Tíz-tizenöt éve még csak álmodni lehetett arról, hogy a nagyon forgalmas főutak mentén – nyugati mintára – zajvédő...
Tíz-tizenöt éve még csak álmodni lehetett arról, hogy a nagyon forgalmas főutak mentén – nyugati mintára – zajvédő falakat építtetnek az önkormányzatok vagy az állam. Voltak kezdeményezések a kilencvenes évek elején is, de nem lehetett országos akciókról hallani.
Budapesten kettőzött erővel fogtak hozzá, de még mindig nem értek a végére. Legutóbb az M5-ös autópálya bevezető szakaszaként üzemelő Nagykőrösi út zajvédelmét kezdték meg, az első ütemmel tavaly ősszel végeztek – több hónapos csúszás után. Most jön a második szakasz, a Főváros által kiírt nyílt közbeszerzést a TRANSINVEST-Budapest Kft. - VIANOVA 87 Zrt. - NÁDÉP-Fabeton Kft. közös ajánlattevők nyerték nettó 375 millió forinttal az eredetileg becsült 444 millió forinttal szemben. A XIX. kerületi Kund utca és a Határ út között mintegy 3700 négyzetméter, míg a XX. kerületi részen a Kossuth Lajos utca és a Határ út között mintegy 3400 négyzetméter zajárnyékoló falat kell megépíteni. A falak átlagos magassága 4 méter lesz. A tenderre négy ajánlat érkezett, a legalacsonyabb összegű lett a nyertes.
A zajvédő falak elvileg csendesebb világot hoznak el a mögöttük lakóknak. Ez akár növelheti is az ingatlanok értékét, de ez nem automatikus. A folyamatosan növekvő forgalom ugyanis szennyezi a levegőt, annak nem akadály a fal. A zajvédőt építő cégek nem következetesek abban, hogy melyik részen tesznek átlátszó paneleket és hol alkalmaznak zártakat. Ez döntő jelentőségű az általában egy-két szintes épületek esetében, hiszen számottevően csökkenti a lakásokba beáramló fényt. A Nagykőrösi út mentén található Wekerle telep szélén álló 2-3 emeletes házak alsó fertáján például biztos akadályozhatja a lakások értékesítését, hiszen alig vannak átlátszó panelek.
Van egyfajta veszélynövelő tényező is, ami megint csak csökkenti az érintett lakások, házak értékét. A Nagykőrösi út egyik oldalán ugyanis – a házak és a zajvédő fal között - van egy szervizút is, amelyen sokan közlekednek – kikerülendő a Nagykőrösi úton gyakori traffipaxokat. Itt tehát továbbra is van zaj, csak a fal mögött.
Rossul járnak az üzlethelyiségek tulajdonosai is, ilyenből több tucat van az említett, több kilométeres szakaszon. A láthatóság ugyanis elsőszámú egy út menti üzletnél, most ez nem lesz vagy erősen korlátozottá válik. A bérbeadók az értékcsökkenés miatt arra számíthatnak, hogy a bérlő vállalkozások erre hivatkozva még inkább lenyomják a bérleti díjakat.
Az origo.hu emlékeztet: jogerősen kártérítés fizetésére ítélte a Fővárosi Ítélőtábla a Fővárosi Önkormányzatot, mert az M5-ös autópályát bevezető út zaja folyamatosan meghaladta az egészségügyi határértéket. Az ítélet szerint azért kell 36 lakónak kártérítést fizetnie a budapesti városvezetésnek, mert évtizedeken keresztül halogatta egy olyan probléma megoldását, amely budapesti lakosok egészséges környezethez való jogát sértette.
A kártérítés teljes összege kamatok nélkül összesen több mint 10 millió forint, vagyis a 36 érintett között megosztva ez 278 ezer forintot jelent fejenként. A felpereseket képviselő ügyvédi iroda szerint azonban elképzelhető, hogy a rázkódástól megrepedt falak és az ingatlanok értékcsökkenése miatt vagyoni kártérítési per is indulhat a főváros ellen.
A Hírszerző úgy tudja, először fordul elő, hogy a bíróság az önkormányzatot kártérítésre kötelezi amiatt, hogy egy fővárosi útszakasz forgalma károsítja az ott lakók életét, pedig a hasonló problémákkal küzdő Andor utca-Egér út miatt is régóta folyik pereskedés.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.