással zajló útfelújítások és építések során töredékáron létesíthető kerékpárutak, de még budapesti Tour de France prológ is olvasható a programokban.
A kerékpáros szervezetek a fentiek miatt izgatottan várták a napokban megjelent, és 2000 milliárd forint sorsáról rendelkező Közlekedési Operatív Program projektlistáját, illetve az elkészült költségvetést, hiszen a tavaszi ígéretekben 2015-ig 3500km kerékpárút megépítése szerepelt. A kiadott anyagokat azonban olvasva még az Európai Bizottság által rég jóváhagyott, és mára egész Európát behálózó Eurovelo útvonalak két Magyarországra kijelölt szakaszának terve (Duna, és a Bodrog-Tisza irányok) sem szerepelnek önálló nagyprojektként. Pedig tőlünk nyugatra gőzerővel folyik a hálózat fejlesztése, amin már kerékpáros turisták milliói kelnek útra évente - sajnos a határainknál visszafordulva. Fogadásuk, és kiszolgálásuk külön iparággá nőtte ki magát. Verseny alakult ki a régiók között, hiszen az Eurovelo olyan területekre vonzott tömegturizmust, ahol addig erre semmilyen igény, és esély sem mutatkozott. Mivel a nagy projekteket most 7 évre kijelölték, félő, hogy ezt a lehetőséget hosszú időre elszalasztjuk.
Eközben semmi jel sem utal arra, hogy a Regionális Operatív Programokban szereplő beruházásokban, illetve a benyújtott költségvetésben megjelenne a kerékpárosbarát szemlélet. Annak ellenére, hogy mára hazánkban is e közlekedési forma fejlődik a legdinamikusabban, és már többszázezer adófizető használja rendszeresen kerékpárját. Továbbra is támogatható egy kerékpárút nélküli városközpont-rekonstrukció, kerékpártároló nélküli vasútállomás építés, vagy kerékpáros átvezetések nélküli autópálya. A tavaszi lendület után megfeneklett a KRESZ-reform, és a vasúti kerékpárszállítás tarifáinak felülvizsgálata is. Így egy agglomerációból ingázó tanuló a 900 forintos havibérlete mellé még mindig 5400 forintos havijeggyel szállíthatja a kerékpárját.