2006. április. 22. 19:18 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. április. 22. 20:12 Itthon

Részvételi csúcsot döntött a Critical Mass: 30 ezren bicajon

Több mint harmincezer kerékpáros tekert végig Budapesten a harmadszor megrendezett kerékpáros felvonuláson.

Critical mass. A bringások átvették a hatalmat
© hvg.hu
„Az eddigi legnagyobb létszámú Critical Mass célja, hogy az emberek ne csak a hétvégéken, hanem munkába járáshoz is használják kétkerekűjüket – mondta el az Kürti Gábor szervező. Szeretnénk, hogy sokkal több kerékpárút épüljön. A tavalyi felvonulás sikerét mutatja, hogy ennek segítségével tudtunk bekerülni a fővároshoz, és így idén 30 kilométer új kerékpárutat építenek. Eddig 145 kilométeren lehet tekerni, 500-600-nál már elégedettek lennénk, de 900 kilométer lenne a tökéletes – tette hozzá a szervező.

A Critical Mass idén a Föld Napja rendezvényeihez is szervesen kapcsolódik, amelynek programjairól 12 civil szervezet gondoskodott. A biciklisek már délután kettőkor gyülekeztek az indulásnál, és a résztvevők száma gyorsan nőtt. A rajt háromkor volt, ekkor mindenki a feje fölé tartott kétkerekűjével jelezte szimpátiáját. A menet az Újpesti rakpartról indult, majd a Petőfi hídon ért Budára, a bringások az Alagúton és a Lánchídon át érték el végcélujukat, a Felvonulási teret.

Beigazolódott a szervezők előzetes félelme, a rakpartok és a többi út sem bírta a több tízezres tömeget. A felvonulók inkább tolták a bringákat, mint tekerték, sokan voltak, akik rövidítettek, így próbálták meg kikerülni a zsúfoltságot.

A Critical Mass szervezői főleg a tömegközlekedés zavartalanságára próbáltak ügyelni. „Tudjuk, hogy hétvégén főleg családlátogatáshoz használják az autókat, nem szeretnénk, ha túlságosan zavarnánk őket” – mondta Sinka Károly, a rendezvény másik szervezője.

„Mi nem feltartjuk a közlekedést, mi közlekedünk" – olvashatták a hidakról lelógó transzparenseken. A kerékpárosok szeretnék, ha „normális” közlekedőként tekintetének rájuk, akik nem az autósok ellen vannak, hanem csak egy alternatív és mindenképpen környezetbarát közlekedési módot választottak.

A menet eleje öt óra körül ért a Felvonulási térre. Az autóforgalmat csak egy rövid időre zárták le, de így is sokan elégedetlenkedtek a nem várt szombati dugó miatt. A bringások egy része már nem várta meg az ünneplést, hanem hazakerekezett, de mások tovább ünnepelték a Föld Napját.

A Critical Mass résztvevőinek biztonságáról 350 szervező, és több száz rendőr gondoskodott, de még így is ügyelni kellett arra, hogy a bringások betartsák az erre a napra előírt szabályokat. A tavaly szeptember 22-i autómentes naphoz hasonlóan az idei biciklis felvonlás miatt is kialakultak dugók és torlódások, főleg az érintett útvonalak mentén.

„Minden olyan útvonalon, amelyet a kerékpárosok érintettek, a hétköznapihoz hasonló mértékű volt a torlódás – mondta a Fővinform ügyeletese. A legnagyobb zsúfoltság a körutak környékén, a Petőfi hídon, a Fő utcában és a Clark Ádám téren, valamint az Üllői út belső részén volt. A forgalom hat óra körül állt helyre.

A Critical Mass tömegét Sólyom László és unokái, valamint testőrei is erősítették. A célba érve a köztársasági elnök úgy összegezte tapasztalatait, hogy Budapesten keresztülbiciklizve az út szélén mosolygós embereket látott, az autósok azonban „idegesen néztek maguk elé”, bosszankodtak, hogy a kerékpárosok miatt meg kellett állniuk.

„Lehetne így közlekedni, tehát nem szennyezni mindenki levegőjét, nem magunkat idegesíteni a dugóban. Ehhez kellenek bicikliutak. Minden normális nyugati nagyvárosban vannak olyan biciklisávok, ahol mindenki mehet, mindenhova el lehet jutni, ez kellene Budapesten is" – mondta a több ezer biciklis között Sólyom László a Felvonulási téren, hozzátéve, hogy szerinte ma már nem státusszimbólum az autó, inkább nyűg, bilincs az emberek számára. A köztársasági elnök saját bevallása szerint már nem is szokott autóval közlekedni Budapesten, hanem inkább a tömegközlekedést választja.

Sólyom László szerint mindössze közlekedésszervezés kérdése, hogy több kerékpárút legyen, szerinte lehetnének például olyan utcák, ahol csak biciklisek mehetnének, sőt egybefüggő közlekedési folyosókat kellene a kerékpárosoknak kialakítani.

A köztársasági elnök elmondta, hogy nyaranként ő is gyakran biciklire pattan, de munkába még soha nem ment kerékpárral. Azt azonban elárulta, hogy a Védegylet kezdeményezésére elképzelhető, hogy a Sándor Palota mellett hamarosan biciklitárolót is kialakítanak. Az elnöki rezidenciát ugyanis egyre többen keresik fel olyanok, akik biciklivel érkeznek.

Hirdetés