Ha a kertes házban nincs hagyományos módon épített garázsunk, és ilyet utólag nem akarunk, vagy nem tudunk...
Ha a kertes házban nincs hagyományos módon épített garázsunk, és ilyet utólag nem akarunk, vagy nem tudunk kialakítani, számos lehetőség közül választhatunk. Építhetünk könnyűszerkezetűt, fából készült nyitottat, vagy akár ponyvával lefedettet.
Első lépés: a tervezés
Bár az ingatlanon belül a garázs építéséhez nem szükséges engedély, a helyi önkormányzatnál tett bejelentést nem úszhatjuk meg. Feltétlenül érdemes tervet készíttetni, ezzel az építési hatóság helyett a tervező vállalja a felelősséget – hívta fel a figyelmet Benkő Roland okleveles építészmérnök. Arról nem beszélve, hogy a helyi építési szabályozás minden esetben meghatározza az adott terület, telek, illetve kert beépíthetőségét, s a garázs vagy a fedett autóbeálló is beleszámít a beépítettségbe.
A hely kiválasztása
Leendő garázsunkat célszerű a lakóház bejáratához közel, egy olyan részen kialakítani, ahol a ki- és beállás viszonylag egyszerűen megoldható. Lényeges szempont, hogy lehetőleg ne vágjunk ki fát telepítéséhez, alatta pedig ne húzódjanak közművezetékek. A tájolást sem szabad figyelmen kívül hagyni, főleg, ha nyitott garázst szeretnénk építeni, hiszen nem mindegy, a nap melyik szakában és milyen szögből érheti autónkat a sugárzás.
Bruttó árak garázstetőhöz
(anyagköltség, Ingatlanmenedzser-gyűjtés)
Ponyva 1200 forint/négyzetmétertől
Trapézlemez 1900-2500 forint/négyzetméter
Bitumenes zsindely 2000 forint/négyzetmétertől
Műanyag lemez 3200 forint/ négyzetmétertől
Bitumenes hullámlemez 2500 forinttól/tábla
Cserepes lemez 5600 forint/ négyzetmétertől
Természetesen a kert adottságaitól is függ, hogy hová kerül a garázs, azaz hol tudunk elegendő helyet teremteni számára. Gépkocsi beálló esetén egy parkolóhely 2,5x5,0 méter, egy egyállásos garázs 3,0x6,0 méter, egy kétállásos garázs pedig 5,5x6,0 méter helyigényű, így könnyen kinyithatjuk mindkét ajtót a járműveken.
Fedett gépkocsi beálló
A legegyszerűbb garázs a ponyvával vagy lemezzel fedett, oszlopos autóbeálló, ami egyben a legolcsóbb megoldás is. Ugyanakkor tudni kell, hogy ez a hófúvástól, a nagy hőingadozástól nem védi az autót, s a napsugárzástól is csak részben.
Mivel a fedett beálló tulajdonképpen lábakon álló tető, a statikai-állékonysági problémákat meg kell oldani, ezért célszerű statikust is bevonni a tervezésbe.A kocsi beálló tartóoszlopa lehet fém vagy fa. Ha az utóbbi mellett döntünk, vörösfenyőt vagy annál jobb minőségű fajtát érdemes választani – ajánlja az építészmérnök.
Elterjedt fedési mód a bitumenes zsindely, ez azonban a szakember szerint nem túlságosan tartós, s nem is igen esztétikus. Elképzelhető átlátszó műanyag (polikarbonát) lemezborítás is, ebben az esetben mindenképpen UV-szűrőset válasszunk.
Könnyűszerkezet
Az eddig felsoroltakhoz képest a legnagyobb védelmet – mind fizikai, mind biztonsági szempontból – a minden oldalról zárt, könnyűszerkezetes garázs nyújtja, amihez viszont elengedhetetlen a megfelelő aljzat. A padló mintegy 10-15 cm vastag betonréteg legyen, alapterületét minden oldalon 5 centiméterrel hosszabbra tervezzük, mint a garázsét.
Készen kapható garázsok bruttó ára
(Ingatlanmenedzser-gyűjtés)
Ponyvagarázs 110 000 forinttól
Nyitott garázs 95 000 forinttól
Mobilgarázs 395 000-650 000 forintig
Az aljzatot egy hétvégén, a családtagok vagy barátok bevonásával magunk is elkészíthetjük, csakúgy, mint a rá kerülő szerkezetet. A váz lehet hegesztett vasszerkezet, az oldalakat és az ajtó(ka)t pedig OSB-lapokból szabhatjuk ki. A tető lehet a könnyű és hajlékony bitumenes hullámpala, cserepes lemez vagy trapéz lemez. Amennyiben pénztárcánk engedi, könnyűszerkezetes garázsokat, vagy mobilgarázsokat készen is vásárolhatunk, a gyártó cégek többnyire csak a megfelelő alapozást kérik a megrendelőtől.
Színes padló
A fedett gépkocsi beálló burkolását el lehet intézni akár két keréknyomnyi sávval. Amennyiben mobil- vagy könnyűszerkezetes garázst építünk, annak szürke betonburkolatát feldobhatja, ha színesre festjük. A festés előtt természetesen elő kell készíteni a felületet azért, hogy a bevonat tartós és esztétikus legyen. Itt nem kell semmi ördöngösségre gondolni, az előkészítése egyszerűen a beton tetejének gondos lecsiszolását jelenti, ennek során minden laza, rosszul tapadó részt eltávolítunk.
Ez elvégezhető professzionális csiszológépekkel vagy egyszerűen kézi szerszámokkal. Csiszolás után a por és szennyeződések nagy részét le kell söpörni, majd a maradékot le kell porszívózni. Ha gyengének, könnyen porlónak látjuk a betont, impregnálóval kezeljük le a festés előtt. A garázs burkolatának ugyanakkor egyre többen választják a műgyanta padlót. Ennek, az ipari padló néven is ismert, több rétegben felhordott, bedolgozáskor folyékony bevonati rendszernek több előnye is van a hagyományos padlóval szemben. Élettartama rendkívül hosszú, és hihetetlenül jó a vegyi ellenállóságuk.
Szkotniczky Andrea
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.