2005. június. 22. 10:09
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2010. május. 21. 15:22
Itthon
Pesten a kerékpárosok húzzák a rövidebbet
A kerékpározási szokásokat, a városi kerékpározást akadályozó, nehezítő tényezőket, valamint a biciklivel, autóval, illetve gyalog közlekedők egymásról alkotott véleményét vizsgálta a Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Központ Kht. felmérése.
A válaszadók mindössze fele nyilatkozott úgy, hogy ült az elmúlt évben kerékpáron, és e csoportnak csupán tizede teszi ezt napi gyakorisággal. Bár a budapestiek nem elhanyagolható része használja kerékpárját napi tevékenységek (bevásárlás, munkába, iskolába járás stb.) végzésére, mégis legtöbben inkább kedvtelésből, sportként bicikliznek.
Ebben az eredményben közrejátszhat, hogy hétvégén illetve ünnepnapokon a forgalom a városban jelentősen csökken, így a kerékpározás is biztonságosabb.
Azok, akik szívesen bicikliznének, de mégsem teszik elsősorban a forgalomtól, az autósoktól félnek.
A budapestiek alapvetően szolidárisak a közúti biciklistákkal: leginkább a kerékpárosok problémáit tekintik fontosnak (kevés a kerékpárút, nincs megoldva a biciklis közlekedés, nem figyelnek rájuk az autósok), míg a kerékpárosok által okozott problémák (szabálytalanok, nem figyelnek a gyalogosokra, túl gyorsan hajtanak) alacsonyabb társadalmi egyetértésre találtak.
A válaszadók többsége szerint az autósok nincsenek tekintettel a biciklisekre, és nem tartják be a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat, valamint sokan sérelmezik, hogy az autósok a kerékpárutakon parkolnak rendszeresen.
A gyalogosok és kerékpárosok közti viszonyt jól tükrözi, hogy a budapestiek éppen fele szerint a gyalogosok nem tartják tiszteletben a kerékpárutakat, míg mindössze háromtizedük véli úgy, hogy a biciklisek nincsenek tekintettel a gyalogosokra. Ezzel szemben a rendszeresen autót vezető budapestiek mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy a kerékpárosok zavarják őket a forgalomban.
Általánosnak tekinthető az egyetértés abban, hogy a városvezetésnek arra kellene törekednie, hogy a kerékpárutak az egész várost behálózzák, a bicikliseknek ne kelljen az autók között haladniuk. Kevés kerékpárút van Budapesten, sokkal több pénzt kellene fordítani kerékpárutak építésére és karbantartására.
A járdákra felfestett kerékpárutak nem arattak osztatlan sikert a lakosság körében; a megkérdezettek több mint fele látja úgy, hogy nem mindig egyértelmű, hol kellene a gyalogosoknak közlekedni, és több mint negyedük egyenesen veszélyesnek tartja ezt a megoldást.
A járdák kereszteződésekben való akadálymentesítésének problémája általános egyetértésre talált a válaszadók körében. A budapestiek többsége elutasítja, hogy megengedjék a biciklisek számára a buszsávok használatát.
Ebben az eredményben közrejátszhat, hogy hétvégén illetve ünnepnapokon a forgalom a városban jelentősen csökken, így a kerékpározás is biztonságosabb.
Azok, akik szívesen bicikliznének, de mégsem teszik elsősorban a forgalomtól, az autósoktól félnek.
Az autósok a biciklisekről
© Studio Metropolitana
|
A budapestiek alapvetően szolidárisak a közúti biciklistákkal: leginkább a kerékpárosok problémáit tekintik fontosnak (kevés a kerékpárút, nincs megoldva a biciklis közlekedés, nem figyelnek rájuk az autósok), míg a kerékpárosok által okozott problémák (szabálytalanok, nem figyelnek a gyalogosokra, túl gyorsan hajtanak) alacsonyabb társadalmi egyetértésre találtak.
A válaszadók többsége szerint az autósok nincsenek tekintettel a biciklisekre, és nem tartják be a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat, valamint sokan sérelmezik, hogy az autósok a kerékpárutakon parkolnak rendszeresen.
A gyalogosok és kerékpárosok közti viszonyt jól tükrözi, hogy a budapestiek éppen fele szerint a gyalogosok nem tartják tiszteletben a kerékpárutakat, míg mindössze háromtizedük véli úgy, hogy a biciklisek nincsenek tekintettel a gyalogosokra. Ezzel szemben a rendszeresen autót vezető budapestiek mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy a kerékpárosok zavarják őket a forgalomban.
Általánosnak tekinthető az egyetértés abban, hogy a városvezetésnek arra kellene törekednie, hogy a kerékpárutak az egész várost behálózzák, a bicikliseknek ne kelljen az autók között haladniuk. Kevés kerékpárút van Budapesten, sokkal több pénzt kellene fordítani kerékpárutak építésére és karbantartására.
A járdákra felfestett kerékpárutak nem arattak osztatlan sikert a lakosság körében; a megkérdezettek több mint fele látja úgy, hogy nem mindig egyértelmű, hol kellene a gyalogosoknak közlekedni, és több mint negyedük egyenesen veszélyesnek tartja ezt a megoldást.
A járdák kereszteződésekben való akadálymentesítésének problémája általános egyetértésre talált a válaszadók körében. A budapestiek többsége elutasítja, hogy megengedjék a biciklisek számára a buszsávok használatát.
Itthon
MTI
2005. június. 08. 10:40
Merre kerüljünk a 2-es metró felújítása alatt?
Világ
MTI
2005. május. 09. 17:28
Gyorshajtók a magyar autósok Ausztriában
Világ
2004. október. 14. 17:59